۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی افزایش تقاضای سنگ آهن در چین

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۴:۲۸
کد خبر: 398826
پیش‌بینی افزایش تقاضای سنگ آهن در چین

در حالی که هر سال در فصل زمستان به دلیل محدودیت تولید در کارخانه‌های فلزی تقاضای سنگ آهن چین کاهش می‌یافت، شرایط فعلی بیانگر آن است که در سال جاری با وجود شروع فصل زمستان تقاضای سنگ آهن در چین افزایش یافته و این بر بازار جهانی و معاملات سنگ آهن تاثیرگذار بوده است.

اقتصادآنلاین اکرم شعبانی؛ گروه معدنی ریوتینتو هزینه‌های خود را برای پروژه جدید سنگ آهن در استرالیا با تصویب و تعیین یک معدن جایگزین، در ناحیه‌ای کلیدی به بیش از 4 میلیارد دلار رساند که این مساله از سوی کارشناسان نشانه دیگری برای افزایش تقاضا از سوی چین ارزیابی شده است.

بر اساس بیانیه روز چهارشنبه گذشته شرکت ریو که در لندن مستقر است، 749 میلیون دلار سرمایه به این پروژه وارد خواهد کرد تا فاز دوم این پروژه از سال 2021 به تولید دست یابد. این پروژه به افزایش عمر معدن تام پرایس که در همان منطقه واقع شده و از سال 1966 وارد عرصه صادرات شده است، کمک می‌کند.

کریس سالزبری مدیر اجرایی بخش سنگ آهن شرکت ریو در گفت‌وگویی تلفنی در این باره عنوان کرد: در حالی که این پروژه جدید فقط به منظور جایگزین کرد تولید معدن‌های قدیمی هدف گذاری شده است، ریو گزینه‌های 2.6 میلیارد دلاری توسعه کودایدری را در اختیار گرفته است.

بهترین شرکت‌های معدن‌کار استرالیا می‌توانند پتانسیل استفاده از هزینه‌های کم تولید و موقعیت غالب در تجارت‌های دریایی را به دست آورند تا سود قابل توجهی از تجارت سنگ آهن نصیب آنها شود، این موضوع به خصوص در زمانی مشهود می‌شود که افزایش نیاز چین به استفاده از سنگ آهن در پیش بینی‌ها وجود دارد.

سالزبری همچنین افزود: افزایش تقاضا برای سنگ آهن به دلیل توسعه پروژه‌های زیربنایی در چین و در سال 2019 با توسعه املاک اتفاق افتاده است. محدودیت‌های سنتی تولید در فصل زمستان که به دلیل محدود کردن تولید در کارخانه‌های فلزی به دلیل تاثیر آنها بر آلودگی هوا اتفاق می‌افتد نیز در این زمینه تاثیرگذار است. با این وجود ما تاکنون در این فصل اثرات قابل توجهی مشاهده نکرده‌ایم و از سطح تقاضای موجود در حال حاضر راضی هستیم.

گروه بی‌اچ‌پی با هزینه کرد حدود 3 میلیارد دلاری برای معدن ساوت فلانک South Flank و گروه فلزی فورتسکیو Fortescue Metals Group Ltd. در حال انجام سرمایه گذاری‌های بیش از 3 میلیارد دلاری در توسعه این دو فاز است که شامل پروژه پل آهنی که به تولید مواد با کیفیت بالاتر می‌افزاید نیز می‌شود. ریو سال گذشته پروژه کودایدری را با 820 میلیون دلار هزینه برای سهم خود در امر تامین بازده سرمایه گذاری مشترک رودخانه روبی به تصویب رساند.

پل هیسی تحلیل‌گر شرکت RBC Capital Markets در یادداشتی در این باره نوشته است: آخرین سرمایه‌گذاری‌های ریو بیانگر این است که "تعهد مداوم نسبت به سرمایه مورد نیاز برای حفظ وضعیت موجود" و کیفیت محصول در منطقه پیلبارا استرالیا را برجسته می‌کند. وی در این یادداشت تاکید کرده است: احتمال وجود مازاد سنگ آهن از سال 2020 و چشم انداز کاهشی و روند نزولی اقتصاد چین به این معنی است که RBC در بازارهای میان مدت و بلند مدت محتاطانه عمل کرده است.

همچنین این نکته در پیش بینی‌های ریو قابل توجه است که محموله‌های سنگ آهن این شرکت تا سال 2020 به میزان 5 درصد افزایش یابد و انتظار می‌رود تا سال 2022 دستیابی به هدف تعیین شده ظرفیت سالانه 360 میلیون تن امکان پذیر باشد. معاملات سنگ آهن حدود 43 درصد از درآمد این شرکت را به خود اختصاص داده است.

سالزبری در توضیحی درباره معاملات سنگ آهن عنوان کرد: تجارت سنگ آهن ما همچنان به ارائه حاشیه‌های پیشرو در این صنعت می‌پردازد. این دست سرمایه‌گذاری‌ها در واقع "تعهد به اهمیت سنگ آهن در یک چشم انداز کلی در جایگاه شرکت ریو هستند."

سالزبری در پایان گفت: سرمایه گذاری ریو در پروژه وسترن ترنر یک سنگ شکن جدید و یک نوار نقاله 13 کیلومتری (8 مایلی) در این زمینه می‌افزاید و نیازهای حمل و نقلی جاده را کاهش داده و در نهایت منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش معدن می‌شود. این سرمایه‌گذاری بدان معناست که هزینه‌های تایید شده ریو برای پروژه‌های جدید سنگ آهن بیش از 6 میلیارد دلار است.