۰ نفر

تقاضای دوز سوم برای مقابله با سویه دلتا

۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۱
کد خبر: 543804
تقاضای دوز سوم برای مقابله با سویه دلتا

کشورهایی که به‌ویژه از واکسن‌های ساخت چین و آسترازنکا استفاده کرده‌اند تلاش گسترده‌ای را برای تزریق دوز تقویتی یا سوم به مردم خود آغاز کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛  نگرانی فزاینده از خنثی‌شدن اثربخشی واکسن‌ها در برابر گونه دلتا ویروس کرونا، زمزمه استفاده از دوز سوم به‌عنوان تقویت‌کننده را بیشتر کرده است. گزارش‌ها نشان داده است که واکسیناسیون با برندهای ساخت چین در کشورهای در حال‌توسعه نتوانسته در مقابله با ویروس دلتا که از هند سربرآورده، موفق باشد.

این اتفاق برخی از کشورها را بر آن داشته است تا به‌دنبال ارائه دوزهای سوم برای تقویت ایمنی در برابر سویه‌های آلوده‌کننده‌تر ویروس باشند. اگرچه هنوز شواهد قطعی در مورد نیاز به دوزهای به‌اصطلاح تقویت‌کننده اثبات نشده است، مقامات بهداشتی از تایلند تا بحرین و امارات تصمیم گرفته‌اند که دوزهای اضافی را به برخی از افراد که با واکسن‌های چینی سینوفارم، سینووک و آسترازنکا واکسینه شده‌اند، توصیه کنند.

در کشورهایی مانند مغولستان و امارات که سطح بالایی از پوشش واکسیناسیون به‌ویژه در سالمندان با پلتفرم قدیمی و مبتنی بر ویروس ضعیف شده، انجام شده است، افزایش موارد ابتلا متوقف نشده است. حتی در «سیشل»، 5نفر از افرادی که با آسترازنکا به‌طور کامل(دو دوز) واکسینه شده بودند، در اثر کرونا درگذشته‌اند.

میزان اثربخشی واکسن‌های چینی در برابر دلتا

محققان می‌گویند حتی جهش دلتا به اندازه کافی برای کم‌کردن اثر واکسن‌های مبتنی بر پلتفرم mRNA مانند مدرنا و فایزر نیز قدرتمند است. این یعنی اثربخشی این دو واکسن در برابر گونه دلتا به زیر 90درصد می‌رسد. مطالعات نیز نشان می‌دهد اثربخشی واکسن انگلیسی-سوئدی آسترازنکا مبتنی بر ویروس وکتور در برابر عفونت‌های علامت‌دار که با این واریانت اتفاق می‌افتد کمتر از 60درصد است؛ هرچند می‌تواند تا 90درصد از بستری شدن جلوگیری کند.

بسیاری از مقامات بهداشتی کشورها امیدوارند که یک دوز تقویت‌کننده از واکسن چه از نوع mRNA و چه فرمت قدیم، ایمنی در برابر ویروس را به‌ویژه در شرایطی که به روزهای سرد سال نزدیک می‌شویم، ‌افزایش دهد.

برخلاف توسعه‌دهندگان غربی، شرکت‌های چینی سینووک و سینوفارم جزئیات بسیار کمی را درباره محافظت واکسن در برابر گونه دلتا منتشر کرده‌اند. شائو ییمینگ یک محقق از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در چین بدون اشاره به جزئیات بیشتر می‌گوید: در‌ماه می مطالعات اولیه نشان داد که واکسن‌های چینی همچنان در برابر واریانتی که از هند ظهور کرده، اثربخش است.

دو واکسن مبتنی بر ویروس غیرفعال شده که توسط سینوفارم ساخته شده است 73 تا 78درصد در برابر کووید علامت‌دار در فاز سوم بالینی اثربخشی داشتند. اما نتایج متفاوت از کارآزمایی بالینی سینووک در سراسر برزیل، اندونزی و ترکیه با اثربخشی 50تا 80درصدی، تردیدها درباره نحوه عملکرد آن را برانگیخت.

نیکولای پتروفسکی، استاد کالج پزشکی و بهداشت عمومی در دانشگاه فلیندرس استرالیا می‌گوید: ما متوجه شدیم که واکسن‌های ضعیف‌تر به‌نظر می‌رسد قدرت خود را در برابر کووید-19خیلی زود از دست می‌دهند؛ به‌ویژه در برابر رشته واریانت‌ها. حتی بهترین واکسن‌ها در برابر عفونت‌های واریانت کم می‌آورند.

آسترازنکا و مقابله با دلتا

طبق مطالعات علمی انجام شده واکسن‌های فایزر و آسترازنکا در برابر گونه‌های جدید ویروس کرونا مانند دلتا و کاپا مؤثر هستند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه آکسفورد انجام شده و در ژورنال Cell منتشر شده است، نشان داده ‌توانایی آنتی‌بادی‌ها در خون افرادی که دو دوز واکسن گرفته‌اند برای خنثی‌سازی‌ عفونت دلتا، بسیار بالاست. هفته گذشته، تجزیه و تحلیل توسط بهداشت عمومی انگلستان(PHE) نشان داد که واکسن‌های ساخته شده توسط فایزر و آسترازنکا، محافظت بیش از 90درصدی در برابر بستری‌شدن به‌دلیل عفونت با نوع دلتا را ارائه می‌دهند.

به‌گفته ژونگ نانشان یک اپیدمیولوژیست، محققان دریافتند که واکسن‌های چینی در کاهش ریسک ابتلا به نوع علامت‌دار یا شدید با دلتا، اثربخش هستند.

آسیایی‌ها در صف دوزهای تقویتی

در خاورمیانه، برخی کشورها به افرادی که ماه‌ها پیش واکسیناسیون خود را انجام داده‌اند، دریافت دوز تقویتی از سینوفارم یا فایزر را پیشنهاد کرده‌اند. در تایلند برنامه‌ریزی برای استفاد از واکسن آسترازنکا و فایزر به‌عنوان تقویت‌کننده برای کادر درمان که قبلا سینووک دریافت کرده‌اند، ‌انجام شده است. در اندونزی نیز به‌دلیل اینکه برخی از کادر درمان باوجود واکسیناسیون کامل با سینووک و آسترازنکا درگذشتند، ‌به پزشکان توصیه شده برای دوز تقویتی مراجعه کنند.

مطالعات اولیه در تایلند نشان می‌دهد که دوز اول سینووک با یک دوز آسترازنکا سه یا چهار هفته بعد، به جواب ایمنی بهتری نسبت به دو دوز سینووک، منجر شده است. حتی چین که بیش از 4/1میلیارد نفر از جمعیت خود را با واکسن‌های داخلی، ایمن‌سازی‌ کرده بود، مطالعاتی برای مفید‌بودن دوز تقویت‌کننده را آغاز کرده است.

 دولت ترکیه هم حدود ۲ هفته است که تزریق دوز تقویتی یا سوم با واکسن فایزر را به کادر درمان خود آغاز کرده است. کادر درمان ترکیه مدت‌ها پیش دو دوز واکسن سینووک ساخت چین را دریافت کرده بودند.