۰ نفر

شمارش معکوس برای واکسیناسیون عمومی

۴ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۴۹
کد خبر: 522851
شمارش معکوس برای واکسیناسیون عمومی

آن‌طور که مسئولان پروژه‌های واکسن‌های ایرانی خبر می‌دهند، اواخر خردادماه فرایند واکسیناسیون عمومی با این واکسن‌ها و همچنین واکسن‌های تولید مشترک آغاز می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان،  اگرچه تا کنون برخی مسئولان زمان‌های دیرتری را برای محقق‌شدن این هدف اعلام کرده بودند، اما تازه‌ترین اظهارات رسمی حاوی خبر خوش کوتاه‌ترشدن این زمان است و دکتر «کیانوش جهانپور»، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، دیروز این خبر را این‌گونه رسانه‌ای کرد: «خرداد پرحادثه  واکسن ایرانی، روایت شنیدنی و ماندگار عبور واکسن ایرانی از تحریم‌های داخلی! و خارجی».

ابتدای خرداد؛ عرضه «اسپوتنیکِ » تولید داخل 

طبق خبرهای منتشرشده، به نظر می‌رسد اولین واکسنی که به‌طور گسترده وارد بازار خواهد شد، تولید مشترک اسپوتنیک-وی در ایران باشد که برای اولین‌بار در خاورمیانه، با نظارت شرکت روسی و در شرکت دارویی اکتوور ایران تولید خواهد شد. محموله بانک سلولی این واکسن روز پنج‎شنبه وارد ایران شد و به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، تا پایان بهار اولین‌سری واکسن اسپوتنیک-‌وی، در دسترس قرار می‌گیرد. اما «محمد پیرورام» عضو هیئت مدیره شرکت دارویی اکتوور زمان زودتری را هم وعده داده  و گفته است: با توجه به این‌که این واکسن مجوزهای بهداشتی لازم را دارد و نیازی به طی‌شدن مراحل تست فاز انسانی آن در داخل کشور نیست، پیش‌بینی می‌کنیم اولین محموله آن اواخر اردیبهشت یا اوایل خرداد به وزارت بهداشت تحویل داده شود و ظرفیت تولید ماهیانه 2 میلیون دوز از این واکسن ایجاد شده است. او درباره ایمنی بالای این واکسن هم گفته است: این واکسن با بیش از 92 درصد اثربخشی، جزو بهترین واکسن‌های دنیاست.

پاسخ به یک حاشیه

اما حاشیه فضای مجازی درباره تولید این واکسن، شرکت دارویی منتخب برای اجرای این پروژه است که برخی فعالان فضای مجازی همکاری وزیر بهداشت و مدیرعامل اکتوور در یک شرکت دارویی دیگر را در این انتخاب موثر دانسته‌اند. البته به نظر می‌رسد این توضیح «محمد پیرورام» پاسخی به این موضوع باشد: برای تولید داخلی اسپوتنیک به تجهیزات نوین و ماشین‌آلات خاصی نیاز است که فعلا در خاورمیانه فقط شرکت دارویی اکتوور آن را در اختیار دارد.

« کوو ایران» هم تا آخر خرداد می‌رسد

واکسن کوو ایران برکت هم تا چند روز دیگر وارد فاز سوم  تست انسانی می‌شود و طبق اعلام بنیاد برکت، بیش از 16 هزار نفر، داوطلب شرکت در این مرحله شده‌اند. قانعی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، درباره پروژه واکسن برکت گفته است: هم‌اکنون واکسن برکت جلوتر از دیگر واکسن‌هاست و آخر خردادماه ارائه می‌شود. دکتر حسینی، رییس پروژه کارآزمایی بالینی این واکسن، بیان کرده است: امیدواریم واکسیناسیون عمومی با این واکسن از اواخر خرداد آغاز شود. به گفته جهانپور این واکسن تاکنون 91 درصد اثربخشی داشته است. رییس گروه دارویی برکت هم درباره ظرفیت تولید کوو ایران گفته است: در بهار ۱۴۰۰ ظرفیت تولید ۳ میلیون دوز را داریم و در تابستان امسال ۱۲ تا ۱۵ میلیون دوز واکسن در ماه تولید خواهیم کرد.

واکسن ایرانی-کوبایی به کجا رسید؟ 

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید مشترک ایران و کوبا هم آغاز شده است و به گفته بیگلری رییس انستیتو پاستور ایران،پیش‌بینی می‌شود در دهه دوم یا سوم خردادماه نتایج فازهای آزمایش این واکسن جمع‌بندی و واکسیناسیون عمومی با این واکسن آغاز شود. او افزوده است: پیش‌بینی‌مان این است که در خردادماه حداقل بتوانیم یک‌میلیون دوز واکسن را آماده داشته باشیم که بلافاصله بعد از تایید نتایج مورد استفاده قرار گیرد، اما از ماه تیر به بعد تولید افزایش می‌یابد؛ به‌طوری که در حدود مهر و آبان می‌تواند حداقل به حدود پنج تا شش میلیون دوز در ماه برسد.

واکسیناسیون عمومی با «کووپارس» از شهریور 1400

اما واکسن موسسه سرم‌سازی رازی هم روند خوبی را طی کرده و حالا به مرحله تست دوز استنشاقی خود رسیده است. این واکسن اولین نمونه در جهان است که مشابه همه واکسن‌ها، دو دوز اول آن تزریقی است اما فاز سوم آن استنشاقی است که موجب ایجاد ایمنی در دستگاه تنفسی فوقانی می‌شود و زنجیره انتقال بیماری را به حداقل می‌رساند. این واکسن از اوایل خرداد وارد فاز دوم خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود اواخر شهریورماه امکان تولید انبوه واکسن فراهم باشد.

پیش‌بینی تولید انبوه  «فخرا» در مرداد

واکسن فخرا که به همت پژوهشگران وزارت دفاع تولید شده  نیز این روزها آماده فاز دوم آزمایش انسانی می‌شود. به گفته معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور، زیرساخت‌های تولید واکسن فخرا تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود و اگر مراحل بالینی این واکسن به خوبی پیش برود و مجوزها توسط وزارت بهداشت ارائه شود، این واکسن مرداد به تولید انبوه خواهد رسید.

آمار دقیق واکسیناسیون تا دیروز

اما پس از تاکیدات رییس‌جمهور بر شفاف‌سازی روند واکسیناسیون، وزارت بهداشت هر روز در کنار اعلام آمار مبتلایان و فوتی‌های جدید، اطلاعات دقیق واکسیناسیون را هم اعلام می‌کند. بر اساس گزارش وزارت بهداشت، آمار واکسیناسیون تا دیروز به این شرح است:

کل واکسن تزریق‌شده تا 3 اردیبهشت: ۷۱۸۵۱۰ دوز (۵۶۳۸۱۰ دوز نوبت اول، ۱۵۴۷۰۰ دوز نوبت دوم)

اسپوتنیک: نوبت اول، ۲۷۰۵۶۷ دوز / نوبت دوم، ۱۴۳۵۵۰ دوز

سینوفارم: نوبت اول، ۸۱۹۱۴ دوز /  نوبت دوم، ۷۵۰۶ دوز

کوواکسین بهارات: نوبت اول،  ۵۶۰۶۷ دوز / نوبت دوم، ۳۶۴۴ دوز

آسترازنکا: نوبت اول، ۱۵۵۲۶۲ دوز

زمزمه دوباره واکسن پولی/ سازمان غذا و دارو: توزیع واکسن‌ها، رایگان و فقط مطابق اولویت‌ها خواهد بود

در حالی که همه کارشناسان مخالفت خود را با پولی‌شدن واکسن کرونا برای متقاضیان خارج از برنامه اعلام کرده‌اند، اما روز گذشته بار دیگر زمزمه‌هایی دراین‌باره شنیده شد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت صبح دیروز خبری به نقل از «محمود واعظی» رییس دفتر رییس‌جمهور منتشر کرد که در آن آمده است: «اولویت نخست ما واکسیناسیون رایگان طبق جدول تعیین شده است، اما برخی در داخل می‌گویند واکسن را در خیابان ناصرخسرو می‌خرند و برخی هم می‌گویند خانواده‌هایی به برخی از کشورها می‌روند تا واکسن بزنند. رییس‌جمهور اجازه داد شرکت‌های خصوصی و بیمارستان‌ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند و تحت‌نظارت وزارت بهداشت به همه افرادی که نمی‌خواهند صبر کنند تا نوبت‌شان شود، این واکسن را تزریق کنند». این صحبت‌های واعظی باردیگر نگرانی از امکان پولی‌شدن واکسن برای افراد را تشدید کرد.

اما «کیانوش جهانپور» سخنگوی سازمان غذا و دارو، ظهر دیروز باردیگر مخالفت با پولی‌شدن واکسن را اعلام و اظهار کرد: این‌که بگوییم یک نفر می‌خواهد واکسن کرونا را خارج از نوبت و با یک قیمتی بزند، بیش از یک مقدار زیرسوال است، واکسن به شکل عادلانه، رایگان و مطابق اولویت‌ها در وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و وزارت بهداشت چیزی جز این نخواهد داشت».