۰ نفر

توصیه‌هایی برای افزایش سطح انرژی در مبتلایان به ام‌اس

۲۵ اسفند ۱۳۹۹، ۱:۰۷
کد خبر: 513657
توصیه‌هایی برای افزایش سطح انرژی در مبتلایان به ام‌اس

احساس خستگی یکی از مشکلات اساسی در بیشتر بیماران مبتلا به ام اس است که می‌توان این علامت آزاردهنده را با اعمال تغییراتی در سبک زندگی و در صورت لزوم مصرف دارو کنترل کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علائم متعددی وجود دارد که می تواند در بروز احساس خستگی ناشی از ابتلا به بیماری ام اس نقش داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

- علائم شبانه از قبیل مثانه بیش فعال، احساس درد مداوم یا اسپاسم عضله که می تواند بیمار را از خواب مطلوب محروم کند.

- افسردگی که می تواند انرژی بیمار را تخلیه کرده و باعث مشکلات خواب شود.

- محدودیت های حرکتی که می تواند شما را مجبور به صرف انرژی بیشتر برای انجام کارهای روزمره مانند راه رفتن، استحمام و آشپزی کند.

- عدم ورزش کردن که می تواند مانع از تناسب اندام و حفظ وزن سالم در بیمار شود.

همچنین نوع خاصی از خستگی ناشی از بیماری ام اس موسوم به Lassitude است که معمولا روزانه اتفاق می افتد و در طی روز و در اثر گرما تشدید می شود.

زندگی کردن همراه با احساس خستگی مداوم کار آسانی نیست. احساس خستگی مکرر باعث می شود انجام کارهای معمولی  که در خانه و محل کار برنامه ریزی کرده اید، سخت شود.

نکاتی برای بهبود سطح انرژی بدن در مبتلایان به ام اس

به بیماران مبتلا به ام اس توصیه می شود که برای یافتن عوامل موثر در بروز احساس خستگی با پزشک خود مشورت کرده و برای به حداکثر رساندن سطح انرژی خود برنامه ای تهیه نمایند.

شبکه خبری سی ان ان به معرفی برخی از این راهکارها اشاره کرده است:

- با پزشک خود در مورد درمان علائمی مانند مثانه بیش فعال، اسپاسم عضلات و افسردگی که می تواند خواب شما را مختل کند، صحبت کنید. اگر از کمبود خواب خسته شده اید از پزشک خود در مورد تاثیر مصرف داروی خواب مشورت بگیرید.

- به کاردرمانی یا فیزیوتراپی مراجعه کنید. در صورت نیاز روش های صرفه جویی در انرژی برای رفت و آمد و انجام کارهای روزمره همچون استفاده از عصا یا واکر را بیاموزید.

- با تایید پزشک به طور مرتب ورزش کنید. وقتی خسته هستید ورزش کردن ممکن است آخرین کاری باشد که بخواهید انجام دهید. اما در واقع می تواند به بیمار در حفظ فرم بدن کمک کند و سطح انرژی او را افزایش دهد.

- در مورد توانایی انجام کارها واقع بین باشید. فهرست کارهای روزانه را اولویت بندی کرده و شروع به انجام کارهای مهمتر کنید. در صورت لزوم در بین انجام کارها استراحت کنید. در چشم پوشی از انجام کارهایی با اولویت کمتر، تردید نکنید یا دست کم از دیگران کمک بگیرید.

- از بالا رفتن بیش از حد دمای بدن خودداری کنید زیرا می تواند انرژی بدن را هدر دهد. در روزهای گرم میزان مایعات بیشتری بنوشید و از دستگاه تهویه هوا یا خنک کننده استفاده کنید. انجام فعالیت در فضای باز را به صبح زود یا عصر که هوا خنک تر است موکول کنید.

- متدهای ریلکسیشن (آرامش بخشی) مانند تمرینات تنفسی، یوگا، تای چی یا مراقبه را بیاموزید.

- از پزشک خود در مورد داروهای مقابله کننده با احساس خستگی مشورت بگیرید.