۰ نفر

نکاتی درباره ابتلای کودکان به کرونا

۲۶ اسفند ۱۳۹۹، ۲:۰۴
کد خبر: 513978
نکاتی درباره ابتلای کودکان به کرونا

تاکنون این اطمینان تاحدی وجود داشته که کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و ابتلای آنها به بیماری کووید۱۹ معمولا شدید نیست اما نکته قابل تامل این است که در حال حاضر تاثیر ویروس‌های جهش‌یافته بر شرایط و تولید واکسن کرونا برای کودکان مشخص نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، لوتار وایلر، رییس مؤسسه "روبرت کخ" به تازگی در کنفرانس خبری مشترکی با ینس اشپان، وزیر بهداشت دولت فدرال آلمان گفته بود که موارد ابتلا در میان کودکان و نوجوانان زیر ۱۵ سال به شدت رو به افزایش است.

به گفته وایلر شواهد نشان می‌دهد که ویروس جهش‌یافته موسوم به B ۱.۱.۷ که در انگلیس شناسایی شده، قوه محرک افزایش فزاینده شیوع کرونا در مهد کودک‌ها و مدرسه‌ها بوده است.

این مساله درست در شرایطی مطرح شده که بخشی از مدرسه‌ها و مهد کودک‌ها در آلمان در حال بازگشایی هستند؛ گرچه دست‌کم برای یوهانس لیزه، مدیر بخش بیماری‌های عفونی و ایمنی‌شناسی بیمارستان دانشگاه ورتسبورگ، کاملا جدید و حیرت‌آور نیست.

لیزه که در زمینه شیوع کرونا در مهد کودک‌ها تحقیق می‌کند، می‌گوید: این طبیعی است که وقتی مدرسه‌ها و مهد کودک‌ها را بازگشایی می‌کنیم، موارد سرایت ویروس افزایش می‌یابد. نتایج یک پژوهش در این زمینه در حال حاضر در دست بررسی است و به همین دلیل هنوز امکان طرح جزئیات بیشتری در این مورد وجود ندارد.

احتمال نقش ویروس جهش‌یافته در ابتلای کودکان

یوهانس لیزه می‌گوید تا کنون ویروس کرونا در مهد کودک‌ها شیوع زیادی نداشته اما در عین حال میزان انتقال کودکان مبتلا به بیمارستان دانشگاه ورتسبورگ رو به افزایش است. او مانند لوتر وایلر بر این گمان است که در این تحول پای ویروس انگلیسی در میان باشد.

حدود یک سال پس از آغاز پاندمی کرونا این گزاره همچنان تکرار می‌شود که کودکان کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و ابتلای آنها به بیماری کووید۱۹ معمولا شدید نیست.

مارکوس کنوف، عضو هیات مدیره انجمن بیماری‌های عفونی کودکان آلمان یک سامانه گزارش‌دهی راه انداخته که اکنون در بیمارستان کودکان دانشگاه درسدن به فعالیت مشغول است که مراکز درمانی در سراسر آلمان می‌توانند موارد بستری کودکان و نوجوانان مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را در آن وارد کنند.

او می‌گوید که تا روز هفتم ماه مارس امسال ۱۰۵۱ مورد بستری کودکان مبتلا به بیماری کووید۱۹ به این سامانه گزارش شده که از میان آنها فقط پنج درصد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده‌اند. به گفته کنوف این آمار مربوط به خردسال‌ترین کودکان است.

عضو هیات مدیره انجمن بیماری‌های عفونی کودکان می‌گوید: حدود دو سوم مبتلایانی که بستری شده‌اند نوزادان شیرخوار و کودکان خردسال بوده‌اند و تقریبا ۳۰ درصد آنها بیماری‌های زمینه‌ای از جمله مشکلات ریوی داشته‌اند.

بیشترین مبتلایان در میان بزرگسالان

گرچه این احتمال منتفی نیست که برخی مراکز درمانی اطلاعات مربوط به کودکان مبتلا به کرونا را به سامانه یاد شده گزارش نکرده باشند، اما آمار جمع‌آوری شده نشان می‌دهد که کووید ۱۹ یک بیماری عفونی است که به طور عمده بزرگسالان را مبتلا می‌کند.

مارکوس کنوف می‌افزاید، برخلاف بزرگسالان که اغلب پس از بهبودی از بیماری کووید ۱۹ تا مدتی درگیر عوارض مختلفی هستند، اکثر کودکان مبتلا پس از ترک بیمارستان هیچ مشکلی ندارند.

با این همه کارشناسان معتقدند با توجه به افزایش موارد ابتلای کودکان به گونه جهش‌یافته ویروس کرونا این نگرانی وجود دارد که در آینده بیشترین مبتلایان بیماری کووید ۱۹ بزرگسالان نباشند.

یوهانس لیزه و مارکوس کنوف ابراز تاسف می‌کنند که هنوز واکسنی مخصوص کودکان برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ تولید نشده است.

کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای

کنوف می‌گوید در میان کودکان تعداد زیادی وجود دارند که به دلیل تولد زودهنگام یا ابتلا به بیماری‌هایی نظیر Trisomie ۲۱ جزو افراد در معرض خطر به شمار می‌روند. او افزود تاکنون تدبیرهای پیشگیرانه برای این کودکان تقریبا صفر بوده و این مساله را می‌توان یک رسوایی دانست.

یوهانس لیزه هم طرفدار تولید واکسن کرونا مخصوص کودکان است و می‌گوید این مساله می‌تواند فراتر از حفاظت کودکان در برابر پیامدهای احتمالا شدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ بوده و در عین حال در توقف چرخه انتقال ویروس هم موثر باشد.

بر خلاف رییس مؤسسه روبرت کخ که نسبت به بازگشایی مدرسه‌ها و تاثیر احتمالی آن در افزایش موارد ابتلا ابراز نگرانی کرده، یوهانس لیزه تاکید می‌کند که این کار بهتر است انجام شود و آزمایش تشخیص کرونا به صورت رایگان در مدرسه‌ها در کنار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در دستور کار باشد.

به گزارش دویچه وله، لیزه با تائید نظر کنوف که کودکان عامل پاندمی کرونا نیستند می‌افزاید شاید واقعا بهتر باشد که زودتر یا دیرتر بالاخره واکسن کرونا مخصوص کودکان هم تولید و عرضه شود. با این همه  هنوز درباره تاثیر گونه‌های جهش‌یافته ویروس در افزایش احتمالی ابتلا به کووید ۱۹ در میان کودکان اطلاعات کافی وجود ندارد.