۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

طلا همچنان پایگاه امن سرمایه‌گذاران جهان/ رشد نسبی بازارهای سهام آسیا به‌رغم ادامه روند افزایشی وال‌استریت

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 427950
طلا همچنان پایگاه امن سرمایه‌گذاران جهان/ رشد نسبی بازارهای سهام آسیا به‌رغم ادامه روند افزایشی وال‌استریت

بازارهای سهام آسیا امروز سه شنبه به‌رغم ادامه روند قابل توجه افزایشی در وال استریت، همچنان با احتیاط حرکت خود را ادامه دادند که به نوعی بازتاب سرمایه‌گذاری‌ها بر وضعیت اقتصاد جهانی به حساب می‌آید.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ به گزارش نیویورک تایمز، بازارهای عمده منطقه آسیا تا ظهر امروز کمتر از ۱ درصد رشد داشت، این در حالی است که بازارهای سهام هنگ کنگ و کره جنوبی به‌رغم دیگر بازارهای سهامی آسیا رشد حدود ۱.۵ درصدی داشتند. این روند احتیاطی اما در بازارهای آتی هم ادامه یافت و پیش بینی می‌شد که در وال استریت و بازارهای سهامی اروپا هم به شکلی متوسط ادامه پیدا کند. 

دیگر نشانه‌های ترغیب سرمایه‌گذاران را هم می‌توان در بازارهای سهام یافت. با این حساب معاملات آتی نفت روز سه شنبه پس از دستیابی به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۰۲ تاکنون، کمی افزایشی شد. قیمت نفت خود بیانگر این مساله بود که سرمایه‌گذاران چه انتظاری از رویکردها و عملکردهای اقتصادی دارند. با تاکید بیشتر بر این نکته که قیمت طلا اکنون مدتی است به عنوان پناهگاه امن سرمایه گذاران مورد توجه قرار گرفته اما در معاملات امروز کاهشی شد. همچنین قیمت اوراق خزانه بلندمدت ایالات متحده نیز که تا پیش از این یک پناهگاه امن بود، روندی کاهشی گرفت.

با این حال همچنان علائم نگرانی در بازارهای مالی وجود دارد. شاخص ویکس VIX که نوسانات بازارهای سهامی را بررسی می‌کند روز دوشنبه در ایالات متحده سقوط کرد، علیرغم این سقوط، با توجه به بسته محرک اقتصادی ۲ تریلیون دلاری ترامپ این شاخص همچنان در سطح تاریخی بالایی قرار دارد.

روز گذشته شاخص اس اند پی ۵۰۰ با صعود بیش از سه درصدی و با در نظر گرفتن عملکرد هفته گذشته، رویکردی خوبی از خود به جای گذاشت؛ این شاخص همزمان با دریافت آرای مثبت به بسته محرک اقتصادی دولت آمریکا ۱۰ درصد افزایش یافت و بهترین عملکرد خود را از سال ۱۹۳۳ به ثبت رساند.

با تمام این احوال اما علائم احتمالی در بازارهای مالی کم نیستند. در شرایط کنونی بیش از هر چیز بازار نفت مورد توجه قرار گرفته است، بر این اساس قیمت نفت طی روزهای گذشته به کمترین قیمت خود از سال ۲۰۰۲ تاکنون دست یافته است.

مت مالی رییس استراتژیست بازار شرکت میلر تاباک در این باره معتقد است: در بازارهای سهامی اگرچه روز دوشنبه روند افزایشی ادامه داشت اما نسبت به هفته گذشته این افزایش حجم کمتری داشت که این مساله خود نشان دهنده عدم اعتقاد سرمایه گذاران به این روند است. این رویکرد البته بیانگر عدم اعتماد به نفس کافی در میان سرمایه گذاران نیز هست و با توجه به روند کاهشی مدت اخیر نمی‌توان آنها را در این رابطه سرزنش کرد.