۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ثبات نسبی بازار فلزات گرانبها/ تابعیت فلز زرد از بازارهای سهام

۱۷ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۱
کد خبر: 472690
ثبات نسبی بازار فلزات گرانبها/ تابعیت فلز زرد از بازارهای سهام

قیمت‌های معاملات آتی طلا و نقره در معاملات روز گذشته، روند نزولی در پیش گرفت این در حالی است که بازارهای نقدی قیمت‌های باثبات‌تر و قاطع‌تری را پشت سر گذاشتند. تحلیل‌گران معتقدند فشار بازارهای روز گذشته در معاملات آتی به تعطیلی بازار کومکس در بعد از ظهر روز سه‌شنبه مرتبط است.

اقتصادآنلاین - اکرم شعبانی؛ روز سه‌شنبه پس از آنکه دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده از پایان مذاکرات با کنگره در راستای تصویب بسته دوم محرک مالی در توییتی خبر داد، در بازار طلا صف فروش تشکیل شد؛ به نظر می‌رسد بازار طلا در چند مدت اخیر از یک دارایی امن به کالای خام در بین سرمایه‌گذاران تغییر ماهیت داده باشد. بررسی‌های اخیر بیانگر آن است که فلز زرد تا حدود زیادی همگام با شاخص‌های سهام حرکت می‌کند و این همان اتفاقی است که روز سه‌شنبه هم رخ داد. بر این اساس، معاملات آتی طلای دسامبر روز گذشته با ۱۹.۹۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۸۸.۸۰ دلار در هر اونس معامله شد و آخرین قیمت اونس نقره با ۰.۱۳۱ دلار کاهش ۲۳.۷۹۵ دلار مورد معامله قرار گرفت.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند ترکیبی در پیش گرفتند؛ این در حالی است که شاخص‌های سهام ایالات متحده روز گذشته با دریافت علائم مثبت مرتبط با تصویب دومین بسته محرک مالی، مسیر صعود در پیش گرفتند. ترامپ پس از نخستین توییت خود در رابطه با توقف مذاکرات با کنگره تا پس از برگزاری انتخابات، در توییت‌های پی در پی دیگری از اقدامات کنگره در تصویب بسته محرک برای خانوارهای آمریکایی خبر داد. اگرچه همچنان قطعیتی در تصویب یا عدم تصویب بسته دوم محرک مالی وجود ندارد اما بعید است که کنگره در مذاکرات خود با دولت آمریکا در این باره و پیش از انتخابات به توافق قاطعی دست یابد.

در بازارهای مهم خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا اندکی روند نزولی در پیش گرفت، قیمت نفت خام نیمکس با کمی کاهش به ۳۹.۹۵ دلار در هر بشکه رسید و بازده اوراق ده ساله خزانه‌داری آمریکا در حدود ۰.۷۶ درصد معامله شد.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند معاملات آتی طلای دسامبر همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی معاملات طلا، دستیابی به بالاترین سطح قیمتی هفته یعنی ۱۹۲۷ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها حفظ سطح پشتیبانی ۱۸۵۱ دلار در هر اونس است. بر اساس معاملات اخیر سطح مقاومت نخست طلا ۱۹۰۲.۴۰ دلار و سطح مقاومت دوم ۱۹۲۷ دلار عنوان شده و سطح پشتیبانی اول در ۱۸۷۷.۱۰ و سطح پشتیبانی دوم در ۱۸۵۱ دلار در هر اونس مشاهده شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

معاملات آتی نقره دسامبر نیز همچنان از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت‌های معاملات نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها ۲۱.۸۱ دلار در هر اونس عنوان شده است. همچنین بر اساس معاملات اخیر، سطح مقاومت اول نقره ۲۴.۶۷۵ دلار و سطح مقاومت دوم در ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته، همچنین سطح پشتیبانی نخست نقره ۲۲.۹۶۵ و سطح پشتیبانی دوم ۲۲.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است.