۰ نفر

اختصاص لاین ۶سامانه ۱۳۷به کرونا

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۹:۱۸
کد خبر: 422131
اختصاص لاین ۶سامانه ۱۳۷به کرونا

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران گفت: لاین ۶سامانه ۱۳۷به موضوع کرونا اختصاص پیدا کرد و شهروندان با تماس با این سامانه برای دریافت مشاوره راهنمایی می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، زینب نصیری، افزود: مجموعه اداره کل سلامت شهرداری تهران از پیش از شیوع کرونا در تهران و از زمانی که اعلام شد احتمال شیوع آن در ایران وجود دارد، اقداماتی را در سطح همه ۳۵۲ محله شهر تهران شروع کرد. با توجه به اینکه در آن زمان شیوع این ویروس آغاز نشده بود امکان برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت حضوری در خانه‌های سلامت همه سرای محلات شهر وجود داشت. بر این اساس اقدامات اجرایی را برای آموزش شهروندان در سطح مدارس، مساجد و خانه‌های سلامت را آغاز و تلاش کردیم نکات پیشگیرانه ای که شهروندان باید در رابطه با این ویروس انجام دهند را به آنها آموزش دهیم.

وی ادامه داد: پس از شیوع بیماری کرونا نیز این آموزش‌ها به صورت مجازی در سرای محلات و دیگر فضاها دنبال شده است؛ ضمن اینکه به وزارت بهداشت اعلام کردیم با توجه به اینکه اداره کل سلامت کامل‌ترین شبکه اجتماعی را به واسطه ۳۵۲ خانه سلامت در تهران دارد به هر شکلی که مد نظر مجمومه وزارت بهداشت باشد، برای اطلاع رسانی و آموزش‌های بیشتر در سطح محلات شهر تهران، با تمام ظرفیت آماده کمک رسانی و خدمات دهی هستیم.

نصیری با بیان اینکه از حدود دو هفته پیش مجموعه‌ای از فعالیت‌های ستادی را در اداره کل سلامت شهرداری تهران آغاز کردیم، ادامه داد: یکی از مهمترین اقدامات، پیگیری و تدوین شیوه نامه‌های اختصاصی مجموعه مدیریت شهری با همکاری وزارت بهداشت است. برای جایگاه‌های CNG، میادین میوه و تره بار، بوستان‌ها مبلمان شهری، اتوبوس، مترو، تاکسی، گرمخانه‌ها و سایر ظرفیت‌های ویژه شهر تهران که در مجموعه وزارت بهداشت پیش‌بینی نشده بود، پروتکل‌های ضدعفونی و بهداشتی نوشته شد و همین امر سبب شد که وزارت کشور از این پروتکل در کلیه کلان شهرهای کشور استفاده کند و این مسئله بستر مناسبی را ایجاد می‌کند که در کل کشور، شهرداری‌ها بتوانند مسئولیت ضدعفونی شهرها را به عهده بگیرند.

وی یادآور شد: برای همه مجموعه‌های شهری محتوای آموزشی خاص نوشته شد و از طریق همکاری اداره سلامت و سازمان زیباسازی پرتابل‌های شهری پیام‌های مرتبط را به شهروندان منتقل شد. از اتفاقاتی که از امروز در بستر شهرداری پیش بینی شد این بود که لاین ۶ سامانه ۱۳۷ به موضوع کرونا اختصاص پیدا کرد و شهروندان با تماس با این سامانه برای دریافت مشاوره به خطوط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی و ۴۰۳۰ وزارت بهداشت راهنمایی می‌شوند و می‌توانند سوالات بهداشتی خود را بپرسند و از طرف دیگر انتقادات، پیشنهادات و مشکلات را به این سامانه گزارش دهند که استفاده از این گزارش‌ها در اصلاح خدمات شهرداری و بهبود آن مؤثر است.

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران بیان کرد: همچنین شهروندان در این سامانه می‌توانند در مورد مهارت‌ها و ظرفیت‌های خود اعلام کار داوطلبانه در خصوص مسائل بهداشتی و اقدامات متناسب با کرونا داشته باشند و همچنین آمادگی خود را برای اهدای اقلام مورد نیاز به گروه‌های مختلف نیازمند اعلام کنند.

نصیری با بیان اینکه از چند روز آینده موج دوم پیام‌های اطلاع رسانی در سطح شهر تهران اکران می‌شود، گفت: طی هماهنگی که با سازمان نظام روانشناسی داشتیم، چندین روانشناس دارای پروانه فعالیت اعلام آمادگی کار داوطلبانه در بخش‌های مختلف کردند و از آنان برای مشاوره افرادی که در خانه می‌مانند استفاده می‌شود.

به گفته وی، یکی از مدل‌های مشارکت در این شرایط این است که افراد در خانه بمانند تا از این طریق از خود و جامعه مراقبت کنند. تمام تلاش این این است که در کنار پیام‌های بهداشتی که به برای پیشگیری از بیماری کرونا به شهروندان منتقل می‌شود، حس همدلی و مشارکت اجتماعی را در شهروندان تقویت کنیم تا آنها احساس مؤثر بودن در عین توصیه به در خانه ماندن کنند. بخشی از این مشارکت‌ها در قالب فرایندهایی است که افراد اعلام کار داوطلبانه می‌کنند البته برای این کار به شکلی آنها را به کارهای داوطلبانه وصل می‌کنیم که مسائل خود مراقبتی و بهداشتی آنها نیز رعایت شود.

مدیرکل اداره سلامت شهرداری تهران تأکید کرد: همه افراد نیاز به روابط اجتماعی و تعامل دارند و به همین دلیل شاید توصیه شهروندان به ماندن در خانه‌ها سخت باشد، اما با کمی تغییر در سبک زندگی می‌توان این روزها راحت تر در خانه ماند و از این شرایط به بهترین نحو استفاده کرد و با حضور در خانه احتمال شیوع را کاهش دهیم.

نصیری گفت: خواندن کتاب‌هایی که تا کنون فرصت مطالعه آنها را نداشته ایم، فیلم‌هایی که ندیده ایم، گفتگو با اعضای خانواده که به دلیل حجم انبوه کارها میسر نبود می‌تواند به ما کمک کند تا راحت تر با این شرایط کنار بیاییم. با توجه به تعطیلی مدارس انواع بازی‌هایی که می‌تواند بین والدین و کودکان در خانه شکل بگیرد و همچنین انجام فعالیت‌های ورزشی در خانه کمک شایانی به تحمل شرایط می‌کند.