۰ نفر

دمنوش‌های مفید برای مبارزه با کرونا

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۰:۵۰
کد خبر: 532259
دمنوش‌های مفید برای مبارزه با کرونا

یک متخصص تغذیە در استان کردستان در خصوص دمنوش‌های گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن در روزهای کرونایی گفت: سیستم ایمنی بدن از بافت‌ها، ارگان‌ها و سلول‌ها تشکیل شدە است کە طی انجام فرایندی در بدن انسان با عوامل بیماری زا مبارزە می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سارا فوضی اظهار کرد: از آنجایی کە وظیفە اصلی سیستم ایمنی بدن مقابلە با باکتری‌ها و عفونت‌ها است در زمان ظهور کرونا مباحثی در خصوص دمنوش‌های گیاهی کە سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و در پیشگیری از ابتلا بە کرونا موثر است، مطرح شد.

وی عنوان کرد: می‌توان به تاثیر گیاهانی همچون آویشن، دارچین، سیاەدانە، زردچوبە، مرزنجوش، گل گاوزبان، زعفران، هل، رزماری و بابونە اشارە کرد، لذا داشتن رژیم غذایی مناسب و دوری از استرس و مدیریت صحیح خواب و ورزش و تحرک کافی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

فوضی ادامە داد: گرچە تاثیر مستقیم گیاهان دارویی بر ویروس کرونا بە لحاظ علمی اثبات نشدە است؛ اما در صورت داشتن رژیم غذایی و مدیریت صحیح خواب و در کنار این فاکتورها استفادە از دمنوش‌های گیاهی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابلە با کرونا موثر باشد.

وی افزود: دمنوش نعنا یا نعنا فلفلی یکی از دمنوش‌هایی است کە خود سبب تقویت سیستم ایمنی بدن فرد می‌شود.

فوضی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از این دمنوش‌ها، مرزنجوش است کە طبع گرم و خشکی دارد و در دستە خانوادە نعنا بە شمار می‌رود.

وی یادآور شد: این دمنوش‌ها بە شرط آنکە فرد دچار یک بیماری خاص نباشند؛ می‌توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر باشند، لذا تاکید می‌شود افرادی کە دچار بیماری‌های متابولیکی مانند پرفشاری خون، قند خون، افزایش کلسترول، تیروئید و تری گلیسیرید خون و یا بیماری‌های اتو ایمیون کە خود سبب اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شوند و یا فردی از داروهای خاصی استفادە می‌کنند بهتر آن است از مصرف خودسرانە گیاهان دارویی اجتناب و در صورت مصرف حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند.

فوضی عنوان کرد: یکی از دمنوش‌های گیاهی موثر و پرمصرف در بین مردم دمنوش چای سبز است، زیرا دمنوش چای سبز با ترکیبات مغذی بسیاری کە دارد و همچنین وجود نوعی آنتی‌اکسیدان بە نام کاتچین در چای سبز سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت دهان و دندان و لثە خواهد شد.

وی در ادامە خواص چای سبز تاکید کرد: چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است کە با حذف رادیکال‌های آزاد از ابتلا بە سرطان جلوگیری می‌کند، حتی افرادی کە مبتلا بە چربی خون هستند بە دلیل اینکە سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد می‌توانند از دمنوش چای سبز استفادە کنند اما لازم بە ذکر است از چای سبز نیز در حد اعتدال باید استفادە شود.

فوضی یادآور شد: یکی از گیاهانی کە در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، گیاە زوفا است، زوفا گیاهی پرخاصیت است کە در جنوب اروپا و مدیترانە کشت می‌شود و طعم آن همچون گیاە نعنا و آن را از خانوادە نعنایان می‌دانند کە موجب تسکین گلودرد و برونشیت و در کنترل قندخون بسیار موثر است.

وی ادامە داد: زوفا گیاهی است سرشار از آنتی‌اکسیدان کە در سلامت سیستم تنفسی، کاهش سرفە و علائم سرماخوردگی و سلامت سیستم گوارشی بسیار موثر است.

فوضی تصریح کرد: یادآوری این نکتە بسیار ضروری است، افرادی کە فشار خون بالایی دارند از مصرف گیاهانی کە جزو خانوادە گیاهان نعنا مانند رزماری، زوفا، چای سبز و مرزنجوش هستند اجتناب و در صورت مصرف با پزشک طب‌ سنتی مشورت کنند؛ زیرا این گیاهان می‌توانند با داروهای شیمیایی تداخل و برای بیمار ایجاد مشکل کنند.

وی با تاکید بر ضرورت مزاج شناسی افراد در مصرف گیاهان دارویی افزود: قبل از مصرف هرگونە گیاه دارویی بهتر آن است مزاج افراد شناسایی و بر اساس شرایط بدنی فرد نوع داروی گیاهی متناسب با مزاج آن فرد  تجویز شود.

فوضی با اشارە بە دوران پاندمی کرونا در کشور افزود: در صورت استفادە از گیاهان دارویی در شرایط کرونایی این روزها باید دقت کرد کە آیا این نوع گیاە با شرایط بدنی شما سازگار است؟ آیا فرد بیماری خاصی ندارد؟ آیا داروی خاصی مصرف نمی‌‎‌کند؟  آیا مزاج و طبع فرد با مزاج و طبع آن دمنوش تطابق دارد یا خیر؟ و در صورت رعایت تمامی این موار می‌توان گفت کە بله دمنوش‌های گیاهی اگر به صورت اندازه درست و دقیق و در جای خود بر اساس شرایط بدنی و بر اساس شرایط جسمی افراد مصرف شود تا حدود زیادی به دفع ویروس کمک و در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

فوضی داشتن رژیم غذایی سالم را در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و گفت: در کنار دمنوش‌های گیاهی مصرف کدو حلوایی مثل انواع سبزیجات برگ سبز، سبزیجات نارنجی، سبزیجاتی که دارای رنگدانه‌های بنفش هستند همچون کدو سبز، کرفس، نخود سبز، هویج سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

بە گفتە این متخصص تغذیە، دمنوش‌هایی همچون آویشن، شیرین بیان، عناب کە از خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی برخوردارند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند در این دوران بسیار موثر است.

سارا فوضی اظهار کرد: عناب بە دلیل داشتن ویتامین c سبب تخلیە سیستم تنفسی از انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها خواهد شد و سبب کاهش علائم سرماخوردگی خواهد شد.

وی بە بازار داغ آویشن در دوران کرونا اشارە کرد و افزود:  آویشن گیاهی است با خاصیت ضد میکروبی و ضد ویروسی و سرشار از آنتی اکسیدان کە درمانگر بسیار موثری برای کاهش علائم آنفولانزا، عفونت ریوی و برونشیت سرماخوردگی است، اما اشخاصی که پرفشاری خون دارند باید از مصرف بیش از حد گیاه آویشن خودداری کنند.

فوضی اضافە کرد: چنانچە از یک داروی گیاهی مصرف می‌کنید باید حتما قبل از آن با پزشک معالج و یا پزشک  طب سنتی مشورت کنید؛ زیرا مصرف بی رویه و بدون کارشناسی شده دمنوش‌های گیاهی نه‌ تنها سالم نیست بلکه می‌تواند به وجود آورندە مشکلاتی نیز باشد.

وی دمنوش بابونە را در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و افزود: بابونه گیاهی است که در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد در مناطق زاگرس و حتی استان کردستان می‌روید و دارای طعمی بسیار تلخ و دارای مزاج گرم و خشک است و در کاهش علائم سرماخوردگی، کاهش علائم آسم و کاهش عفونت ریە و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

به گفته این متخصص تغذیه یکی از نکاتی که در بحث مصرف دمنوش‌ها موثر است این است که بسیاری از دمنوش‌های گیاهی به دفع ویروس در بدن فرد کمک می‌کنند و همین امر سبب کاهش دوران نقاهت بیماری می‌شود؛ لذا تاکید می‌شود که از دمنوش‌های گیاهی به صورت متعادل استفاده شود.

سارا فوضی دمنوش پونه را یکی دیگر از دمنوش‌های گیاهی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن دانست و افزود: از این گیاه می‌توان هم به صورت تازه و هم به صورت خشک شده استفاده کرد، پونه در دسته خانواده نعنا قرار می‌گیرد و ترکیبی سالم برای سیستم تنفسی و مبارزه با ویروس‌ها است.

وی اظهار کرد: از دمنوش پونه در دوران کرونا می‌توان استفاده و آن را به همراه مقداری عسل مخلوط و استفاده کرد.

فوضی ادامه داد: دمنوش چای دارچین و عسل ترکیبی پرخاصیت و موثر در کاهش وزن است که از بدن در مقابل ویروس محافظت می‌کند.

وی تاکید کرد: دارچین از جمله ادویه‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است که اگر در حد متعادل در رژیم غذایی استفاده شود به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش قند خون در افراد کمک می‌کند.

فوضی در ادامه سخنان خود بیان کرد: شیرین بیان یکی از دمنوش‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی عنوان کرد: شیرین بیان با خاصیت ضد التهابی و خاصیت آنتی بیوتیکی که دارد و با دارا بودن منیزیم و پتاسیم دمنوش پر خاصیتی در تقویت سیستم ایمنی بدن است.

فوضی در پایان سخنان خود مصرف گیاهانی همچون مریم گلی و رزماری را در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست.