۰ نفر

برای شرایط شما زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

۲۳ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۱۷
کد خبر: 424374
برای شرایط شما زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

خیلی از مادران باردار نمی‌دانند که زایمان طبیعی را انتخاب کنند یا عمل سزارین را! برای گرفتن بهترین تصمیم در مورد مزایا و معایب هر دو روش به خوبی تحقیق کنید.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از نمناک، زایمان سزارین را بیشتر انتخاب می کنند ، خانم های باردار را می گویم که برای اولین بار می خواهند مادر شوند ولی نمی دانند که کدام نوع زایمان برای آنها بهتر است و باورهای نادرستی درباره زایمان طبیعی و سزارین دارند. 

هر آنچه باید درباره زایمان سزارین بدانید

برای تولد نوزاد دو روش طبیعی و سزارین وجود دارد. خطر زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین کمتر است اما برخی خانم ها به دلایل مختلفی مجبورند برای به دنیا آوردن کودکشان از زایمان سزارین استفاده نمایند اما برخی از آنها نیز بدون هیچ تفکری و فقط به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی، سزارین را انتخاب می کنند.

در این بخش به هر آنچه باید درباره زایمان سزارین بدانید پرداخته ایم پس این مطلب را مطالعه کنید و اگر تولد کودکتان نزدیک است ، آگاهانه این روش را انتخاب کنید.

ما توضیحات را به صورت کامل و با جزئیات اصلی ارائه داده ایم ، تصمیم با شماست تا بعد از کسب اگاهی در مورد هر دو نوع زایمان انتخاب کنید که چه نوع زایمانی برای شما و جنین تان بهتر است. 

مقایسه ی کلی مزایای زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین

زنانی که با زایمان طبیعی نوزادشان را به دنیا آورده اند بسیار راحت حتی دقایقی بعد زایمان به نوزادشان شیر میدهند و همین شیردهی خود دلیلی است برای سوزاندن 500 کالری در طول شبانه روز .

چنانچه شما هم حتما شاهد بوده اید خانم هایی که زایمان طبیعی انجام داده اند سریعتر از خانم های سزارینی فعالیت روزانه خود را شروع می کنند و به واسطه فعالیت ها و ورزش های بعد از زایمان زودتر به تناسب اندام می رسند، و این به دلیل آن است که عوارض بیهوشی و درد ناشی از بخیه ها و فشارهای شکمی که خانم های سزارینی تجربه می کنند را ندارند.

سرحالی و شادابی مادر بعد زایمان طبیعی امر بسیار مهم و جالب توجه است. مادری که زایمان طبیعی داشته است روز بعد زایمان می تواند کارهای مربوط به خود و بچه را انجام دهد، ولی خانم های سزارینی چند روز باید استراحت کند.

دردهای پس از سزارین نیز خیلی زیاد است و تا چند روز باید مسکن مصرف شود اما در زایمان طبیعی دردها پیش از زایمان تجربه شده و به پایان میرسند و بعد از زایمان درد قابل توجهی وجود نخواهد داشت.

طبیعی یا سزارین

زایمان طبیعی برای من بهتر است یا سزارین؟

در صورت وجود شرایط زیر، انجام سزارین ضروری است:

-زمانی که زایمان عقب افتاده است

-زمانیکه مدت زایمان طولانی شده است که یکی از اصلی ترین دلایل برای انجام سزارین است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها تاکید می کند که اگر 20 ساعت یا بیشتر زمان زایمان به تعویق افتاد، فرد باید سزارین شود. این 20 ساعت برای مادرانی که دفعه اولشان نیست باید 14 ساعت باشد.

-زمانی که جثه کودک بزرگ است

گاهی اوقات کودک بیش از حد بزرگ است که نمی تواند از مجرای مادر عبور کند. این وضعیت که معمولا به تاخیر زایمان نیز منجر می شود، از دلایل انتخاب سزارین است.

-زمانی که حالت قرارگیری کودک غیر طبیعی است

زایمان طبیعی در صورتی صحیح است که پوزیشن نوزاد درست باشد. یک پوزیشن طبیعی حالتی است که در آن سر نوزاد نزدیک به مجرا باشد. اگرچه این وضعیت همیشه هم نرمال نیست.

گاهی اوقات نوزاد می چرخد و تغییر وضعیت می دهد و ممکن است سر او مخالف مجرا و پاهای او به سمت مجرا باشد. در این حالت امن ترین روش سزارین است. مخصوصا اگر خانم دو قلو یا چند قلو باردار باشد که سزارین حیاتی می شود.

-زمانی که به نوزاد اکسیژن کافی نمی رسد

گاهی اوقات پزشکان سزارین اورژانسی را انجام می دهند که دلیل آن هم کمبود اکسیژن رسانی به نوزاد است.

-زمانی که کودک دارای نقص است.

اگر تشخیص داده شود که نوزاد نقصی در بدن دارد، مثل اکسیژن زیاد در مغز، گزینه انتخابی برای زایمان سزارین است که خطرات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

-زمانی که سزارین باید تکرار شود.

بهتر است خانمی که قبلا سزارین کرده، در دفعات بعدی نیز سزارین کند. البته زایمان طبیعی بعد از سزارین نیز ممکن است اما اغلب توصیه نمی شود.

-زمانی که مادر سلامت کامل ندارد

اگر مادر هرگونه بیماری مزمن مثل مشکلات قلبی، فشار خون یا دیابت داشته باشد، بهتر است سزارین کند. برای خانمی با این وضعیت، زایمان طبیعی می تواند خطرناک باشد.

همچنین اگر مادر مبتلا به HIV یا دیگر بیماری ها باشد، نباید زایمان طبیعی انجام دهد. در این موارد ممکن است حین زایمان طبیعی، بیماری به کودک نیز انتقال یابد. در این حالت سزارین امن تر از زایمان طبیعی است.

-زمانیکه افتادگی شدید رحم اتفاق افتاده است

در این وضعیت بند ناف قبل از زایمان به سمت پایین می آید. این اتفاق باعث کاهش اکسیژن رسانی به نوزاد می شود که نوزاد در خطر قرار می دهد. همچنین زایمان برای سلامت مادر نیز در این موقعیت موثر است.

-زمانی که لگن بیش از حد کوچک است

در این حالت مادر لگن بیش از حد کوچکی دارد که زایمان طبیعی را غیر ممکن می کند. اگر سر و تنه نوزاد نیز بشدت بزرگ باشد، انجام زایمان طبیعی نیز غیر ممکن می شود. در این موارد انجام سزارین ضروری است.

شرایط سزارین

انتخاب آگاهانه زایمان طبیعی یا سزارین

-زمانیکه جفت دچار مشکل است

گاهی اوقات جفت کاملا از خط رحمی جدا می شود و روی محل زهدان را می پوشاند. در این حالت انجام سزارین ضروری است.

-زمانیکه مادر دوقلو باردار است

زمانی که تعداد نوزادان بیشتر از یکی است، زایمان طبیعی خطرناک است. دو قلو یا سه قلو باردار بودن زایمان را به تعویق می اندازد، در نتیجه طبیعی بودن زایمان برای سلامت مادر و نوزادان خطرناک است. ممکن است مشکلاتی از قبیل زایمان نوزاد از تنه نه از سر، مشکلات اکسیژن رسانی یا سایز وجود داشته باشد. در این مورد سزارین امن ترین روش است

-حاملگی دوم در حین بارداری اتفاق افتاده باشد

همه ما می دانیم که باروری در هر زنی متفاوت است. بعضی از زنان نیاز به تلاش زیاد و بعضی دیگر از بارداری ناخواسته شگفت زده می شوند.

باردار شدن در حین بارداری یعنی چه؟!

این اتفاق نشان از ویژگی های باروری پیچیده در انسان است.تابحال به تعداد انگشت شمار برای زنی این اتفاق افتاده است.

در این وضعیت بد که به آن آبستنی در دوران بارداری می گویند، مادر چند هفته بعد از بارداری علائم جدیدی می بیند.

هنوز هیچکس دلیل قطعی آن را نمی دانند اما برخی پزشکان معتقدند که در این وضعیت، رویان اول دیر شکل گرفته است و از عقیم شدن هورمون ها در بارداری جلوگیری می شود.تشکیل رویان با تاخیر در خرگوش ها و بعضی حیوانات دیگر رخ می دهد.

این رویداد برای انسان ها بسیار نادر است و بیشتر از ده زن در جهان به این وضعیت دچار نشده اند. البته دکتر بویل کامنت ها و ایمیل هایی از مردم دریافت کرده که مشکوک به دو بارداری همزمان در خودشان هستند. خیلی از آنها مطمئن هستند که دو قلو باردار نیستند و یک جنین را کوچک تر از دیگری حس می کنند.بویل گفت:در پاسخ به این اتفاقات شوک شده بودم.

آیا می تواند یکی از این حس ها به دلیل عدم رشد یکسان دو قلوها باشد؟

قطعا، اما همانطور که بویل اشاره می کند، نمی توان امکان بارداری همزمان را نیز نادیده گرفت. آیا این نوزادان همزمان متولد می شوند؟ بله. در موارد اولیه گزارش شده، اختلاف سنی بین نوزادن بعد از تولدشان مشخص شد. در جهان امروزی زودتر از زایمان می توان این موارد را بررسی کرد و زمانی را برای زایمان تعیین کرد که یکی از آن دو به رشد کامل رسیده باشند.

چه زمانی تنها راه انجام سزارین است؟

گاهی اوقات پزشک تاریخ سزارین را از پیش تعیین می کند. در این صورت پزشک قطعا هیچ راهی غیر از انتخاب سزارین نداشته است.

در طول سزارین چه اتفاقی می افتد؟

در حالت روتین، شما را به اتاق عمل می برند و و پارچه ها را بالای شکم قرار می دهند. (ممکن است تمایل به دیدن جراحی نداشته باشید.)جراح یک شکاف افقی به طول 4 یا 5 ساعت دقیقا بالای قسمتی که مو روییده است، ایجاد می کند.

سپس زمانیکه رحم باز شد، یک شکاف افقی دیگر در نیمه پایینی رحم ایجاد می کنند. فرزند را بیرون می آورند و آن را به طور مختصر تست کرده و تمیز می کنند. در همان حین، جراح باقیمانده بند ناف و جفت را بیرون می کشد و رحم را بخیه می زند.این پروسه بسیار معمول است:نزدیک به 32 درصد بچه ها در ایران از طریق سزارین متولد می شوند.

آیا آسیب زننده است؟

این یک جراحی محسوب می شود، بنابراین بیهوشی نیاز است.معمولا بی حسی نیز انجام می شود. داروهای بی حسی احساس درد را کاهش می دهند، اما نه به این معنا که به هیچ وجه دردی احساس نکنید.

مزایای سزارین برای مادر:

اگر یک خانم واجد شرایط زایمان طبیعی باشد، دیگر انتخاب سزارین عقلانی نخواهد بود.اگرچه، اگر خانم بارداری بداند که به سزارین نیاز دارد، می تواند از قبل برای آن برنامه ریزی کند و کار را برای خود راحت تر و قابل پیش بینی تر کند تا اینکه زمان زیادی را در اتاق زایمان معطل شود.

سایر مزایای سزارین به طور خلاصه:

-استرس کمتر مادر هنگام تولد نوزاد

-خطر کمتر برای رابطه جنسی بعد از زایمان

-کاهش خطر کمبود اکسیژن رسانی به نوزاد

-کاهش خطرات آسیب روانی مادر هنگام زایمان

زایمان طبیعی راحت تره یا سزارین

تصمیم گیری در مورد انتخاب زایمان طبیعی یا سزارین

معایب سزارین برای مادر:

خانمی که سزارین می کند، معمولا مدت بیشتری در بیمارستان به نسبت زایمان طبیعی می ماند. میانگین این مدت زمان بین دو تا چهار روز است.

سزارین همچنین خطرات مربوط به جسم فرد را در هنگام زایمان، مثل درد یا عفونت در محل برش و زخم های طولانی افزایش می دهد.

خانمی که تحت عمل جراحی سزارین است، افزایش خطر کم خونی و عفونت را به همراه دارد. شکم و مثانه نیز می تواند در طول عمل یا لخته شدن خون دچار جراحت شوند.

یک مطالعه مروری نشان داد که خانم هایی که سزارین انجام داده اند، نمی توانند مثل زنانی که زایمان طبیعی داشته اند، به سرعت به فرزند خود شیر دهند.

دوره ریکاوری بعد از زایمان نیز طولانی تر است، چون یک خانم درد و ناراحتی بیشتری در رحم خود احساس می کنند که باعث زخم شدن پوست اطراف و اطراف محل جراحی می شود که برای بهبود آن، به حداقل دو ماه زمان نیاز است.

طبق مطالعه ای در فرانسه، زنان در طول سزارین سه بار بیشتر در معرض خطر مرگ هستند تا زایمان طبیعی و علت آن هم اغلب انعقاد خون، عفونت و مشکلات ناشی از کم خونی می باشد.

زمانیکه یک خانم برای اولین بار سزارین می کند، معمولا احتمال بیشتری دارد که برای زایمان های بعدی نیز سزارین را انتخاب کند.

این فرد معمولا در معرض خطرات بیشتری که ناشی از بارداری هستند قرار می گیرد، مثل مشکلات غیر طبیعی جنین و پارگی رحم که پارگی رحم معمولا بعلت شکاف ایجاد شده برای سزارین است.

خطر مشکلات مربوط به جنین معمولا برای همه افرادی که سزارین می کنند، وجود دارد.

سایر معایب سزارین به طور خلاصه:

-احتمال سزارین دوباره در بارداری های بعدی

-مشکلات بیشتر بعد از زایمان برای مادر

-بیشتر در بیمارستان ماندن

-زمان ریکاوری طولانی تر

-هزینه بالاتر

مزایا و معایب سزارین برای نوزاد

نوزادانی که از طریق سزارین متولد می شوند، بیشتر در معرض مشکلات تنفسی قرار می گیرند، حتی ممکن است در دوران کودکی نیز با مشکلاتی مثل آسم روبرو می شوند. همچنین خطر به دنیا آوردن نوزاد مرده نیز در سزارین بیشتر است.

در طول سزارین، ممکن است نوزاد دچار بریدگی یا جراحت شود. به دلایلی که هنوز کاملا مشخص نیست، بعضی از مطالعات رابطه ای بین کودکان متولد شده از طریق سزارین و چاق شدن آنها در کودکی و نوجوانی وجود دارد.

یکی از توضیح هایی که برای این علت وجود دارد، این است که خانم های چاق یا کسانی که دیابت دارند، بیشتر از بقیه سزارین انجام می دهند.

سزارین سخته یا طبیعی

تاثیرات زایمان طبیعی یا سزارین بر مادر و نوزاد

زایمان طبیعی یا سزارین و کلام آخر

دو روش برای زایمان وجود دارد؛ طبیعی و سزارین. اکثر بارداری ها غیر قابل پیش بینی هستند و نمی توان نوع قطعی زایمان را از قبل تعیین کرد.

گاهی اوقات به دلایل پزشکی انجام سزارین ضروری است که اگر انتخاب سزارین تنها بر حسب سلیقه باشد، روشی امن برای زایمان نیست.

به هر حال تولد نوزاد یک تجربه زیباست اما والدین باید منتظر شرایط غیر قابل پیش بینی نیز باشند.برای اطمینان بیشتر با پزشک خود صحبت کنید و برنامه زایمان را از قبل برنامه ریزی کنید.

ترس از سزارین حقیقت ندارد، سزارین امن است اما ممکن است خطرات آن کمی بیشتر از طبیعی باشد. به همین علت پزشکان زایمان طبیعی را به سزارین ترجیح می دهند.

تنها در صورتیکه پزشک توصیه کند، می توان سزارین انجام داد. معمولا برای سزارین دلایل پزشکی وجود دارد که از قبل برایش برنامه ریزی می شود. خیلی از افراد بدون دلایل پزشکی سزارین را انتخاب می کنند. اما بهتر است بدانند که سزارین مانند دیگر عمل های جراحی عوارض مربوط به جراحی را دارد و نباید بر حسب سلیقه آن را انتخاب کرد، زیرا ممکن است باعث مشکلات زیر شود.

-کم خونی شدید

-نارسایی عضوی از بدن

-واکنش های آلرژیک

-اثرات کم خونی

-عفونت های عمومی

-خونریزی شدید و مشکلات انعقاد خون