۰ نفر

آمار مرگ و میر تهرانی‌ها در اثر کرونا

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۱۰
کد خبر: 431460
آمار مرگ و میر تهرانی‌ها در اثر کرونا

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت، از دو‌رقمی‌شدن مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در کشور برای اولین‌بار طی حدود یک ماه اخیر خبر داد؛ آماری که به نظر می‌رسد حداقل با آمار دفن‌شده‌ها در تهران به دلیل ابتلا به کرونا تفاوت ‌ دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه روزانه در تهران بین 70 تا بالای 100 نفر بر اثر ابتلا به کرونا یا مشکوک به کووید- 19 دفن می‌شوند، گفت: «مطابق آماری که من دارم، روزانه در بهترین شرایط 70 نفر‌ و در بدترین شرایط کمی بالاتر از 100 نفر در تهران بر اثر ابتلا به کووید- 19 جان می‌سپارند و از آنجایی که وزارت بهداشت آمار فوتی‌ها را کلی اعلام می‌کند، تهران هم در دل آمار کلی جا می‌گیرد. اما دلیل این تفاوت آماری میان آنچه سخنگوی وزارت بهداشت بیان می‌کند، ‌با آماری که ما در دست داریم را باید در دو مسئله جست‌وجو کرد؛ اول اینکه بسیاری از فوتی‌ها، پاسخ تست کرونایشان پس از دفن مشخص می‌شود ‌و علت مرگ عده‌ای دیگر هم آر.دی.اس یا دیسترس تنفسی یا همان رنج تنفسی قید می‌شود. احتمالا دلیل این تفاوت آماری در همین است».‌ عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی کشور،‌ با تأکید بر اینکه این وظیفه وزارت بهداشت است که مجددا آمار خود را مثل روزهای گذشته به تفکیک شهرها اعلام کند، گفت: «این حق مردم است که بدانند هم‌اکنون در کدام منطقه بیماری شدید‌تر است تا حداقل در رفت‌وآمد خود به مناطق پرخطر احتیاط کنند. متأسفانه باید اعتراف کرد که ‌‌اطلاع‌دادن به مردم تبدیل به یک سبک ‌ شده. این در حالی است که در شرایطی که ما در کشور با یک اپیدمی پرخطر روبه‌رو هستیم،‌ مردم باید بدانند که کدام منطقه پرخطر است، میانگین سنی مبتلایان، جنسیت آنها، شغلشان و اطلاعاتی از این قبیل چگونه است. هرچقدر اطلاعات بیشتری از این بیماری در اختیار مردم بگذاریم ‌و مردم از شیوه حرکت این بیماری بدانند،‌ موفقیت برای کنترل و مبارزه با آن بیشتر می‌شود». ‌خداکرمی در پایان خاطرنشان کرد: «باید به مردم اطمینان کنیم. روند ابتلا و اپیدمی را در ایران با دیگر کشورها قیاس کنید تا متوجه شوید مردم چقدر فهیم هستند، آنها تا جایی که توانستند رعایت کردند و حق این مردم ندانستن نیست. آنها باید درباره گستره جغرافیایی این ویروس بدانند و حتی بر اساس اطلاعات کد پستی بتوانند بفهمند کدام محله درگیری بیشتری دارد. ما از ستاد کرونا می‌خواهیم تا دوباره با جزئیات آمار ابتلا را به مردم گزارش دهد تا بیشتر از این وضعیت اعتماد مردم بغرنج نشود. 

شهروندان به دلیل سابقه‌ای که در بیان اطلاعات صحیح مربوط به موضوعات مختلف دارند، ممکن است به آنچه مسئولان اعلام می‌کنند بدبین باشند و همین باعث داغ‌شدن بازار شایعات شود. البته یک نکته را هم باید در نظر گرفت و آن این است که با توجه به امکانات و شرایط موجود در ایران، ما بسیار خوب کرونا را مدیریت کرده‌ایم و قطعا وضعیت بهتری نسبت به سایر کشورها داریم، ‌دلیل این مسئله در کنار مهارت کادر پزشکی و درمانی و همین‌طور فداکاری آنها در رسیدگی به بیماران و همچنین مدیریت خوب وزارت بهداشت، ‌قطعا مردم فهیم کشور هستند. به این مردم احترام بگذاریم و تا می‌توانیم حقیقت را به آنها بگوییم». 

هرچند با توجه به ‌صفحات مجازی و آنچه ‌ پزشکان عنوان می‌کنند به نظر می‌رسد تا حد زیادی میزان مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها کم شده، اما مسئولان کشوری همگی به آمارهای منتشره

 از سوی وزارت بهداشت به دیده تردید می‌نگرند. روز یکشنبه بود که باز هم عضو دیگری از شورای شهر تهران،‌ آمار منتشره از سوی وزارت بهداشت را زیر سؤال برد. محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، با بیان اینکه آمار کرونا در تهران شفاف نیست بیان کرده بود که آمار کلان با آمار تهران تفاوت ‌‌دارد. وی همچنین در توییتر خود نوشت:‌ «به نظر می‌رسد اکنون میزان مرگ‌و‌میری که در تهران وجود دارد و آماری که ارائه می‌شود شفاف نیست و با عددهای کلان همخوانی ندارد». از طرفی دیگر علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا، روز گذشته از افزایش سه‌درصدی بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه خبر داده بود. همه این مسائل در کنار هم باعث می‌شود کاهش محسوس آمار اعلام‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت شائبه‌برانگیز به نظر برسد. ‌اما مسعود مردانی، عضو هیئت علمی ستاد مقابله با کرونا با قطعیت از کاهش میزان مبتلایان و کشته‌ها بر اثر کرونا خبر می‌دهد. وی با بیان اینکه هرکسی که در تهران می‌میرد، دلیلش کرونا نیست، بیان می‌کند: «هر کسی که در تهران می‌میرد به‌خاطر کرونا نیست. در اپیدمی بیشترین موارد مبتلایان به دلیل عامل مسئول اپیدمی است، اما همه موارد نیست. هر بیماری تنفسی‌ای کرونا نیست؛ مثلا اگر به سال گذشته رجوع کنیم، در 26 فروردین 98 هم افرادی مرده‌اند، اما همه به دلیل کرونا نیست. برای داشتن آمار درست باید بر اساس عوامل مؤثر ایجادکننده منجر به مرگ کرونا تحقیق کرد. باید دید کسانی که در گورستان‌های تهران دفن شده‌اند، چنددرصد به دلیل قطعی کرونا دفن شده‌اند». وی تأکید کرد: «من کسی نیستم که بخواهم آمار وزارت بهداشت را تأیید یا تکذیب کنم، اما یک حقیقت وجود دارد. خوشبختانه روند رو به کاهش بیماری، بستری‌شدگان و مرگ‌ومیر در ایران چشمگیر است. من روزانه از ابتدای اپیدمی، بیماران زن کرونایی زیادی را دیده‌ام. مراجعان من 80 درصدشان مبتلایان پیش از عید بودند و امروز برای چکاپ نزد من آمده بودند. البته موارد جدید هم داشتم، اما بیشتر مراجعان آنهایی بودند که پیش از عید آمده بودند. واقعیت این است که کرونا در ایران در حال روند نزولی دوران خود است».‌

همچنین محمدحسین دلسوز، رئیس نظام پرستاری گیلان، با بیان اینکه استان گیلان فروردین نسبتا آرامی را گذرانده است می‌گوید: «خوشبختانه کرونا در گیلان شیب نزولی دارد، مرگ‌ومیر هم کم شده است، البته هنوز در کل استان 300 تا 400 بیمار بستری داریم، ولی درکل ما فروردین‌ماه نسبتا آرامی داشتیم. البته در این یکی، دو روز مقدار کمی افزایش داشتیم که باید در ادامه دید وضعیت چگونه خواهد شد».

به نظر می‌رسد برای بسیاری هنوز صحت آمار مطرح‌شده جای سؤال دارد. بنا بر اطلاعات یک منبع آگاه، وزارت بهداشت تنها در آمار مرگ‌ومیر خود کسانی را اعلام می‌کند که تست کووید- 19 آنها مثبت بوده و کسانی را که بعد از دفن تست آنها مشخص می‌شود در دایره آماری خود لحاظ نمی‌کند. مسئله هرچه هست، اما اگر تردیدی در آمار اعلامی وجود داشته باشد، ‌ با اعلام این آمار عده زیادی از مردم ممکن است با این نظر که دیگر به دوران پایانی کرونا نزدیک می‌شویم، رعایت و فاصله‌گذاری اجتماعی را فراموش کنند و حالا با بازگشایی کسب‌وکارها ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور، شاهد اتفاقات تلخی در کشور باشیم.