۰ نفر

۸ درمان خانگی سرفه خلط دار

۷ دی ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 240755
۸ درمان خانگی سرفه خلط دار

با وجود اینکه اغلب اوقات سرماخوردگی و سرفه خلط دار خطرناک نیستند، اگر درمان نشوند، می تواند به مشکلات جدی تری تبدیل شود. نباید اجازه داد خلط و مخاط جمع شوند زیرا عموما نشان دهنده وجود عفونت هستند. اگر درمان سرفه خلط دار به موقع صورت نگیرد، ممکن است باعث مسدود شدن نایژه‌ها و خارش شده و در نهایت ریه عفونی شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین، در این مطلب انواع درمان خانگی سرفه خلط دار را بررسی میکنیم. درمان‌های خانگی مؤثری وجود دارد که سریعاً تأثیرگذار بوده و هیچ‌گونه عوارض جانبی نخواهند داشت. اگر علائم شدید نیستند، می توانید با انجام این ۸ درمان خانگی، آن را در خانه درمان کنید.این مطلب در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ به طور کامل به روزرسانی شده است.

خلط چیست؟

خلط  در اثر هرگونه عفونت در دستگاه تنفسی تحتانی یعنی نای و ریه ایجاد می شود. این به دلیل هر گونه عفونت دستگاه تنفسی تحتانی است که می تواند ویروسی، باکتریایی، قارچی باشد.

 

سرفه خلط دار میتواند نشانه این بیماری ها باشد

بیماری هایی مانند ذات الریه، عفونت خفیف، سل، سرطان ریه، برونشکتازی و برونشیت می توانند باعث خلط شوند. همچنین به دلیل بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن COPD، آسم و تشدید COPD است.
دکتر پریتا نایار، متخصص تنفسی بیمارستان آسیایی می‌گوید: «بهترین راه برای درمان سرفه خلط دار ، خلاص شدن از شر آن و از بین بردن کامل، درمان صحیح و دانستن علت آن است. با این حال، می توان آن را در خانه نیز مدیریت و درمان کرد. برای کاهش میزان خلط  باید بخور گرفت، آب ولرم بنوشد و از خلط آور استفاده کرد. به طوری که خلط بیش از حد خارج شود و از تجمع خلط در ریه ها جلوگیری شود.»
سرفه کردن مرد بیمار

 

روش های مختلف درمان خانگی سرفه خلط دار

۱.  زنجبیل و عسل برای کاهش سرفه

در این روش درمان خانگی سرفه خلط دار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق چایخوری آب زنجبیل تازه ترکیب کنید. بلافاصله شربت را بخورید و مطمئن شوید که آن را به آرامی قورت داده اید. در صورت نیاز برای تسکین گلودرد و سرفه خشک ، حداکثر سه بار در روز مصرف کنید. زنجبیل تورم ناشی از گلودرد را کاهش می دهد، در حالی که عسل به آرام کردن آن و کنترل حملات سرفه کمک می کند.

 

۲.  مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب در درمان سرفه خلط دار مفید است. با هیدراته شدن می‌توانید تجمع خلط اضافی در مجاری تنفسی را آسان‌تر کنید. در واقع، اگر بدن شما کم آب باشد، مخاط شما نیز غلیظ تر می شود و دفع آن دشوارتر . مقدار زیادی آب بنوشید زیرا به رقیق شدن هر گونه مخاط در گلو کمک می کند، بنابراین سرفه کردن و دفع آن از مجاری تنفسی آسان تر خواهد بود. نوشیدن آب گرم بسیار بهتر است.

 

۳.  سوپ مرغ بخورید

سوپ مرغ گرم برای درمان خلط مفید است. سوپ مرغ گرم مسیرهای تنفسی را مرطوب کرده و مخاط جمع شده در گلوی شما را نازک می‌کند. سوپ مرغ همچنین باعث نرم شدن گلوی تحریک شده می‌شود و گلو را آرام می‌کند.
مقداری سوپ مرغ را حداقل ۲ الی ۳ بار در روز میل کنید تا خلط گلوی شما پاک شود. برای افزایش فواید این سوپ، مقداری سیر و زنجبیل را به سوپ اضافه کنید. سوپ خانگی اغلب اوقات از سوپ‌های کنسرو شده که مواد نگهدارنده دارند بسیار مفیدتر است.

 

۴. آب نمک غرغره کنید

غرغره کردن با آب نمک به درمان سرفه خلط دار و پاکسازی گلو کمک می کند. 2-3 قاشق غذاخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. یک جرعه آب نمک بنوشید، به جای قورت دادن، آن را در دهان خود نگه دارید و سر خود را به سمت عقب متمایل کنید و چند ثانیه غرغره کنید. سپس آب را تف کنید و تکرار کنید. هر دو تا سه ساعت در طول روز می توانید در صورت لزوم این روش را تکرار کنید. حتی پیشگیری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ممکن است با این درمان خانگی کمک کند.

 

۵. رژیم غذایی مغذی برای جلوگیری از عفونت

توجه به رژیم غذایی در جلوگیری از تجمع خلط و مخاط تآثیر زیادی دارد. برای خلاص شدن از شر خلط اضافی، هل، پیاز، آناناس، زنجبیل، سیر و فلفل بیشتر مطرف کنید. غذاهای تند و دوزهای بالای فلفل قرمز به عنوان ضد احتقان طبیعی عمل می کنند که باعث رقیق شدن مخاط و شروع حرکت می شود و خلط را راحت تر از بین می برد. علاوه بر این، برای تغذیه سالم تلاش کنید.

 

۶. با اسانس دارویی و آب داغ، بخور بگیرید  

بخور گرفتن بهترین روش درمان خانگی سرفه خلط دار است. بخار را از یک کاسه آب گرم استنشاق کنید تا خلط رقیق شود. برای اینکه احساس بهتری داشته باشید، می توانید آن را یک یا دو بار در روز در صورت لزوم انجام دهید. استنشاق بخار روشی است که می تواند به پاکسازی تجمع مخاط در دستگاه تنفسی شما کمک کند، اما افزودن چند قطره اسانس دارویی به آب ممکن است آن را بسیار موثرتر کند. حتی می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید یا دوش آب گرم بگیرید.

 

۷. دمنوش های گیاهی

سرفه خلط دار با چای نعناع، راحت تر درمان می شود. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، خلط آور، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی است. خواص ثابت شده آن سبب می شود که مجاری تنفسی ازخلط پاک شوند و در عین حال ایمنی بدن شما را در برابر بیماری ها تقویت  کند. 

 

۸. اسپری بینی

برای کاهش تجمع مخاط، می توانید اسپری بینی را امتحان کنید. به طور معمول، اسپری بینی حاوی آب نمک است که به رقیق شدن و شل شدن مخاط کمک می کند. هنگامی که خلط  دارید، از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید از آن استفاده کنید.

 

نکات دیگری که برای درمان سرفه خلط دار باید در نظر داشت:
  • از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات خودداری کنید
  • سرفه برای از بین بردن خلط اضافی
  • کافئین را محدود کنید
  • به آرامی بینی خود را به طور منظم تمیز کنید
  • الکل ننوشید
  • برای تسکین کمی دوش آب گرم بگیرید
  • سر را بالا نگه دارید
  • از اسپری بینی سالین یا شست و شو استفاده کنید
  • از محصولات لبنی اجتناب کنید
  • تمرینات تنفسی را تمرین کنید
  • آلرژی خود را بررسی کرده و درمان مناسب را دریافت کنید

 

منبع: Healthshots