۰ نفر

۱۰ راه برای درمان ترش کردن معده

۴ دی ۱۴۰۱، ۱۳:۳۲
کد خبر: 690684
 ۱۰ راه برای درمان ترش کردن معده

برای پیشگیری و درمان ترش کردن معده، راه های مختلفی مثل تغذیه مناسب، پرهیز از پرخوری و غیره وجود دارد. در این مطلب به معرفی ۱۰ روش برای بهبود ترش کردن و سوزش معده می پردازیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روش های درمان ترش کردن معده بیشتر به سبک زندگی و تغذیه مربوط می شود و در واقع برای درمان آن باید در نوع زندگی و تغذیه خود بازنگری کنیم. رفلاکس اسید معده زمانی رخ می دهد که اسید معده به مری شما برمی گردد، مری لوله ای است که دهان را به معده متصل می کند. این اتفاق می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. در هر صورت، می تواند زندگی عادی فرد را دچار اختلال کند بنابراین تعجبی ندارد اگر به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر آن هستید.

علائم ترش کردن چیست؟

 برخی از علائم رفلاکس معده در زیر عنوان شده است هر چند بسته به شدت آن ممکن است علائم مختلفی داشته باشد:

  • احساس سوزش در قفسه سینه، پشت سینه
  • درد سوزشی که به سمت گلوی شما بالا می رود
  • داشتن طعم تلخ یا ترش در دهان

ترش کردن به علت بازگشت یا رفلاکس اسید معده به داخل مری به علت شل شدن حلقه عضلانی سر معده اتفاق میفتد. با توجه به تحقیقات کالج آمریکایی گوارش، اسید معده برای تجزیه غذایی که می خورید مورد نیاز است و خود معده در مقابل آن مقاوم است. از طرف دیگر، مری توسط اسید معده تحریک می شود.

برای نگه داشتن اسید معده (و هضم غذا) در معده و خارج از مری، یک حلقه عضلانی دایره ای در قاعده لوله به نام اسفنکتر تحتانی مری، به عنوان دریچه عمل می کند. وقتی این دریچه شل شود، غذایی که مصرف کرده‌اید از این حلقه عبور کرده و وارد مری می شود. هنگامی که این حلقه منقبض می شود، این دریچه از برگشت این غذا و اسید به مری جلوگیری می کند.

اگر این دریچه به طور غیر طبیعی شل شود و اسید معده به مری بازگردد و ترش کردن اتفاق می افتد. سوزش معده  شناخته شده ترین و بارزترین علامت آن است.

عوامل ترش کردن و رفلاکس معده چیست ؟

رفلاکس اسید و سوزش معده گاهی اوقات به دلیل یک بیماری زمینه ای یا حتی دارویی که در برخی موارد مصرف می کنید ایجاد می شود. اما، بیشتر اوقات، توسط چیزهایی مانند رژیم غذایی و انتخاب های سبک زندگی ایجاد می شوند.

رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری

برخی از عامل های سوزش و ترش کردن معده عبارتند از:

  • پرخوری یا خیلی سریع غذا خوردن
  • دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا
  • مصرف برخی غذاها از جمله کافئین، نوشابه های گازدار، الکل، نعناع، ​​مرکبات، محصولات مبتنی بر گوجه فرنگی، شکلات و غذاهای چرب یا تند
  • اضافه وزن داشتن
  • سیگار کشیدن
  • استرس و اضطراب

۱۰ روش برای درمان برای ترش کردن

اگر به دنبال درمان سریع ترش کردن هستید و می خواهید فورا از شر رفلاکس اسید معده خلاص شوید، در اینجا ۱۰ راه برای درمان و حتی پیشگیری از سوزش و ترش کردن معده وجود دارد:

۱. برای بهبود سوزش معده یک موز رسیده بخورید

موز به علت داشتن خاصیت نسبتا قلیایی می تواند باعث کاهش سوزش معده ناشی از ترش کردن شود. طبق گفته آکادمی تغذیه و رژیم غذایی، این بدان معنی است که ممکن است به مقابله با اسید معده که مری شما را تحریک کرده، کمک کند.

با این حال، موز نارس کمتر قلیایی است، نشاسته ای سنگین است و ممکن است در برخی افراد محرک رفلاکس اسید باشد. پس حتما موزی را انتخاب کنید که رسیده باشد.

سایر غذاهای قلیایی که ممکن است به رفع سوزش معده  کمک کنند عبارتند از خربزه، گل کلم، رازیانه و آجیل.

۲. دامس بدون قند بجوید

جویدن آدامس تولید بزاق را افزایش می دهد و می تواند به بهبود علائم ترش کردن کمک کند. طبق یک مطالعه ، این کار به کاهش سوزش معده  کمک می کند، زیرا بزاق می تواند به تقویت بلع کمک کند که منجر به پایین نگه داشتن اسید می شود و اسید معده را که به مری شما برگشت می دهد، خنثی می کند.

۳. یک لیست از مواد غذایی محرک اسید معده تهیه کنید

همانطور که گفته شد، برخی غذاها و نوشیدنی ها می توانند باعث رفلاکس اسید و سوزش معده  شوند. شما می توانید با نگه داشتن لیست غذاهایی که باعث ترش کردن می شود، به شناسایی غذاهای خاص کمک کنید. هنگامی که آنها را شناسایی کردید، تا حد امکان از مصرف این غذاها و نوشیدنی ها خودداری کنید.

۴. برای جلوگیری از ترش کردن از پرخوری اجتناب کنید

وقتی صحبت از پیشگیری از سوزش معده  می شود، پرخوری نکردن می تواند به شما کمک کند. خوردن مقدار زیادی غذا در معده ممکن است فشار بیشتری بر دریچه ای که اسید معده را از مری شما خارج می کند، وارد کند و احتمال رفلاکس اسید و ترش کردن را بیشتر کند. اگر مستعد سوزش معده  هستید، وعده های غذایی کوچکتر را به دفعات بیشتر مصرف کنید. سریع غذا خوردن نیز می تواند محرک سوزش معده  باشد، بنابراین مطمئن شوید که سرعت را کم کرده و برای جویدن غذا و نوشیدنی ها وقت بگذارید.

۵.  قبل از خواب و ورزش غذا نخورید تا دچار رفلاکس اسید معده نشوید

دراز کشیدن با معده پر از غذا می تواند باعث رفلاکس اسید شود و علائم ترش کردن را بدتر کند. تا ۳ ساعت قبل از خواب از خوردن غذا خودداری کنید تا معده شما زمان کافی برای تخلیه داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از ترش کردن بهتر است تا ۲ ساعت قبل از ورزش غذا میل نکنید.

۶.  لباس های گشاد بپوشید

اگر مستعد ترش کردن هستید، کمربندهای تنگ و لباس هایی که شکم شما را فشار می دهند ممکن است باعث تشدید علائم شما شود.

۷. حالت بدن خود را در هنگام خواب بهینه کنید

بالا بردن سر و قفسه سینه بالاتر از پاها در هنگام خواب می تواند به پیشگیری و کاهش ترش کردن و سوزش معده  کمک کند. می توانید این کار را با استفاده از یک تکه فوم که در زیر تشک قرار داده شده یا با بالا بردن پایه تخت انجام دهید. مراقب بالش های نرم باشید، زیرا معمولاً مؤثر نیست و حتی ممکن است علائم شما را بدتر کند. علاوه بر این، خوابیدن به پهلوی چپ به هضم غذا کمک می کند و ممکن است برای پیشگیری از رفلاکس اسید معده موثر باشد.

۸. برای درمان ترش کردن وزن خود را پایین بیاورید

اضافه وزن فشار مضاعفی بر معده وارد می کند و خطر ترش کردن و سوزش معده  را افزایش می دهد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته ، دو قدم اول برای حفظ وزن سالم و کاهش وزن اضافی است.

۹. سیگار کشیدن می تواند باعث ترش کردن شود

سیگار میزان تولید بزاق را کاهش می دهد و بردریچه ای که مانع از ورود اسید معده به مری می شود، تأثیر می گذارد، که هر دوی این موارد احتمال سوزش معده  را افزایش می دهند. ترک سیگار می تواند دفعات و شدت ترش کردن را کاهش داده  و در برخی موارد حتی آن را از بین ببرد.

۱۰.  استرس را کاهش دهید

کاهش عوامل استرس زا می تواند باعث بهبود رفلاکس معده شود. استرس مزمن عوارض جسمی بر بدن شما وارد می کند ، از جمله کند کردن هضم و حساس شدن شما به درد. هر چه غذا طولانی‌تر در معده بماند، احتمال رفلاکس اسید معده بیشتر می‌شود. علاوه بر این، افزایش حساسیت به درد می تواند درد و سوزش معده را با شدت بیشتری احساس کند. انجام اقداماتی برای کاهش استرس ممکن است به پیشگیری یا کاهش اثرات رفلاکس اسید و سوزش معده  کمک کند.

اگر ترش کردن و سوزش معده شدید یا مکرر باشد چه باید کرد؟

برای سوزش معده خفیف و گاه به گاه، داروهای بدون نسخه مانند آنتی اسیدها و مسدود کننده های هیستامین می توانند به تسکین علائم کمک کنند. همیشه قبل از مصرف داروهای ضد اسید یا مسدود کننده هیستامین، راهنمای دارو را بخوانید و با پزشک خود مشورت کنید و هرگز دوز اضافی مصرف نکنید.

مراجعه به پزشک برای درمان ترش کردن

اگر به طور مکرر سوزش معده  را تجربه می کنید، به پزشک مراجعه کنید یا قبل از مصرف منظم داروهای سوزش معده  با پزشک خود مشورت کنید زیرا این داروها می توانند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشند و بر بیماری های زمینه ای که ممکن است داشته باشید تأثیر بگذارند.

اگر سوزش معده  شدید دارید و همچنین اگر پس از انجام اقداماتی برای تسکین آن ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، با پزشک خود مشورت کنید. در برخی موارد، سوزش معده  می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای، مانند بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)، یا احتمالاً یک عارضه جانبی دارویی که مصرف می‌کنید.