۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سقوط 99.5درصدی واردات طلا در هند/ افت شدید خرید فلز زرد در پی ایجاد محدودیت‌ها

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۲۹
کد خبر: 436867
سقوط 99.5درصدی واردات طلا در هند/ افت شدید خرید فلز زرد در پی ایجاد محدودیت‌ها

هند که پس از چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان شناخته می‌شود، کمترین میزان واردات طلای ماهانه خود را در طول حداقل یک دهه گذشته و در نتیجه اعمال محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا به ثبت رسانده است، دلیل این کاهش عموما بسته شدن فروشگاه‌ها و توقف حمل و نقل هوایی در این کشور عنوان شده است.

اقتصاد آنلایناکرم شعبانی؛ به گزارش بلومبرگ نیوز، یکی از مقامات وزارت دارایی هند در این باره خبر داده است که درخواست خرید خارجی طلا در هند با کاهش 99.5 درصدی از 13 تن در ماه گذشته به 60 کیلوگرم رسیده است. اگرچه این مقام هندی خواست نامش فاش نشود اما بر اساس اطلاعات موجود و منتشر شده از سوی متالز فوکوس Metals Focus Ltd. هند کمترین میزان واردات ماهانه طلا را از سال 2010 تاکنون در ماه گذشته به ثبت رساند.

اگرچه خبرنگار بلومبرگ تلاش کرد تا نظر راجش مالوترا سخنگوی وزارت دارایی هند را در این باره جویا شود اما وی برای تماس در دسترس نبود.

شیراگ شیت از مشاوران شرکت متالز فوکوس که در لندن مستقر است، در این باره عنوان کرد: من انتظار ندارم که واردات یا تقاضای طلا در هند حداقل در بازه زمانی کمتر از 3 تا 5 ماه آینده بهبود یابد. این در حالی است که میزان تولید در این بخش هم به دلیل کاهش تعداد کارگران فعال -کارگران مهاجر پس از شیوع ویروس کرونا به زادگاه خود بازگشته‌اند- تحت تاثیر شرایط پیش آمده قرار خواهد گرفت.

محدودیت‌های سراسری در هند که از 25 مارس اعلام عمومی شده مشکلاتی را در روند اقتصادی این کشور و به خصوص درآمدهای جاری، تعطیلی برخی مشاغل و تعداد زیادی از صنایع خدماتی از جمله تعطیلی خطوط هوایی را در بر داشته است.

آنانتا پادمانابان رییس شورای داخلی جواهرات هندوستان در این باره گفت: واردات طلای هند در ماه آوریل بسیار ناچیز بود، چرا که بخش عمده واردات به این کشور از طریق مسیر هوایی انجام می‌گیرد و تنها حجم کمی از واردات ما از راه زمینی و از بنگلادش و نپال به کشور وارد می‌شود. حدس من این است که واردات طلای هند امسال به حدود 350 تن در طول سال کاهش پیدا کند.

گفتنی است هند به تازگی برخی محدودیت‌های مربوط به شیوع کرونا را کاهش داده اگرچه بعید به نظر می‌رسد که روشن شدن موتور اقتصادی پس از این وقایع بتواند کمکی برای جلوگیری از کاهش رشد اقتصادی حتی در سال مالی 2020 داشته باشد.

به گزارش بلومبرگ اقتصادی پیش بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال (از آوریل تا ژوئن) نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24.8 درصد انقباض داشته باشد، در حالی که تلاش‌ها برای بازگرداندن موتور اقتصادی به روند پیشین با چالش‌های بیشماری روبروست و از سرگیری فعالیت‌ها با موانعی از جمله پیروی از پروتکل‌های جدید بهداشتی و مشکلات تامین جانبی نیروی کار و سرمایه در گردش  روبرو خواهد شد.

بیشتر فروشگاه‌های جواهرات در سراسر هند همچنان فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند و بر اساس برآوردها، تعطیلی سراسری اعلام شده یکی از طولانی‌ترین تعطیلاتی است که تاکنون در این کشور وضع شده است.

پادمانابان در پایان عنوان کرد: بدترین قسمت در شرایط کنونی این است که حتی اگر فروشگاه‌های طلا و جواهراتی بازگشایی شوند، آیا کسی برای خرید به آنها مراجعه می‌کند؟ آیا خرید طلا و جواهرات از جمله ضروریاتی است که مردم بتوانند ریسک‌های مرتبط با آن را بپذیرند و یا ترجیح می‌دهند امنیت خود را با ماندن در خانه حفظ کنند؟