۰ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی در گفتگو با اقتصادآنلاین؛

زمان آن رسیده که مذاکرات برجامی در یک کشور ثالث مثل عمان آغاز ‌شود

۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 719206
زمان آن رسیده که مذاکرات برجامی در یک کشور ثالث مثل عمان آغاز ‌شود

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: با رفع تنش‌ها و تحولات جدید منطقه‌ای و گزارش جدید آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، زمان آن رسیده که مذاکرات برجام در کشور ثالثی مثل عمان بار دیگر از سر گرفته و این بار به نتایج مثبتی منتهی شود.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد جلسه روز گذشته مسئولین وزارتخارجه با کمیسیون امنیت ملی گفت: روز گذشته کمیسیون امنیت ملی میزبان سفرا بود و موضوعات مختلفی در این دیدار مطرح شد. مباحث نیز فقط پیرامون برجام نبود، بحث‌های مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در خصوص تحرکات برجامی این نماینده مطرح کرد: در بحث تحولات اخیر تغییراتی در منطقه رخ داده است که حائز اهمیت است. رابطه ایران و عربستان، رابطه ایران و مصر، عربستان و سوریه و عربستان با بحرین تقریباً رفع تنش شده است. این تنش‌ها همیشه از مواردی بود که باعث ایجاد حاشیه در مورد برجام می‎شد.

حیدری در ادامه توضیح داد: اختلافات منطقه‌ای از جمله با عربستان یکی از عوامل اصلی در ایجاد مشکل در قرارداد برجام بود. حال با وضعیت جدید روابط عربستان و ایران و رفع اختلاف پیش آمده و باز شدن سفارتخانه‌ها قطعاً حاشیه‌های برجام نیز کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: همچنین آژانس موارد را مطرح کرده بود که سازمان انرژی اتمی اجازه داد آژانس از آنها بازدید کنند. آنها هم در مریوان بازدید کردند و به این نتیجه رسیدند که انحرافی در برنامه‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد. با اثبات این موارد، بار دیگر حقانیت جمهوری اسلامی اثبات شد و انتظار داریم بعد از رفع سوتفاهم‌ها آژانس تلاش کند برجام زودتر شکل بگیرد و به نتیجه برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: چون هر بار آژانس یک موضوع جدیدی را مطرح می‌کند بر نشست‌های برجامی اثر می‌گذارد. با رفع تنش‌ها و تحولات جدید منطقه‌ای و گزارش جدید آژانس پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، زمان آن رسیده که مذاکرات برجام در کشور ثالثی مثل عمان بار دیگر از سر گرفته و این بار به نتایج مثبتی منتهی شود.

در خصوص خبرهایی که وزیرخارجه از آن در مورد برجام صحبت کرده بود، حیدری گفت: پیام‌های مختلفی از سوی طرف‌های برجامی به وزارتخارجه منعکس شده، خبرها در قالب همین پیام‌ها است. چه به صورت مستقیم، چه به صورت غیر مستقیم اعلام آمادگی کردند که حاضر هستند مذاکرات برجامی از سر گرفته شود. ما هم متقابلاً اعلام آمادگی کردیم. حاشیه‌ها اجازه نمی‎دادند مذاکرات به سرانجام برسد که حاشیه‌ها کاهش پیدا کرده است.

در پایان این نماینده در خصوص نوع توافق احتمالی اعلام کرد: مذاکراتی که شکل می‎گیرد در ادامه مذاکرات برجامی قبل است؛ چون دیگر نیاز به بحث‎های جدید نیست. توافق موقت پیشنهاد آمریکا بود که ما نپذیرفتیم و نهایتاً دو طرف در نشست جدیدی به نظرم به یک توافق مثبت و سازنده‌ای خواهند رسید.