۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد:

افزایش کوتاه‌مدت نرخ دلار در پی واردات بدون انتقال ارز/ قیمت دلار به زور کنترل نمی‌شود

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۴۳
کد خبر: 439941
افزایش کوتاه‌مدت نرخ دلار در پی واردات بدون انتقال ارز/ قیمت دلار به زور کنترل نمی‌شود

رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر نتایج مثبت طرح واردات بدون انتقال ارز گفت: اگرچه این اقدام در کوتاه‌مدت منجر به افزایش قیمت دلار خواهد شد اما به زور نمی‌توانیم نرخ ارز را کنترل کنیم.

اقتصادآنلاینفاطمه اکبرخانی؛ جمشید نفر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره طرح واردات بدون انتقال ارز اظهار کرد: صادرات و واردات دو بال تجارت هستند و اینکه با این روش واردات در خدمت تولید و صادرات قرار می‌گیرد مثمرثمر خواهد بود، ضمن اینکه این طرح در‌های تجارت را باز خواهد کرد و امیدواریم شروع خوبی برای مشورت با بخش خصوصی باشد.

این فعال بخش خصوصی به تاکید بانک مرکزی برای مشخص بودن منشا ارز اشاره کرد و گفت: من موافق این موضوع نیستم اما بانک مرکزی معتقد است که در صورت مشخص نبودن منشا ارز قیمت‌ها افزایش خواهد یافت که البته حرف درستی است، اما درواقع ما نمی‌توانیم قیمت دلار را به زور نگه داریم.

 رییس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر این ارز صرفا برای واردات مواد اولیه انجام و وارد چرخه تولید شود، منجر به افزایش صادرات و ارز صادراتی خواهد شد؛ بنابراین اگرچه این طرح در کوتاه‌مدت باعث شوک بازار ارز و افزایش قیمت دلار می‌شود اما در بلندمدت کاهش قیمت دلار را در پی خواهد داشت.

نفر در پایان خاطرنشان کرد: در شرایط تحریمی و کرونایی فعلی سختگیری‌های بیش از حد باعث به گل نشستن اقتصاد کشور خواهد شد، از این رو بهتر است با بعضی مسائل با سهولت برخورد شود.