۰ نفر

ترفند درمان بیماری روده با گیاه شاهدانه

۱۴ مهر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۴
کد خبر: 672324
ترفند درمان بیماری روده با گیاه شاهدانه

بیماری های مربوط به دستگاه گوارش و روده ها بسیار رایج است در این مطلب به موضوع درمان با شاهدانه برای این نوع بیماری ها پرداخته ایم.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ شاهدانه یا کنف گیاهی است که اغلب برای تولید مواد مخدر شناخته می شود اما این گیاه دارای خواص بی نظیری برای سلامت بدن می باشد.

درمان با شاهدانه

بیماران مبتلا به التهاب روده ممکن است از مصرف داروهای ساخته شده از گیاه شاهدانه بهره ببرند. محققان دریافته‌اند افراد مبتلا به اختلال روده تعداد قابل ملاحظه‌ای از نوعی گیرنده کانابینوئید در بدنشان دارند.

آنها معتقدند این بخشی از تلاش بدن برای رفع التهاب است و این که تجویز دارویی که به این گیرنده‌ها متصل می‌شود این تاثیر را افزایش می‌دهد.

گیاه شاهدانه

کانابینوئیدها

زمانی که افراد به بیماری کولیت اولسراتیو مبتلا می‌شوند که تحت عنوان بیماری روده ملتهب یا IBD نامیده می‌شود، سیستم ایمنی‌شان بیش از حد فعال شده و باعث ایجاد التهاب در نواحی مختلف دستگاه هاضمه می‌گردد. این مساله باعث ایجاد علایمی همچون درد و اسهال شدید می‌شود.

مبتلایان به بیماری IBD که بنا به روش‌های سنتی از شاهدانه استفاده کرده‌اند اظهار داشته‌اند که علایم بیماری در آنها کمتر شده است.

محققان نمونه‌های به دست آمده از افراد سالم و بیماران مبتلا به IBD را از لحاظ وجود دو گیرنده که با ترکیبات شبیه کانابیس طبیعی که بدن تولید می‌کند واکنش نشان می‌دهند، مورد بررسی قرار دادند.

هم بیماران و هم افراد سالم تعداد مشابهی گیرنده CB۱ در روده خود داشتند. اما بیماران IBD تعداد بسیار زیادتری گیرنده CB۲ داشتند.

کار طبیعی گیرنده‌های CB۱ و CB۲ خاموش و روشن کردن پاسخ‌های سیستم ایمنی است. گیرنده‌های CB۱ همچنین به بهبود زخم در دیواره روده کمک می‌کنند.

سرپرست این تحقیق می‌گوید این یافته‌ها اولین شواهد را به دست می‌دهد که داروهای بسیار انتخابی مشتق شده از شاهدانه می‌توانند به عنوان داروهای مفیدی در درمان بیماری کولیت اولسراتیو در آینده مفید باشند.

زنان باردار و شیرده

مقادیر بالای پروتئین موجود در شاهدانه باعث بهبود رشد جنین در دوران بارداری شده و ناگفته نماند که شاهدانه یکی از منابع غنی از پروتئین برای زنان بارداری است که گیاهخواری می کنند یا خام گیاه خوار هستند. فیبر موجود در شاهدانه حرکات روده را بهبود می بخشد و در پیشگیری و درمان یبوست بسیار مفید هستند. اسید های چرب امگا۳ و اسید گاما لینولنیک موجود در شاهدانه خام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و شیرده می شود.

گیاه شاهدانه

کمک به درمان بیماری ام اس

تصلب بافت چندگانه یا ام اس، نوعی بیماری ای است که به سیستم عصبی مرکزی آسیب وارد می کند که باعث بروز ناتوانی های جسمانی می شود. در مطالعاتی که بر روی روش های درمانی ام اس صورت گرفته است مشخص شده است که در صورتی که شاهدانه را همراه با روغن پامچال، شبانه مورد استفاده قرار گیرد اثرات مثبتی بر روی علائم بالینی بیماران مبتلا به ام اس دارد.