۰ نفر

خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در مبتلایان به آسم بالا است

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۳۰
کد خبر: 529654
خطر ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا در مبتلایان به آسم بالا است

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری‌های غیر واگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان فارس گفت: خطر ابتلا و حتی میزان مرگ ومیر ناشی از کرونا در مبتلایان به آسم به دلیل سیستم ایمنی تحریک‌پذیری که دارند بالاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سجاد شرفی به مناسبت هفته پویش ملی آسم اظهار داشت: مبتلایان به بیماری آسم باید با حساسیت بیشتری اصول بهداشت فردی و رعایت فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: آسم یک بیماری مزمن وغیر واگیر ریه است که تحت تاثیر عوامل محیطی و ژنتیکی بروز می کند؛ در افراد مبتلا به آسم حساس بودن راه های هوایی منجر به واکنش شدیدتر نسبت به محرک ها و عوامل حساسیت زا و بروز انسداد در راه های هوایی می شود.

مدیر گروه بیماری های غیرواگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود: شایع ترین علایم آسم شامل سرفه، تنگی نفس،خس خس سینه،احساس فشار و گرفتگی در قفسه سینه است.

شرفی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کویید۱۹ و احتمال بالاتر ابتلا و مرگ و میر در بیماری های مزمن از جمله بیماران مبتلا به آسم رعایت موازین بهداشتی و استفاده از ماسک و مصرف صحیح داروهای این بیماران بیشتر از گذشته ضروری به نظر می رسد.

وی با بیان اینکه علت اصلی این بیماری هنوز ناشناخته است، گفت: تحقیقات نشان داده که ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آسم نقش دارند اما در خصوص ماهیت این بیماری و روش های پیشگیری و کنترل آن،یکسری باورهای نادرست در جامعه رواج دارد که انجام آن ها نه تنها تاثیری در پیشگیری از ابتلا و یا درمان بیماری ندارد بلکه گاهی اوقات موجب تشدید علایم بیماری و از کنترل خارج شدن بیماری نیز می شود.

باورهای غلط در مورد بیماری آسم 

شرفی با اشاره به برخی باورهای غلط پیرامون بیماری آسم گفت: یکی از شایع ترین باورهای نادرست این است که فکر کنیم آسم بیماری دوران کودکی است و تنها کودکان به بیماری مبتلا می‌شوند؛ در حالی که چنین نیست و این بیماری در هر گروه سنی می‌تواند رخ دهد.

او می گوید: هرچند در سنین کودکی و نوجوانی شیوع آسم بیشتر است اما حتی در سنین بالاتر هم احتمال بروز بیماری وجود دارد.

شرفی گفت: همچنین یک باور غلط دیگر در خصوص بیماری آسم تصور نادرست افرادی است که می گویند آسم تنها یک بیماری عفونی و مسری است در حالی که به هیچ وجه اینگونه نیست و ما از آسم به عنوان یک بیماری التهابی یاد می‌کنیم و نیازی نیست اطرافیان یک فرد مبتلا به آسم از او فاصله بگیرند.

وی ادامه داد: باور نادرست دیگر این است که برخی فکر می‌کنند مبتلایان به آسم نباید ورزش کنند چون آسم وابسته به ورزش هم داریم و این باور به غلط به تمام مبتلایان به آسم تعمیم داده می‌شود؛ در حالی که مبتلایان آسم تنها زمانی که بیماری در فاز حاد قرار دارد نباید ورزش کنند و در مابقی شرایط منعی برای ورزش ندارند؛ ولی باید با توصیه پزشک خود به شیوه‌ای که آسیب نبینند ورزش کنند.

شرفی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند برای درمان آسم باید از دُزهای بالای کورتون استفاده شود؛ درحالی که عموما بیماران مبتلا به آسم با دُزهای پایین کورتون استنشاقی درمان می‌شوند و تنها در موارد حاد و شدید مجبوریم برای دوره‌ای کوتاه کورتون خوراکی به بیمار داده یا از اسپری استنشاقی با دُز بالا استفاده کنیم اما پس از کاهش فاز التهابی مجدد دُز کورتون کاهش پیدا خواهد کرد.

 او بیان کرد: باور غلط این است که فکر می‌کنیم مصرف کورتون در کودکان مبتلا به آسم سبب تاخیر رشد و کوتاهی قد می‌شود؛ درحالی که چون از کورتن استنشاقی با دُز پایینا استفاده می‌کنیم تاثیری در رشد کودکان نخواهد گذاشت.

وی همچنین استفاده از درمان‌های جایگزین را به عنوان چالش و باور نادرست دیگر از آسم بیان کرد و گفت: برخی افراد طب سوزنی، حجامت، طب سنتی را برای درمان و کنترل آسم استفاده می‌کنند در حالی که هیچ کدام از موارد یاد شده تاثیر ثابت شده‌ای بر بیماری آسم ندارد و حتی برخی از آنها ممکن است سبب تشدید بیماری فرد شوند.

شرفی استفاده از دود اسپند برای پیشگیری از ابتلا به آسم را باور نادرست دیگر در مورد این بیماری ذکر کرد و گفت: این باور نیز نه تنها نقش مثبتی نخواهد داشت بلکه دود اسپند و هر دود دیگری می‌تواند سبب تشدید بیماری آسم و بروز حمله آسمی شود.

وی گفت: یکی از باورهای نادرست و شایع دیگر در خصوص بیماری آسم آن است که تصور می‌کنند با افزایش سن، بیماری آسم بهبود پیدا می‌کند در حالی که شاید یک مبتلا به آسم سال‌ها بدون علامت باشد ولی این به معنای بهبود بیماری فرد نیست و باید همواره هشیار باشد زیرا امکان بروز علائم در هر سنی وجود دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مراقبت بیماری های غیر واگیر دانشکده علوم پزشکی لارستان اضافه کرد: باور نادرست دیگر نیز این است که تصور می‌کنند آسم یک بیماری روحی و روانی است در حالی که بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی می‌توانند سبب تشدید بیماری شوند اما منشا بیماری آسم نیستند.

وی ادامه داد:یکی از مهمترین باورهای نادرست و شایع دیگر در خصوص این بیماری این است که تصور کنیم داروهای درمان آسم و اسپری‌ها برای فرد ایجاد وابستگی کرده و دیگر امکان قطع دارو وجود نخواهد داشت.

او در پاسخ وضرورت اصلاح این باور نادرست گفت: درست است که مبتلایان به آسم باید طولانی مدت دارو مصرف کنند، اما این موضوع هیچ ربطی به اعتیاد به دارو و وابستگی ندارد.

وی اظهار داشت: آسم یکی از معضلات اصلی نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان می باشد و بیش از ۳۴۰ ملیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا هستند.

شرفی گفت: پیش بینی می شود که در یک دهه آینده جمعیت این بیماری حدود ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یابد.

۲۵ تا ۳۱ اردیبهشت به نام هفته پویش ملی آسم با شعار صلاح باورهای نادرست درباره آسم نامگذاری شده است.