۰ نفر

چرا صبح ها اضطراب می گیریم؟

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 660671
چرا صبح ها اضطراب می گیریم؟

بیایید با آن روبرو شویم: اضطراب می‌تواند در هر زمانی از روز رخ دهد و در صورت وقوع می‌تواند بدترین حالت واقعی باشد، اما برای برخی اضطراب عادت خاصی دارد که صبح‌ها خود را نمایان می‌سازد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در شروع یک روز جدید برای ذهن آسان است که در مورد آن چه در پیش است فکر کند و غرق در افکار منفی شود. این وضعیت می‌تواند ما را با "احساس غرق شدن" و سطح بالایی از اضطراب مواجه سازد؛ و به نظر می‌رسد دلیلی علمی وجود دارد که چرا اضطراب می‌تواند در صبح برای برخی بسیار رایج باشد. برای اکثر افراد هورمون استرس کورتیزول در اولین ساعت پس از بیدار شدن از خواب بالاتر است و به ما کمک می‌کند صبح‌ها هوشیار و متمرکز بمانیم. با این وجود، مضطرب رفتن به رختخواب می‌تواند باعث افزایش زودهنگام سطح کورتیزول شود که ممکن است باعث شود با ذهنی آشفته از خواب بیدار شوید.

این تمام ماجرا نیست. در صبح برای ذهن آسان‌تر است که در مورد روز پیش رو و آن چه برای رسیدن به آن روز نیاز دارد فکر کند. سطح قند خون در ابتدای صبح پایین‌تر است که می‌تواند باعث ایجاد اضطراب در افرادی شود که مستعد ابتلا به آن هستند.

اگر متوجه شدید که اضطراب شما در صبح بدتر است سعی کنید نوعی آرامش را در برنامه صبحگاهی‌تان بگنجانید تا به آرامش ذهن کمک کند. همه ما روز‌های خوب و بدی داریم و شروع روز با مدیتیشن کوتاه و تمرکز حواس می‌تواند به شما این حس را بدهد که در چه وضعیت عاطفی‌ای هستید تا بتوانید نسبت به آن حساس باشید.

علاوه بر آن، گوش دادن به کتاب صوتی هنگام شب می‌تواند از شدت اضطراب شما به خصوص در زمان صبح بکاهد. هم چنین، یوگا و حرکات کششی ملایم و گوش دادن به احساس بدن باعث می‌شود تا حس کنیم که با خود هماهنگ‌تر هستیم. آن چه باعث می‌شود ما احساس اضطراب کنیم از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

اضطراب یک واکنش طبیعی به یک موقعیت استرس‌زا است، اما اگر احساسات مدت زیادی به طول انجامد یا دوباره عود کند ممکن است یک اختلال اضطرابی را تجربه کنید. اضطراب و افسردگی رایج و قابل درمان هستند، اما بهتر است به محض این که آن را کردید با پزشک عمومی خود صحبت کنید.

رایج‌ترین علائم اضطرابی که باید به آن توجه کرد عبارت اند از: سرگیجه، ضربان قلب قوی، سریع یا نامنظم (تپش قلب)، لرزیدن یا لرزش، مسائل گوارشی، سردرد، احساس وحشت یا ترس، افکار وسواس گونه، خشک شدن دهان، احساس تهوع، تعریق و تنگی نفس و مشکلات خواب (این که فرد نتواند بخوابد یا خیلی زود بیدار شود و یا دچار عدم توانایی دوباره خوابیدن باشد. هم چنین، چندین بار بیدار شدن در طول شب نیز از جمله مشکلات خواب محسوب می‌شوند).

برای مقابله با اضطراب تنها زمانی که خسته هستید به رختخواب بروید نه در یک زمان معین. آرام شدن پیش از خواب، مانند دوش گرفتن یا خواندن کتاب نیز می‌تواند مفید باشد. برخی افراد از تکنیک‌های مدیتیشن مانند تمرکز بر نفس خود استفاده می‌کنند. فناوری می‌تواند مانع از خواب راحت شما شود بنابراین مطمئن شوید که دست کم یک ساعت پیش از خوابیدن از صفحه نمایش گوشی تلفن هوشمند یا رایانه و تلویزیون دور شده اید.