۰ نفر

حماسه آفرینی مدافعان سلامت مستندسازی شود

۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 433942
حماسه آفرینی مدافعان سلامت مستندسازی شود

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، بر ضرورت مستندسازی حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌های مدافعان سلامت در عرصه‌های خدمت‌رسانی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا زالی، در نشستی با اعضای هیئت مدیره خانه سینما، با اشاره به بینش عمیق اجتماعی جامعه هنری که قدرشناس تیم پزشکی کشور هستند، گفت: امروز مدافعان سلامت سلحشورانه در خط مقدم مبارزه با کرونا رشادت‌های جدی آفریدند و کارنامه بسیار درخشانی رقم زدند.

وی با اشاره به خاطرات تلخ و شیرین، وقایع و رشادت‌ها و حماسه آفرینی‌هایی که در این دوران در عرصه خدمت رسانی رخ داده است بر ضرورت مستند سازی صحنه‌های خدمت رسانی تاکید کرد و افزود: این صحنه‌های زیبا گذراست و نیاز است تا این حماسه آفرینی‌ها و رشادت‌ها را مستند نگاری کرد و به آیندگان منعکس کرد.

زالی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ویژه این بحران، عرصه جهانی نیز از این مستندسازی‌ها تهی است خاطرنشان کرد: به دلیل شرایط ویژه بحران این کار دشوار است و شاید در کشور ما که تیم توفیق بیشتری به کنترل پیدا کرده و ممارست حرفه‌ای تیم‌ها نیز بیشتر شده بتوانیم این مستند سازی را انجام دهیم، این قطعات تاریخی شاید دیگر تکرار نشود.

به گفته وی، برای مستند سازی حرفه‌ای باید کاری سیستماتیک با مبانی تکنیکال انجام دهیم و شاید الان بتوانیم سهم بیشتری از سینمای مستند را بتوانیم داشته باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، جایگاه سینمای مستند ایران را ممتاز برشمرد و با ذکر اینکه بسیاری از بزرگان از دریچه مستندسازی به عرصه هنر سینما معرفی شدند خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم یک بازآرایی در بحث سهم بیشتر سینمای مستند داشته باشیم.

زالی همچنین به شکل گیری همبستگی اجتماعی در زوایای پنهان شهر در این بحران اشاره کرد که در سال‌های اخیر در سایه شهرنشینی و صنعتی شدن کم رنگ شده بود و بر وقایع نگاری و مستند سازی این صحنه‌های زیبا تاکید کرد.

وی در ادامه گفت: تمام محورهای موجود می‌تواند به طور خاص یک سناریو تلقی شود و سناریوهای فراوانی را در ذهن افراد مبتکر فراهم کند که در فضای داستان سرایی یا فضای واقعی‌تر به اینها توجه شود. بنابراین در این مقطع مصادیق خوبی برای پرداختن به فیلم نامه نویسی و سناریو نویسی با اتمسفر موجود در مجموعه وجود داشته باشد.

ساخت سریال یا فیلم بلند سینمایی از حماسه آفرینی مدافعان سلامت، توجه به فضای پنهان تلخ و تراژدیک کرونا، نحوه سوگواری خانواده متوفیان، مصاحبه با بهبودیافتگان، تصویرسازی وقایع با توجه به ابعاد مختلف انسان شناسی و جامعه شناسی و روانشناسی در بحران، حمایت از اهالی سینما، استفاده از ظرفیت تأثیرگذار هنرمندان برجسته کشور در انتقال مفاهیم بهداشتی و آگاه سازی عمومی از دیگر موارد مطرح شده توسط زالی در این نشست بود.

وی اظهار داشت: زیبایی، جذابیت و لطافت هنر سینما می‌تواند در خدمت بخشی از آموزش همگانی قرار گیرد و با ارتقای بهداشت حرفه‌ای و سطح آگاهی مردم در کنترل و قطع زنجیره بیماری ما را بهتر یاری کند.

زالی، تدوین پروتکل بهداشتی مشترک برای بازگشایی سینماها در آینده را لازم دانست و با اشاره به اهمیت صیانت از سلامت افرادی که به سینما مراجعه می‌کنند تدوین یک شیوه نامه اجرایی، به هنگام، پویا و متناسب با نگاه کاهش خطر را ضروری برشمرد.

وی تاکید کرد: در این شیوه نامه باید به تهویه هوا، نحوه فروش بلیت و نشان دار کردن صندلی‌ها، فاصله گذاری ها، کاهش زمان حضور افراد برای نمایش فیلم، تنظیف و ضدعفونی سینما بین سانس‌ها، عدم مصرف مواد غذایی در سینما، استفاده از ابزار کنترلی مثل تب سنجی و محدودیت سنی توجه شود.