۰ نفر

شهردار مشهد خبر داد:

فرصت 20هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در مشهد/ بررسی اقدامات شهرداری مشهد برای کاهش آلودگی هوا

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۱:۲۱
کد خبر: 400796
فرصت 20هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری در مشهد/ بررسی اقدامات شهرداری مشهد برای کاهش آلودگی هوا

شهردار مشهد گفت: تلاش مدیریت شهری حوزه آلودگی هوا سقفی دارد و باید حاکمیت هم در این حوزه همکاری کند که امیدواریم با توجه به حجم بالای اثرات منفی آلودگی هوا بر زندگی مردم این احساس مسئولیت به وجود آمده و حاکمیت هم سهم خود را برای پیشبرد این اهداف بپردازد.

اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ محمدرضا کلایی، شهردار مشهد درباره قراردادهای مبتنی بر بهره‌برداری در شهرداری مشهد گفت: در موضوع قراردادهای با تم بهره‌برداری که تقریبا می‌دانید از  7 سال پیش آغاز به فعالیت کرده است 4 یا 5 قرارداد موفق داشته‌ایم که به پایان رسیده که فراخوان دوم آن بعد از 5 ساله اول منتشر شده است.

وی گفت: در فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد حدود 20 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری و قراردادهاست که بهره‌بردار محور محسوب می‌شود که بخش زیادی از آنها میان سرمایه‌گذار و شهرداری مشهد مورد صحبت قرار گرفته است و بخش‌هایی از آنها به تفاهمات اولیه هم رسیده است.

کلایی خاطرنشان کرد: فارغ از این بخش‌هایی هم منوط به آن است که سرمایه‌گذاران قرارداد را به خوبی ارزیابی کرده و پس از اخذ مجوز از مجموعه‌های خود به پای کار آمده و قرارداد امضا شود.

وی گفت: قراردادهای بهره‌بردار محور به واسطه شرایط مشهد و امکانات خوبی که در این شهر وجود دارد برای سرمایه‌گذاران قراردادهای مطلوبی قلمداد می‌شود و این قراردادها عموما بین 5 تا 20 سال بهره‌برداری را شامل می‌شود.

شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی درباره بافت فرسوده شهر مشهد و اقدامات شهرداری مشهد برای حل این معضل گفت: باید این موضوع را به دو بخش تقسیم کنیم. یک بخش بافت‌های ناکارآمد شهری است که در نقاط مختلف شهر مشهد پراکنده است و زیرساخت‌های آن متناسب با میانگین سطح خدمات ارائه شده در شهر مشهد نیست. فرض بفرمایید معابر این مناطق ناکارآمد است و سرانه‌های فضاهای خدماتی مثل فضای سبز و آموزشی در آن بسیار پایین است.

کلایی ادامه داد:‌اینها در قالب برنامه بازآفرینی شهری شهر مشهد قرار می‌گیرد و عملا مجموعه این بافت ناکارآمد در حال اصلاح است و با اهتمامی که استاندار محترم مشهد دارند امیدواریم این اقدامات هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد هر چند که ما باید با نهایت رعایت ظرافت‌های اجتماعی دست به این اقدامات بزنیم.

وی گفت: باید زمان مورد نیاز این اقدامات طی شود و به صورت تدریجی این کارها صورت گیرد زیرا این اقدامات بیشتر از آنکه اقدامات کالبدی باشد اقدامات اجتماعی است.

شهردار مشهد ادامه داد: بخش دوم مربوط به مشکلات بافت فرسوده مربوط به آن بخش‌هایی از شهر است که فشار ارائه خدمات در آنها زیاد است. و سرمایه‌گذاران علاقمندند در آنجاها بیشتر حضور داشته باشند. نظیر اطراف حرم مطهر رضوی. عملا به تجربه 25 ساله که در این حوزه وجود دارد هم رویکردهای بازسازی کامل و خرید همه املاک و ساخت مجدد آنها رد شده است و هم رویکردهایی که مبتنی بر حفاظت تاریخی این بافت‌هاست که امروز دیگر مورد پذیرش نیست.

کلایی گفت: نگاه امروز یک نگاه تسهیل‌گرانه است و نگاه به رویکردهای مزیت‌محور است. و در حوزه پیرامون حرم مطهر رضوی امروز همین نگاه قالب شده است و عملات پروژه‌هایی که تعریف می‌شوند از دل طراحانی می‌آیند که با واقعیت‌های موجود همخوانی دارد.

وی  گفت: دو مسئله اصلی در این زمینه داشتیم. یکی فقدان طرح بازنگری بود که مذاکرات مفصلی هم در آن انجام شد و به تفاهمی میان استانداری و وزیر راه و شهرسازی رسیدیم. که امیدواریم تا پایان سال طرح بازنگری و طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر به نتیجه برسد و نکته دوم مسئله حریم منظری اطراف حرم مطهر است که با دوستان میراث فرهنگی حل و فصل شده است و ابلاغ آن هم به زودی انجام می‌شود.

شهردار مشهد  افزود: ما اصرار داریم که کلیه ضوابط اجرا شود و همه این ضوابط از دل طرح تفصیلی بیرون آمده باشد و هر کدام از دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای در آن عمل نکرده و ضوابط‌شان را حاکم نکند.

کلایی در پاسخ به سؤال دیگر در باره اینکه در هفته گذشته هوای شهر مشهد هم آلوده بود و نظیر شهر تهران شهروندان مشهدی در هوای آلوده تنفس کردند آیا شما در مشهد  برای رفع آلودگی هوا برنامه‌ و طرحی دارید، گفت: ما سه یا 4 اقدام در دست انجام داریم که البته هیچ کدام اینها با هدف اصلی حل معضل آلودگی هوا نیست اما وقتی به اجرا دربیاید در کاهش آلودگی هوا نقش خواهد داشت.

وی گفت: موضوع تاکسی‌های برقی و اتوبوس‌های برقی اولین طرح ما بوده که برای اجرای آن با شرکت مپنا همکاری و هماهنگی‌های خوبی صورت گرفته و مجوزهای مناسبی هم در این حوزه اخذ کرده‌ایم که منجر به توسعه حمل و نقل پاک و در نتیجه کاهش آلودگی هوا می‌شود.به ویژه در مناطق مرکزی و هسته‌‌ای اصلی شهر مشهد.

شهردار مشهد گفت:‌ موضوع دیگر بحث توسعه مترو و حمل و نقل ریلی است که این هم نقش جدی در حوزه کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

کلایی گفت: موضوع سوم استفاده از مدهای جدید حمل و نقل است که شامل دوچرخه‌های برقی، اسکوتر و امثالهم می‌شود که در این حوزه هم زیرساخت‌های لازم تا حدود زیادی ایجاد شده است و در ابتدای سال 99 بخش‌هایی از آن به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت:‌ موضوع بعدی بحث استفاده از فناوری برای کاهش آلودگی هواست به گونه‌ای که ما در زمینه آلودگی هوا تفاهم‌نامه‌ای با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام دادیم که امیدواریم آن هم تا پایان سال و در قالب اپلیکیشن شهر من به ثمر بنشیند. زیرا نتیجه توسعه آن کاهش آلودگی هوا خواهد بود. اینها مسائلی است که تمرکز اصلی ما روی آنها قرار دارد.

شهردار مشهد افزود: البته تلاش مدیریت شهری در این حوزه سقفی دارد و باید حاکمیت هم در این حوزه همکاری کند که امیدواریم با توجه به حجم بالای اثرات منفی آلودگی هوا بر زندگی مردم این احساس مسئولیت به وجود آمده و حاکمیت هم سهم خود را برای پیشبرد این اهداف بپردازد.