۰ نفر

معاون فنی سازمان انتقال خون پاسخ داد؛

کدام استان‌ها خون بیشتری مصرف می‌کند؟

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۳۷
کد خبر: 525042
کدام استان‌ها خون بیشتری مصرف می‌کند؟

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، فلسفه تشکیل شبکه ملی خون‌رسانی را توزیع عادلانه خون و فرآورده های آن با هدف تامین همیشگی نیاز مراکز درمانی مصرف کننده خون در کشور دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سعید محمدی، سازمان انتقال خون ایران را زیرمجموعه وزارت بهداشت، و تنها متولی تأمین خون و فرآورده‌های خونی در کشور برشمرد و اظهار کرد: پایداری ذخایر خون در ۳۱ استان و تأمین مستمر نیاز مراکز درمانی مبتنی بر کارکرد شبکه ملی خون‌رسانی در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ایران هفدهمین کشور جهان از نظر مساحت و جمعیت است، افزود: در این عرصه پهناور استان‌ها از نظر پراکندگی جمعیت، شیوع بیماری‌های مستلزم تزریق خون و فرآورده‌های آن، تعداد مراکز استانی انتقال خون و شمار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متفاوت با یکدیگر هستند و شبکه ملی خون رسانی ارائه خدمت متوازن به بیماران نیازمند به خون را در جای جای ایران دنبال می‌کند.

محمدی ادامه داد: در برخی استان‌ها بیماران نیازمند به خون کم شمارتر هستند و از این رو نیاز کمتری به خون و فرآورده‌های خونی دارند و این در حالی است که می‌توانند خون و فرآورده‌های خونی مازاد بر مصرف استان را متناسب با زیرساخت‌های موجود خود تولید کنند و به استان‌هایی که نیاز بیشتری به خون دارند یاری برسانند.

وی اظهار داشت: استان‌هایی با جمعیت بیشتر به دلیل وجود مراکز جراحی و بیمارستان‌های فوق تخصصی پرتعداد و در نتیجه پذیرش بیمار از دیگر استان‌ها به خون بیشتری نیاز دارند.

محمدی به شیوع برخی بیماری‌ها در استان‌های شمالی و جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: در استان‌های جنوبی و شمالی کشور بیماری‌هایی مانند تالاسمی ماژور و فاویسم شیوع بیشتری دارد و وجود ذخایر خون کمتر از ۱۰ روز برای درمان و حفظ کیفیت زندگی این بیماران در این استان‌ها ضروری است.

وی، استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، فارس و خوزستان را دریافت کننده خون از دیگر استان‌ها برشمرد و گفت: ۲۲ استان کشور متناسب با میزان توان و آمار اهدای خون سالیانه خود متعهد به یاری رساندن به ادارات کل انتقال خون در این ۴ استان هستند.

محمدی یادآور شد: استان‌ها به فراخور شرایط مختلف مانند شرایط اورژانسی یاری رسان یکدیگر در تأمین خون و فرآورده‌های خونی هستند.

وی افزود: در شبکه ملی خون رسانی استان‌های گلستان، گیلان و هرمزگان ارسال کننده خون به هیچ یک از استان‌های دیگر نیستند چرا که آمار بیماران مصرف کننده مستمر خون در این استان‌ها بالا است و تولید مازاد بر مصرف استان وجود ندارد.

محمدی تصریح کرد: اگرچه موج چهارم شیوع کرونا در شرایط کنونی گسترده‌تر از مدت زمان مشابه سال گذشته است اما مردم به خوبی آگاه شده‌اند که اهدای خون و ابتلاء به کرونا ارتباطی با یکدیگر ندارد و مراکز اهدای خون از هر نظر ایمن هستند و خوشبختانه اقبال خوبی نسبت به اهدای خون نشان می‌دهند.

معاون فنی و فناوری‌های نوین سازمان انتقال خون ایران، در پایان عملکرد مطلوب شبکه خون رسانی را مدیون حمایت مردم و همراهی همیشگی آنان برشمرد و خاطرنشان ساخت: این شبکه با همدلی مردم و تلاش شبانه روزی کارکنان در روزهایی که بسیاری از ادارات و سازمان‌ها در پاندمی کووید ۱۹ تعطیل بود با قدرت به کار پایش و تأمین ذخایر خون ادارات کل انتقال خون و مراکز درمانی کشور ادامه داد و نجات بخش بسیاری از بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن بود.