۰ نفر

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

تدوین سند سلامت شهر تهران/ واکنش به آلودگی‌های صوتی ناشی از ساخت و ساز

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۱۵
کد خبر: 435814
تدوین سند سلامت شهر تهران/ واکنش به آلودگی‌های صوتی ناشی از ساخت و ساز

رییس کمیته سلامت شورای شهر از تدوین سند سلامت شهر تهران به تفکیک منطقه خبر داد.

اقتصاد آنلاین - فائزه مومنی؛ ناهید خداکرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ضدعفونی کردن معابر توسط گروه‌های نامرتبط به شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: از ابتداى اسفند آتش نشانى و سازمان پسماند عهده دار ضد عفونى مکان هاى عمومى و ناوگان حمل و نقل عمومى شدند و در مقطعى بدلیل وسعت کار و نیاز به نیروهاى تازه نفس، معاونت خدمات شهری شهرداری تهران هماهنگی هایى را با نیروهاى مسلح انجام داده است تا در ضدعفونی معابر شهردارى را یارى کنند. 

او ادامه داد: البته در حال حاضر تردید جدی درباره تداوم ضدعفونی کردن معابر وجود دارد و با وجود بارندگی و تابش آفتاب عملا نیاز کمترى به ضدعفونی کامل شهر احساس مى شود. ضدعفونی صرفا در معابر شلوغ و حمل و نقل عمومی صورت می‌گیرد. 

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با اشاره به تدوین سند سلامت شهر تهران اظهار کرد: با همکاری مرکز تحقیقات سلامت مردان دانشگاه علوم پزشکى شهید بهشتی و دانشگاه تهران در حال تدوین سند سلامت شهر تهران هستیم که بر مبنای آن، نیاز سلامتی هر منطقه به صورت محله محور استخراج خواهد شد. 

او ادامه داد: همزمان با بروز کرونا، تدوین این سند اهمیت بیشتری پیدا کرد و ما متوجه شدیم که چقدر برای راهبری وضعیت سلامت پایتخت به این سند نیاز داریم. مثلاً با این سند می‌توان نقاط پرخطر و کم‌خطر از لحاظ شیوع کرونا را در کنار رفتار فرهنگی و اجتماعی ساکنان رصد کرد. 

خداکرمی گفت: این سند راهنمایى خواهد شد تا ما در راه مدیریت یکپارچه شهری در حوزه سلامت گام برداریم، همانطور که با شیوع کرونا ارتباط تنگاتنگی با وزارت بهداشت داشتیم، بنا داریم راه را ادامه داده و هماهنگی و همکارى مستمر باشد. 

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که محورهای این سند، شامل چه مواردی است، اظهار کرد: همه موضوعاتی که به نوعی با سلامت شهروندان در ارتباط است از آلودگی صوتی گرفته تا استرس هاى ناشی از آسیب‌های اجتماعی و آلودگی هوا، همه به تفکیک منطقه بررسی شده و در سند آورده می‌شود. 

او گفت: بعد از تدوین این سند، تمام اقداماتی که برای بهبود کیفیت زندگى، کاهش آسیب‌های اجتماعی، آلودگی صوتى، کاهش خشونت، سلامت بصرى و آلودگى هوا و بهبود زیست شهرى باشد با نگاه به این سند انجام خواهد شد. 

خداکرمی در ادامه و در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود آلودگی صوتی شدید در محلات براثر فعالیت‌های ساختمانی گفت: یک نکته در ارتباط با این موضوع وجود دارد و آن هم این است که همه امور شهر تهران به شهرداری مرتبط نیست و ابزار بازدارنده شهرداری برای کنترل آن‌ها کم است. شهرداری در چارچوب وظایف خود و تا جایی که بتواند برخی اقدامات را انجام می‌دهد. 

او با بیان اینکه قوانینی برای رعایت حال همسایگان در زمان انجام فعالیت‌های ساختمانی وجود دارد، اضافه کرد: برای مثال ذکر شده که در روز تعطیل از فعالیت‌های پر سر و صدا جلوگیری شود اما یک نکته وجود دارد و آن هم این است که فرهنگ شهر نشینى و پایبندى به رعایت اصول و رعایت همسایگان بیشتر فرهنگى است و نمی‌شود برای هر پروژه اى یک مامور گذاشت. 

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: ما باید به سمت ارتقاى فرهنگ‌ و بهبود رفتار و عادات شهرنشینی برویم تا خود شهروندان برای رعایت حال همسایگان از اقدامات پرسرو صدا جلوگیری کنند.

او در پایان گفت: ما ملت ادب و فرهنگ هستیم و در ادبیات ما ضرب المثل ها و نکته سنجى هاى نغزى وجود دارد که راه و روش زندگى را به ما و کودکانمان مى آموزد. توجه به ضرب المثل "یک سوزن به خودت بزن و یک جوالدوز به دیگران" یا "آنچه براى خود نمى پسندى براى دیگران مپسند" بهترین پیام را براى سازندگان دارد بنظرم ساخت و ساز، شهرسازى، سیاست، اقتصاد اگر با فرهنگ و ادب فارسى عجین شود بعد انسان محورى آن پر رنگ شده و زندگى در کلانشهرى مانند تهران با آرامش بیشترى جریان خواهد داشت.