۰ نفر

مطالعات جدید نشان داد؛

تنظیم فشار خون با یک کشف غیرمنتظره

۱۹ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۰۸
کد خبر: 534643
تنظیم فشار خون با یک کشف غیرمنتظره

مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد رگ‌های خونی موجود در اطراف مغز و قلب، نسبت به فلز روی حساسیت فوق‌العاده‌ای دارند و با استفاده از این عنصر می‌توان فشار خون این نواحی را با دقت زیادی کنترل کرد.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، مطالعات قبلی اهمیت فلزاتی مانند پتاسیم و کلسیم را در تنظیم فشار خون ثابت کردند؛ ولی در این مطالعات اثری از فلز روی وجود ندارد؛ در حالی که نقش این فلز در تنظیم فشار خون غیرمنتظره و فوق العاده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عملکرد تمام اندام‌ها و اعضای بدن به شریان‌هایی بستگی دارند که خون غنی از اکسیژن را به مکان موردنظر هدایت می‌کنند.

زمانی که عضلات منقبض می‌شوند، عروق باریک شده و فشار خون افزایش می‌یابد و زمانی که عضلات در حال استراحت قرار دارند، عروق گشاد شده و فشار خون کاهش می‌یابد.

اگر فشار خون بیش از اندازه پایین باشد، جریان خون نمی‌تواند وارد اندام مختلف شود و با کمبود اکسیژن و مواد مغذی مواجه می‌شود. از طرفی فشار خون بالا می‌تواند منجر به آسیب و پارگی عروق خونی شود.

بر اساس مطالعات مختلف، عناصری مانند پتاسیم و کلسیم عامل انقباض و انبساط نرمال عضلات هستند و فشار خون را تنظیم می‌کنند.

مطالعات جدید محققان دانشگاه ورمونت در آمریکا نشان می‌دهد رگ‌های خونی موجود در اطراف مغز و قلب، نسبت به فلز روی حساسیت بیشتری دارند و با استفاده از این عنصر می‌توان فشار خون این نواحی را با دقت بیشتری کنترل کرد.

این مطالعه برای اولین بار است که نقش روی را در تنظیم فشار خون نشان می‌دهد و امید است به عنوان یک گزینه درمانی فوق‌العاده قادر به درمان فشار خون باشد.

بر اساس آمار از هر چهار مرد یک نفر و از هر پنج زن یک نفر به فشار خون بالا مبتلا است. درمان این عارضه نیازمند تغییر اساسی در شیوه زندگی است.

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ‌ها وارد می‌شود تا خون در سراسر رگ‌ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می‌شود.

جدیدترین آمار منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت در مورد فشار خون (۱۳ سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی)
-فشار خون یک وضعیت جدی پزشکی است که میزان خطر بروز بیماری‌های قلبی، مغزی، کلیه و سایر بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.
- حدود ۱.۱۳ میلیارد نفر در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند که حدود دو سوم این آمار در کشورهای فقیر و کم‌درآمد زندگی می‌کنند. فشار خون بالا علت اصلی مرگ زودرس در سراسر جهان است.
-درسال ۲۰۱۵ میلادی از هر ۴ مرد یک نفر و از هر ۵ زن یک نفر به فشار خون بالا مبتلا شده است.
-یکی از مهمترین اهداف بهداشت جهانی در زمینه بیماری‌های غیرمسری، کاهش فشار خون بالا به میزان ۲۵ درصد تا سال ۲۰۲۵ میلادی است.

دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت برای کاهش فشار خون
-کاهش مصرف نمک به میزان کمتر از پنج گرم در روز
-مصرف میوه و سبزی در رژیم غذایی روزانه
-ورزش منظم
- خودداری از استعمال دخانیات و مصرف الکل
-اجتناب از مصرف غذاهای چرب
-اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس
-بررسی روزانه فشار خون
-جلوگیری از استرس
-درمان فشار خون در صورت افزایش

نتایج این مطالعه در نشریه Nature Communications منتشر شده است.