۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

نظر کارشناسان درباره آینده طلا/ بازارهای جهان دستکاری می‌شود؟

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 440159
نظر کارشناسان درباره آینده طلا/ بازارهای جهان دستکاری می‌شود؟

با توجه به شیوع ویروس کرونا و آشفتگی‌های ایجاد شده در اقتصاد جهانی به واسطه آن، کارشناسان اذعان داشتند که میزان توازن در بازارهای مالی و تقاضا برای دارایی‌های امن مانند طلا به میزان قابل توجهی بر هم خورده که تا کنون کم‌سابقه بوده و بهبود وضعیت آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد آنلاینمهسا نجاتی؛ اخیرا، دانشکده بازرگانی دانشگاه ساسکس تحلیلی را منتشر کرد که بیان می‌کند آشفتگی گسترده بازار که به واسطه شیوع بیماری کووید-19 ایجاد شد، قانون‌گذاران سبب دستکاری و دخالت در بازارهای بزرگ شدند.

در این تحقیق به نظر محققان، این مسئله به دلیل عدم افزایش کافی قیمت دارایی‌های پناهگاه‌های امن در سطح جهانی، مانند طلا و بیت‌کوین است.

پیگیری معاملات بازارها در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که شاهد فروش سفارش‌های عظیم در معاملات آتی طلا، معاملات آتی مس و مبادلات رمزارزها بودیم.

به گفته کارشناسان، برخی از معاملات واحد به اندازه‌ای بزرگ بوده که باعث حرکت قیمت‌ها و نقض قوانین بازارهای ایالات متحده شده است.

یکی از محققان اذعان داشت: "به دنبال خروج وجوه از بازار سهام، انتظار می‌رود تقاضا برای طلا و بیت‌کوین افزایش یابد. اما امروزه دارایی‌های پناهگاه‌های امن متفاوت رفتار کرده‌ و میزان تقاضا برای بیت‌کوین و طلا در روزهای اخیر در آمریکا کاهش یافته است."

وی افزود: "به دنبال سقوط ارزش سهام اس‌اندپی500 در ماه مارس 2020، طلا بدترین هفته خود در هشت سال اخیر را تجربه کرد در حالی که باید شاهد بهترین روزهای خود می‌بود. بیت‌کوین نیز به دلیل عدم کنترل بر مبادلات رمزارزها، روند نزولی را در پیش گرفت."

به گفته الکساندر، استاد یک دانشکده کسب و کار، امروزه جهان شاهد دستکاری بازارهای مالی در مقیاس گسترده است که پیش از این به ندرت دیده شده بود.

وی افزود: "به دلیل نقصان صحت و درستی توسط چند بازیگر قدرتمند بازار، وضعیت بازارهای مالی بزرگ به سمت فروپاشی حرکت کرده و ممکن است شکل فعلی اقتصاد جهانی هرگز بهبود پیدا نکند."

قابل ذکر است که الکساندر و تیم او در مقایسه وضعیت فعلی با بحران مالی سال 2008، متوجه رفتار بی‌قاعده شدند. در آن زمان، فروپاشی موسسه مالی برادران Lehman، سبب ارتباط بین شاخص اس‌اندپی500 و طلا، یا فرانک سوئیس، یا خزانه‌داری آمریکا بود که رابطه منفی 40درصدی داشتند. با این حال، همبستگی بین شاخص اس‌اندپی500 و طلا در طول ماه‌های مارس و آوریل، مثبت 20درصد بود.

زمانی که صحبت از نرخ بیت‌کوین صحبت به میان می‌آید، همانطور که شاخص اس‌اندپی500 در اوایل ماه مارس 2020 سقوط کرد برای بیت‎‌کوین نیز این اتفاق افتاد، در حالی که این مسئله برای رمزارزها که با دارایی‌های امن غیر مرتبط هستند، غیر معمول است.

این کارشناس مالی گفت: "ارتباط آنها در آن زمان مثبت 63درصد بود، و هنوز هم در 40درصد باقی مانده که ترسناک است."