۰ نفر

کشور برای پیشرفت و حل مسائل به جایگاه معلم نیاز دارد

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۲۱:۲۲
کد خبر: 406175
کشور برای پیشرفت و حل مسائل به جایگاه معلم نیاز دارد

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه جامعه برای ادامه حیات خود نیازمند مرجعیت معلم است، گفت:‌ کشور برای پیشرفت، حل مسائل و امنیت ملی به جایگاه معلم نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در اولین جلسه ستاد بزرگداشت مقام معلم افزود: بزرگداشت و تجلیل مقام معلم یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش‌ و پرورش است که باید بیشترین بهره را برای پیشبرد اهداف و برانگیختن معلمان و اقبال جامعه و مسئولان داشته باشد.

وی تاکید کرد: باید مشخص کنیم از هفته بزرگداشت مقام معلم چه انتظار ‌و چه اهدافی مدنظر است، چرا که معلم دارای مرجعیت اجتماعی است و جامعه برای ادامه حیات به مرجعیت معلم نیاز دارد. کشور برای پیشرفت، حل مسائل و امنیت ملی به جایگاه معلم نیاز دارد.

وزیر آموزش‌ و پرورش بابیان اینکه باید تکریم جایگاه معلم با رأفت لازم انجام گیرد، گفت: انتخاب معلم باید همراه با جامعیت باشد، لذا تراز انتخاب معلم بر اساس سند تحول است، همچنین اخلاق، عملکرد و مجموعه ویژگی‌های معلم، خصوصیات لازم برای انتخاب معلم است.

حاجی میرزایی در ادامه اضافه کرد: نوع دیگر انتخاب معلم می‌تواند انتخاب افرادی باشد که کار خاصی انجام داده‌اند و جلوه‌های خلاقانه یا فداکارانه‌ای داشته‌اند و با تمرکز بر همان ویژگی تجلی و تقدیر شوند.

وزیرآموزش‌وپرورش تصریح کرد: از صداوسیما خواسته‌ شده در ایام سال برنامه‌های مستمری برای معرفی جلوه‌های معلمی داشته باشند که با استقبال صداوسیما نیز مواجه شد. قرار شد معلمانی با ویژگی‌های شاخص به جامعه معرفی شوند.

وی بابیان اینکه باید منزلت و کارکرد معلمان برای جامعه آشکار شود و تکریم معلمان در روزها و به مناسبت‌های مختلف در طول سال صورت گیرد، تاکید کرد: یکی از کارکردهای ستاد بزرگداشت مقام معلم برای این است که مشخص شود چه کسی منتخب است. بنابراین اولیای دانش آموزان و شورای مدرسه در فرایند انتخاب معلم منتخب مشارکت داشته باشند.

وزیر آموزش‌ و پرورش افزود: برای بزرگداشت مقام معلم الگوسازی صورت گیرد تا دیگران به طی کردن مسیرهایی برای منتخب شدن، ترغیب شوند.

حاجی میرزایی با اشاره به مکانیسم انتخابی که شورای مدرسه، معلمان و اولیاء در انتخاب معلمان منتخب مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: فعالیت ستاد بزرگداشت مقام معلم باید دائمی باشد.

وی بابیان اینکه باید برای پیوست رسانه‌ای بزرگداشت مقام معلم تمهیداتی در نظر گرفته شود، گفت: از کارکردهای هفته بزرگداشت مقام معلم؛ تصویرسازی اجتماعی از جایگاه و منزلت معلم است و اینکه تصویری امیدبخش و الهام‌بخش از آموزش‌وپرورش برای جامعه داشته باشیم.

از هر استان یک معلم واجد شایستگی های بارز معلمی انتخاب می شود

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه پیشنهاد داد تا پژوهشی کاربردی در راستای رسیدن به الگوسازی و جمع‌بندی از فرایند انتخاب معلم صورت گیرد.

وی گفت:‌ شروع کار بزرگداشت ستاد مقام معلم به سال ۶۳-۱۳۶۲ برمی‌گردد که در آن سال برنامه‌ای مدون شد تا از معلمان طبق شاخص‌هایی تقدیر و تجلیل به عمل آید. این شیوه‌نامه تا سال ١٣٨٩-٩٠ ادامه پیدا کرد تا در سال ٨٩ مواردی پیش‌بینی و از طرف هیات دولت به استان‌ها سهمیه داده شد تا بر اساس آن معلمان منتخب شوند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۴-۱۳۹۵ بر اساس رویکردهای سند تحول تغییراتی در شیوه‌نامه داده شد که می‌توان کمی شدن و قابل‌ اندازه‌گیری شدن تدریجی برخی شاخص‌ ها و همچنین شرکت داوطلبانه معلمان در فرایند انتخاب معلم را ذکر کرد. 

الهیار با اشاره به بازنگری عملکرد گذشته ستاد بزرگداشت مقام معلم بر اساس راهکارهای سند تحول بنیادین، اظهار داشت: در هشت گام تغییر رویکرد در انتخاب معلم نمونه داشتیم تا به اعتلای فرهنگ عمومی تکریم و بزرگداشت مقام معلم دست پیدا کنیم و در این شیوه از هر استان یک معلم واجد شایستگی‌های بارز معلمی همچون؛ محبوبیت، مقبولیت و مرجعیت میان همکاران، دانش آموزان و اولیای آنان، انتخاب خواهد شد.

وی با بیان اینکه تغییر رویکرد دستاوردهایی داشته است، گفت: شناسایی معلمان توانمند و تلاشگر در کلاس درس، افزایش معلمان تقدیر شده، تهیه فیلم و کلیپ از جلوه‌های ویژه معلمی، مشارکت بیشتر اولیاء در برنامه‌های تکریم و تقدیر از معلمان مدارس فرزندان خود و پررنگ شدن نقشه مدرسه در برنامه‌های تکریم و تقدیر از معلمان از جمله دستاوردها است.

الهیار با اشاره به برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم در سال ١٣٩٨، اظهار داشت: معلمان منتخب استانی با مقام معظم رهبری، رئیس‌ جمهوری، رئیس مجلس و وزیر آموزش‌ و پرورش دیدار داشتند و در برنامه‌های متنوع دیگری همچون همایش سپاس معلم شرکت کردند.

وی در ادامه اضافه کرد: برای برنامه‌های بزرگداشت مقام معلم در سال  ١٣٩٩ برنامه‌ریزی‌هایی شروع شده و پیش‌بینی اعتبارات لازم، تشکیل جلسات ستاد مرکزی و نظارت و ارزیابی عملکرد استان‌ها پیگیری می شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود پژوهشی کاربردی انجام گیرد تا به یک الگوسازی و جمع‌بندی از فرایند انتخاب معلم دست یابیم و تدوین مدل مفهومی، نظری و عملی تکریم مقام معلم، تقسیم‌کار ملی و تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها از اهداف آن پژوهش باشد.