۰ نفر

هشدار دانشمندان به دولت انگلیس: واکسن‌ ها به روز شوند

۲۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۱:۱۲
کد خبر: 553942
هشدار دانشمندان به دولت انگلیس: واکسن‌ ها به روز شوند

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت: دانشمندان در انگلیس با تاکید بر ساخت واکسن‌های جدید موثر در برابر سویه‌های نوظهور ویروس کرونا، به دولت هشدار دادند که در غیر این صورت به اندازه یکسال پس رفت خواهیم داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که پزشکان نسبت به ظهور سویه‌های جدید مقاوم در برابر واکسن هشدار می‌دهند، «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس برای ارائه طرحی برای مقابله با سویه‌های جدید ویروس تحت فشار قرار دارد.

گاردین افزود: مقالات تازه تهیه شده توسط گروه مشاوران علمی دولت در مواقع اضطراری (Sage) نشان می دهد که ظهور سویه‌های جدید مقاوم ویروس در برابر واکسن‌های موجود "یک امکان واقع‌گرایانه" است. این گروه همزمان از ادامه مطالعه برای ساخت واکسن‌های جدید که باعث کاهش ابتلا و انتقال می‌شود و همچنین ایجاد امکانات بیشتر تولید واکسن در انگلیس و مطالعات آزمایشگاهی برای پیش‌بینی تکامل سویه‌های جدید حمایت کرد.

«پروفسور گراهام مدلی» یکی از اعضای گروه مشاوران علمی دولت در مواقع اضطراری و رییس گروه مدل‌سازی کووید-۱۹ گفت: «ظهور سویه‌های جدید مقاوم در برابر واکسن چیزی است که برنامه‌ریزان و دانشمندان باید آن را بسیار جدی بگیرند، زیرا در غیر این صورت ما شاهد پس رفت کامل از مسیری خواهیم بود که تاکنون طی کرده‌ایم». وی همچنین ابراز امیدواری کرد که جهش‌های جدید مقاوم به سرعت صورت نگیرد و سویه‌های جدید هم تاب چندانی در برابر واکسن نداشته باشند.

«مارک بیگلن» از تیم مقابله با کووید-۱۹ کالج امپریال و یکی از اعضای گروه مدل سازی اظهار کرد: «بعید است سویه‌های جدید به طور کامل در برابر واکسن‌های کنونی مقاوم باشند و دست کم افراد واکسینه شده از خطر بستری شدن و مرگ در امان هستند اما ما باید بتوانیم واکسن‌های کنونی را به روز رسانی کنیم.»

بیگلن خاطرنشان کرد: «با این وجود انجام چنین کاری ماه‌ها به طول می‌انجامد و به این معنی است که در صورت وجود خطر جدی برای سلامت عمومی، ممکن است نیاز به اعمال مجدد محدودیت‌ها باشد».  

«دومینیک کامینگز» مشاور ارشد پیشین جانسون، پیش از این از دولت خواسته بود که "طرح ممکن الوقوع واکسن رهایی از گوناگونی ویروس" را منتشر کند و پیشنهاد کرد که نخست وزیر راه‌هایی را برای واداشتن وزرا به انجام چنین کاری را بیابد.

مونیرا ویلسون نماینده لیبرال دموکرات پارلمان ضمن حمایت از این طرح گفت: «بسیار مهم است که مردم به راهبرد بوریس جانسون اطمینان داشته باشند که اشتباهات مشابه ۱۸ ماه گذشته تکرار نمی‌شود. زیرا جانسون با امتناع از قرنطینه خود، نقض قوانین و انجام اشتباهاتی که جان مردم را به خطر انداخته بود، اعتماد عمومی را از دست داده است. بنابراین شفافیت، تنها راه برای به دست آوردن دوباره این اعتماد است».

آمار رسمی نشان می‌دهد که انگلیس در روز شنبه، ۹۳ مورد جدید مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ و ۲۹ هزار و ۵۲۰ مورد ابتلا را ثبت کرده است. این کشور مدعی است براساس داده‌های بهداشت عمومی، تزریق دو دُز واکسن کووید-۱۹ بیش از ۹۰ درصد از بستری شدن فرد مبتلا به سویه دلتا جلوگیری می‌کند.