۰ نفر

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی؛

روزه داری باعث ابتلا به کرونا نمی‌شود

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۴۹
کد خبر: 520361
روزه داری باعث ابتلا به کرونا نمی‌شود

یک کارشنان ارشد تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه داری باعث ابتلاء به کرونا نمی شود و اگر روزه داری صحیح باشد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، "فاطمه آزادی" درباره تغذیه در ماه مبارک رمضان و روزه داری اظهار کرد: روزه داری علاوه بر فواید معنوی و روحی، فواید جسمانی زیادی دارد، اینکه برخی اوقات گفته می شود در روزه داری حدود 16 ساعت گرسنه هستیم و برای بدن ضرر دارد، اینگونه نیست و باید بدانیم که روزه داری در افراد سالم که بیماری و مشکل خاصی ندارند، بسیار مفید است.

وی کمک به استراحت دستگاه گوارش و کاهش وزن را از فواید روزه داری عنوان کرد که به صورت علمی اثبات شده و افزود: در بسیاری از مقالات علمی خارجی که مانند ما روزه داری دینی ندارند، توصیه شده که چند روز در سال یا ماه به صورت متناوب روزه داری داشته باشیم که این کار به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند و البته به شرط اینکه رژیم غذایی مناسب داشته باشیم.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد: روزه داری با رعایت اصول تغذیه مناسب به بهبود برخی از بیماری ها مانند دیابت، چربی خون، فشار خون و چاقی کمک می کند.

وی با بیان اینکه روزه داری از فرایند پیری سلولی پیشگیری می کند، عنوان کرد: دو نوع پیری در بدن داریم که یک نوع آن با افزایش سن است و دیگری پیری سلولی را داریم که به صورت دوره ای سلول ها دچار فرسودگی می شوند و از بین می روند لذا رزوه داری به بازسازی سلول های پیر بدن کمک می کند.

آزادی د مورد اینکه چه افرادی نباید روزه بگیرند، گفت: همه افراد سالم در رده های سنی نوجوان، جوان، میان سال و سالمند می توانند روزه بگیرند؛ افرادی که دارای بیماری دیابت یا فشارخون هستند و بیماری آنها کنترل شده است و نوسان خیلی خاصی ندارند روزه داری به بهبود بیماری آنها کمک می کند. ولی اگر بیماری آنها کنترل شده نیست نباید روزه بگیرند.

وی افزود: افرادی که داروی ضد انعقاد خون مصرف می کنند نباید روزه بگیرند همچنین افرادی که طی هفته های اخیر به کرونا مبتلا شده اند توصیه می شود که تا 6 هفته بعد از بهبودیشان بهتر است که روزه نگیرند.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی با تاکید برآنکه افراد بیمار براساس نظر پزشک معالجشان می توانند روزه بگیرند، تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان سه وعده اصلی(سحر، افطار و شام) و وعده های مابین افطار تا سحری داریم. در وعده افطار توصیه می شود با یک استکان دمنوش یا آب جوش یا چای کم رنگ روزه را باز کنید و در این وعده غذای ساده و سبک مصرف کنید و از مصرف غذاهای سخت هضم مثل غذاهای حبوبات دار یا غذاهایی که گوشت زیاد یا مواد پروتئینی خیلی زیاد دارند، پرهیز کنید.

وی ادامه داد: از مواد قندی مثل زولبیا و بامیه یا شربت های شیرین در وعده افطار کمتر استفاده کنید، همچنین در این وعده استفاده از حجم زیاد مایعات اجتناب کنید زیرا با این کار به سیستم گوارش فشار وارد و فرد دچار دل درد می شود. در وعده افطار، نان و پنیر و سبزی یا آش ساده، حلیم یا سوپ سبک، یا کوکوهای کم روغن، خرما یا عدسی و ... مصرف کنید.

آزادی با تاکید برآنکه در وعده افطار پرخوری نکنید، اظهار کرد: اگر فردی دارای میگرن است حتما در وعده افطار از منابع پروتئینی مثل شیر و لبنیات، حبوبات خیس شده، پنیر یا مغزدانه ها استفاده کند، زیرا اگر در وعده افطار خود منابع پروتئینی کافی استفاده نکنند ممکن است بعد از افطار دچار حملات میگرنی و سردردهای شدید شوند.

وی عنوان کرد: بهتر است که شام از وعده افطار جدا باشد. متاسفانه بسیاری اوقات وعده افطار و شام یکی است در حالی که برای کنترل بیماری ها و اینکه فشاری به دستگاه گوارشمان نیاید و مخصوصا کمک به کاهش وزن، بهتر است که این دو وعده از یکدیگر جدا و فاصله بین آنها حدود دو ساعت باشد.

این کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی افزود: در وعده شام از گروه های هرم غذایی استفاده کنید مثلا نان و غلات، برنج، نان و لبنیات و سبزیجات، انواع گوشت ها و حبوبات در این وعده استفاده شود و در وعده شام نیز نباید پرخوری کرد و غذاهای شور و غذاهای خیلی سرخ شده و فرآوری شده برای وعده شام اصلا توصیه نمی شود.

وی با تاکید برآنکه در وعده شام از غذاهای سهل الهضم استفاده کنید، تصریح کرد: غذاهایی همچون خورشت های کم چرب، تاس کباب، کباب تابه ای کم روغن، عدس پلو و لوبیا پلو برای وعده شام مناسب هستند.

آزادی سحری را یک وعده بسیار مهم دانست و اظهار کرد: در وعده سحری از نان و غلات، شیر و لبنیات، گروه سبزیجات و گوشت ها استفاده کنید. باید مد نظرداشت که مصرف سبزیجات و میوه به رفع عطش خیلی کمک می کند و باید در این وعده از غذاهای شور و شیرین کمتر استفاده کنیم زیرا با این کار عطشمان در طول روز کمتر می شود.

وی توصیه کرد: سعی کنید زمان کافی برای خوردن سحری داشته باشید و مجبور نشویم سریع حجم زیاد غذا و مایعات باهم بخوریم و به معده فشار بیاید.

آزادی ادامه داد: لازم است غذاهای سحر مشابه شام باشد و از مواد شیرین بهتر است خرما استفاده کنیم و از مصرف غذاها و نوشیدنی های که مدرّ هستند مانند نوشابه، چای پررنگ و قهوه استفاده نکنید زیرا اینها باعث دفع آب از بدن می شوند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: حتما سالاد و سبزیجات در وعده سحری داشته باشید و غذاهایی که در این وعده استفاده می شوند پروتئین کافی داشته باشند تا نیاز بدن در طول روز تامین شود.

وی بیان کرد: می توانید یک میان وعده ما بین وعده شام و سحری داشته باشید و در این میان وعده مصرف میوه و سبزیجات به ما کمک می کند و در طول این مدت حدود 8 لیوان آب به صورت تناوب مصرف کنید. همچنین مصرف شربت هایی مثل خاکشیر و تخم شربتی به جلوگیری از تشنگی در طول روز خیلی کمک می کند.

آزادی در پایان درباره روزه داری در ایام کرونایی گفت: روزه داری باعث ابتلا به کرونا نمی شود و اگر روزه داری صحیح باشد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود و باید برای پیشگیری از کم آبی بدن باید نکات مطرح شده را رعایت کنیم.