۰ نفر

با اجرای محمد معتمدی برای نخستین بار؛

نخستین کنسرت خیابانی با همنوایی مردم و طنین ای ایران اجرا شد

۹ شهریور ۱۳۹۷، ۹:۱۸
کد خبر: 296860
نخستین کنسرت خیابانی با همنوایی مردم و طنین ای ایران اجرا شد

نخستین کنسرت خیابانی با اجرای محمد معتمدی از خوانندگان کشورمان شامگاه پنجشنبه در پارک آب و آتش با حضور هزاران نفر برگزار شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پنجشنبه 8 شهریور، عید غدیر خم بود و این شب و پارک رفتن های مردم با نخستین کنسرت رایگان خیابانی با صدای محمد معتمدی که خبر برگزاری آن، روز چهارشنبه در شبکه های مجازی پیچید، تلاقی کرد. 
آن سوتر در میانه پارک، استیجی با نورافکن های بزرگ که مقابلش حدود 5 هزار صندلی چیده شده که مردم روی آنها نشسته اند، به چشم می خورد اما ازدحام در پارک هر لحظه بیشتر می شود. 
از ابتدای بزرگراه حقانی نیز مردم پیاده به سمت پارک در حرکتند و تقریبا ازدحام جمعیت به هر فرد بی خبری می گوید که در پارک خبری است.
این ازدحام درحالی است که تنها یک روز پیش از اجرا آن هم عصر روز چهارشنبه، این خبر منتشر شد، بدون اینکه روی هیچ بیلبورد یا تبلیغ دیگری روانه شده باشد. در واقع نخستین کنسرت خیابانی بدون سرو صدا و با حالتی تقریبا چراغ خاموش، برگزار شد و به این فکر می کنم که اگر خبر برگزاری کنسرتی خیابانی از روزها قبل منتشر و تبلیغ شود، چه تعداد مردم خواهند آمد.
کنسرت خیابانی در ایران که پس از پست اینستاگرامی 'همایون شجریان' در رسانه ها داغ شد، پنجشنبه شب تهران نخستین اجرای چنین کنسرتی را در بوستان آب و آتش تجربه کرد.
ارکستر سازهای ملی ایران به خوانندگی معتمدی و رهبری علی اکبر قربانی، قطعاتی از موسیقی ایرانی را به صورت رایگان برای مردم اجرا کرد، این اجرا امشب (جمعه شب ) ساعت 21 نیز تکرار خواهد شد.
به پشت صحنه می روم، برو و بیا زیاد است، می خواهم با معتمدی مصاحبه کنم، او آرام و متین است و صدای چَشم چَشم گفتنش به اطرافیان شنیده می شود. 
مصاحبه به پایان کنسرت موکول می شود. گروه روی سن می آیند، سپس معتمدی، دست ها را به دو سوی سینه می گیرد، مقابل مردم سر فرود می آورد و این چنین آغاز می کند: من و عوامل برگزارکننده بسیار خوشحالیم که این کنسرت برگزار می شود. این مهم میسر نبود مگر به همت برخی دوستان و پذیرش مسوولیت برخی مسوولین که پذیرفتند و اجازه برگزاری این کنسرت را در این شب عزیز به ما دادند.
معتمدی سپس قطعه بهار دلکش ساخته علی اکبر قربانی را خواند، همانکه می گوید: 
بهار دلکش رسید و دل به‌جا نباشد
از آن که دلبر دمی به فکر ما نباشد
بهار دلکش از تصنیف‌های بهاری در آواز ابوعطا و از آثار منسوب به درویش خان است، این قطعه تنظیم 'علی اکبر قربانی' با شعری از 'ملک الشعرای بهار' است.
سپس نوبت به شکایت دل رسید. قطعه ای اثر زنده یاد 'پرویز یاحقی' و تنظیم 'شهرام توکلی' که شعر آن از 'بیژن ترقی' است.
شعری که می گوید: به کنارم مانده نمانده، گرد ملالت رخ نفشانده ، ای امید دل، چرا رفتی؟
قطعه بعدی «دگر چه خواهی» اثری از زنده یاد حبیب الله بدیعی که تنظیم آن را شهرام توکلی انجام داده و شعرش نیز از نواب صفا است.
قطعه بعدی بی کلام بود. پس از آن معتمدی دوباره روی صحنه آمد و گفت: اجرای این کنسرت، نیازمند برنامه ریزی دقیق چه از لحاظ مدیریت و چه امنیت است که از همه قدردانی می کنم.
این خواننده افزود: از نیروی انتظامی، دستگاه های امنیتی و عوامل برگزارکننده تشکر می کنم و می خواهم که آنها را جانانه تشویق کنید.
این خواننده موسیقی سنتی ادامه داد: امشب می خواهیم با برگزاری خوب کنسرت، به عزیزان نیروی انتظامی بگوییم از این پس چنین برنامه ای برگزار شود، کوچکترین مشکلی وجود نخواهد داشت.
معتمدی سخنان خود را پایان داد و قطعه های بعدی را این گونه معرفی کرد؛ ساز و آواز بصورت بداهه و قطعه پس از آن کویر از بنده حقیر هست.
این خواننده افزود: قطعه بعدی «خوش آمدی» ساخته رضا نارون، تنظیم علی اکبر قربانی است اما شعرش را هرچه این سالها تحقیق کردیم متوجه نشدیم از چه کسی است.
قطعه بعدی «بهار من» اثر زنده یاد استاد علی تجویدی، شعر از منیره طاها و تنظیم از علی اکبر قربانی است.
قطعه بعدی «کل صبح» تیتراژ سریال امام علی (ع) اثری زیبا از فرهاد فخرالدینی بود. این قطعه دارای دو بخش عربی و فارسی است که به گفته معتمدی شعر عربی آن متعلق به صدر اسلام است. 
معتمدی پس از پایان این قطعه دوباره از کسانی که برای برگزاری این کنسرت تلاش کردند، قدردانی کرد و گفت: دیدیم برای این اجرا چه تلاش ها و مجاهدت هایی که انجام شد. 
وی ادامه داد: امیدواریم در مناسبت های مختلف شاهد حضور هنرمندان اعم از پاپ و سنتی در صحنه های گوناگون باشیم. 
معتمدی سپس با افسوس گفت: ای کاش تمام بزرگانی که‌ نامشان امشب برده شد، در ردیف اول این اجرا نشسته بودند، وظیفه همه ما صیانت و میراث داری از آثار این بزرگان است. 
در پایان کنسرت، همه ایستادند و در حالی که نور تلفن همراه خود را روشن کرده و بالا گرفته بودند، قطعه ای ایران را با خواننده همخوانی کردند.

*کنسرت رایگان واژه بهتری است
معتمدی درباره طول کشیدن دریافت مجوزهای لازم برای کنسرت خیابانی اظهار داشت: من فکر می کنم، مقداری روی این واژه حساسیت ایجاد شد، چون شاید واژه مناسبی برای آن انتخاب نشد. ممکن است کنسرت رایگان واژه بهتری باشد. 
وی افزود: وقتی کنسرت خیابانی می گوییم، چنین موضوعی به ذهن متبادر می شود که خیابان محل ازدحام و عبور خودروها و مردم است. به طور کل هر مسوولی یا مسوول انتظامی که این واژه را بشنود و تصور کند چنین رویدادی قرار است در خیابان برگزار شود، رفتارش طبیعی است.
این خواننده موسیقی سنتی گفت: اما کنسرت امشب در فضای باز بزرگی در بوستان آب و آتش برگزار شد که چندان ارتباطی هم به خیابان نداشت. فضایی که شاید از سالها پیش برای چنین برنامه ها و نشاط شهروندان پیش بینی شده بود. 
معتمدی ادامه داد: این نخستین بار بود مردم در یک ‌کنسرت در فضای عمومی و بدون دریافت هیچ گونه بلیتی، شرکت کردند و بسیار از این بابت خوشحالم. 
این خواننده اضافه کرد: برنده اول مردم هستند که با بالاترین سطح شعور اجتماعی و فرهنگ با این اتفاق برخورد‌ کردند. برنده بعدی موسسه هنرهای معاصر، شرکت اراضی عباس آباد و نیروی انتظامی و ارکستر سازهای ملی هستند و من نیز برنده آخر هستم.