۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یاس مقامات دولتی نسبت به ارز 4200تومانی/ دلار رسمی به بن بست خورد

۲۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۳
کد خبر: 341309
یاس مقامات دولتی نسبت به ارز 4200تومانی/ دلار رسمی به بن بست خورد

بعد از ابراز ناامیدی رییس کل بانک مرکزی نسبت به سیاست تخصیص ارز 4200 تومانی در صفحه اینستاگرامش، حالا نوبت به وزیر اقتصاد رسید که اعلام کند این سیاست در عمل آن طور که باید نتیجه نداد.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانی؛ اگرچه از ابتدای اتخاذ این سیاست یعنی بیستم فروردین ماه سال 97، بسیاری از فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی نسبت به دلار 4200 تومان موضع‌گیری منفی کردند اما دولت حاضر به عقب‌نشینی و حذف این نرخ نبود.

اما حالا در روزهای پایانی سال مسئولان این سیاست را بی‌نتیجه اعلام کرده و اظهار کرده‌اند که هدف دولت از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی محقق نشده است.

هجدهم اسفند ماه عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی اولین کسی بود که در صفحه اینستاگرام شخصی خود اعلام کرد که اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی به علت طبیعت بازار در اقتصاد و ضعف سیستم توزیع و نظارت، نتوانسته در میان‌مدت از افزایش قیمت آنها جلوگیری کند.

 همانطور که همتی بیان کرده، اختصاص ارز دولتی به کالاهای اساسی به علت ضعف سیستم توزیع و نظارت، نتوانسته درمیان‌مدت جلوی افزایش قیمت را بگیرد و حتی به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادى و نمایندگان بخش خصوصی هیچ کالایی با ارز 4200تومانی وارد سفره مردم نشده است.

بعد از رییس بانک مرکزی حالا نوبت به فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی رسید که نسبت به این سیاست ابراز نا امیدی کند.

دژپسند روز گذشته اعلام کرد ارز ۴۲۰۰ تومانی در عمل آن طور که باید نتیجه نداد و اگر قرار باشد به دهک‌های پایین، فشارهایی از این ناحیه وارد شود، دولت قطعاً سیاست خود را تغییر می‌دهد.

این موضع‌گیری‌ها اگرچه از نظر بخش خصوصی دیر انجام شد، اما درواقع تیر خلاصی بود که به این سیاست خورد.

راهکار چیست؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که مسلما این نرخ باید حذف شود چرا که تعدد نرخ چیزی جز رانت و فساد در پی نخواهد داشت. اما جایگزین این سیاست چیست؟

به عقیده آن‌ها پرداخت یارانه به اشخاص و همچنین تعیین نرخ در نظام بازار، بهترین جایگزین تخصیص ارز 4200 تومانی است.

بنابراین می‌توان امیدوارد بود که  مسئولان در سال 98  بازنگری جدی در این نوع سیاست و به طور حتم حذف این نرخ انجام دهند.