۰ نفر

درحاشیه صحن شورا مطرح شد؛

دست به دامان دولت شدن شهرداری برای حل مشکلات مالی

۳۱ فروردین ۱۳۹۹، ۹:۰۷
کد خبر: 432506
دست به دامان دولت شدن شهرداری برای حل مشکلات مالی

رییس شورای شهر تهران گفت:برای حل مشکلات مالی شهرداری تهران باید از دولت کمک بخواهیم.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی ؛ محسن هاشمی در جریان دویست و نهمین جلسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران درخصصوص آمار افزایش مسافران مترو گفت: آمار روز به روز افزایش می یابد. همانطور که اصناف کم خطر ،متوسط الخطر و پرخطر کم کم وارد میدان می شوند خود به خود مسافران افزایش پیدا می کند. اکنون مسافران از حدود ۱۰۰ هزار نفر به نزدیک ۴۰۰ هزار نفر در روز گذشته رسیدند و این افزایش پیدا خواهد کرد و فکر کنم به حالت اسفند ماه که حدود ۷۰۰ هزار نفر مسافر داشت می رسد.

او  ادامه داد: اگر طرح ترافیک نیز بخواهد برگزار شود و همه فعالیت ها نیز فعال شود حضور مسافران در مترو به همان ۲ میلیون سفر باز می گردد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط مترو و اتوبوس امکان اجرای فاصله گذاری را دارد گفت: از همین حد کنونی هم اگر تعداد مسافران عبور کند امکان فاصله گذاری فراهم نیست.

او درخصوص جلسه هم اندیشی صبح امروز که با حضور شهردار برگزار شد گفت: در این جلسه درباره درآمدهای سال جاری شهرداری و درآمدهای فصل بهار صحبت و نگرانی هایی مطرح شد و قرار بر این شد این نگرانی ها در سطح وزارت کشور و دولت مطرح شود چرا که این مشکل تنها مربوط به شهرداری تهران نیست و تمامی کلانشهرها و شهرهای کشور با چنین مشکلی روبرو هستند.

رئیس شورای شهر تهران دلایل مشکلات مالی بوجود آمده پس از شیوع کرونا را کاهش صدور پروانه، کاهش فروش خدمات، کاهش مالیات بر ارزش افزوده و مصوبات ستاد ملی کرونا دانست و تصریح کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا باعث کاهش درامدها شده است و از طرفی هیات دولت هزینه ها را افزایش یافته است، از جمله مساله حقوق و اینها موضوعات کشوری است و از آقای حناچی تقاضا شد این مسائل را در هیات دولت موثرتر مطرح کنند تا دیرهنگام تصمیم گرفته نشود.

هاشمی افزود: اما از طرفی بحث های زیادی درخصوص اینکه در شهرداری چه کار می توانیم کنیم تا درآمدها بیشتر شود نیز در این جلسه مطرح شد. شهردار تهران راه حل های مختلفی درنظر داشتند و پیشنهادات موثری مطرح شد و مورد نقد و بررسی اعضای شورای شهر قرار گرفت.

او گفت: مقرر شد لایحه ای که شهرداری برای ما می فرستد چه به صورت دو فوریتی و یا یک فوریتی کمک کنیم تا تقاضای شهردار به سرانجام برسد. همچنین مواردی هم هست که شهرداری خودش باید انجام دهد، برای مثال دادن اختیارات بیشتر به شهرداران مناطق تا بتوانند خارج از بروکراسی و تمرکز درآمد کسب کنند.

هاشمی گفت: همچنین استفاده از خدمات مردم و سمن ها نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت. از آنجایی که مقام معظم رهبری فرمودند مردم به میدان بیایند، ما در شهرداری شبکه خدمات اجتماعی را داریم و منتظر است تا بودجه ای برسد و آنرا توزیع کند، در صورتی که می تواند مردم و سمن ها را در کنار خود فعال کند و از طریق آنها تا خدماتی را به صورت منظم  توزیع کند تا آلام مردم کمتر شود. معاونت فرهنگی و اجتماعی و شبکه خدمات اجتماعی که اکنون عمدتا فعالیت های فرهنگی آنها خوابیده و به دلیل ممنوعیت اجتماعات امکان برگزاری آنها نیست، می توانند عمده فعالیت های خود را در این زمینه ها انجام دهند.

او گفت: روش های مختلفی در خوش حسابی، تشویق و تثبیت و مباحث مربوط به شهرسازی مطرح شد که نگرانی اعضای شورا را برطرف کرد و انشالله این جلسات ادامه خواهد یافت.