۰ نفر

تلف شدن ٧٠ قلاده پلنگ در مدت ۳سال

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۱:۰۱
کد خبر: 405928
تلف شدن ٧٠ قلاده پلنگ در مدت ۳سال

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان گفت: از سال ١٣٨٧تا ١٣٩٠حدود ٧٠قلاده پلنگ در کشور ازبین رفته که با توجه به شرایط کنونی این گونه ارزشمند، عدد قابل تاملی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مهرداد فتحی بیرانوند عصر دوشنبه در افتتاحیه دوره سوم کارگاهی آموزش منطقه‌ای پلنگ ایرانی افزود: بررسی‌ها نشان داد ٧١ درصد این تلفات ناشی از شکار، ١٨ درصد تصادفات جاده‌ای و بقیه عوامل طبیعی بوده است.
وی اظهارداشت: گونه‌های گربه سان بزرگ و ارزشمندی در کشور وجود داشت که منقرض شده‌اند مانند شیر و ببر ایرانی که اگر روند رفتار با پلنگ به همین شکل ادامه یابد، باید در آینده‌ای نه چندان دور شاهد نابودی آن باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان ادامه داد: البته طی چند سال گذشته آگاهی مردم نسبت به محیط زیست و ارزش حفاظت از آن بالا رفته است، بنابراین امید داریم تا از نابودی گونه‌های حیاتی جلوگیری شود.
بیرانوند این گونه مسائل را حاصل دخالت انسان در طبیعت دانست و گفت: به عنوان مثال تا چند سال پیش گرد و غبار نداشتیم اما اکنون کانون‌های گردو غباری زیادی در کشور شکل گرفته که به علت کاهش منابع آبی می‌باشد که نتیجه برداشت بی‌رویه انسان است.
مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان لرستان تاکید کرد: باید با یک هدف‌گذاری علمی و دقیق مانع نابودی تنوع زیستی در کشور شویم و با مباحث علمی و اجرایی به گونه های حیات وحش کمک کنیم.
وی گفت: از آنجا که زیستگاه پلنگ بسیار وسیع است، از این رو همواره با جوامع محلی و بومی نقاط مختلف تعارض دارد و به همین جهت بالا بردن آگاهی اهالی بومی به حیات پلنگ کمک می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان لرستان ادامه داد: امروزه نگاه تک بعدی دنیا نسبت به محیط زیست به نگاه چند بعدی تغییر کرده است، بنابراین باید همه موجودات در کنار هم زندگی کنیم.
بیرانوند ادامه داد: متاسفانه بسیاری از زیستگاه‌ها جزیره‌ای شده‌اند که می‌توانیم با کمک یکدیگر از ادامه این روند جلوگیری کنیم و در این میان نقش وزارت راه در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار پررنگ است. می‌توانیم با کمک هم روزی شاهد این باشیم که پلنگ از فهرست گونه در خطر انقراض خارج شود.