۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به سوابق رستم قاسمی / معمار راه‌ ها و تونل‌ های پیچیده در وزارت راه و شهرسازی

۲۳ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۲۰
کد خبر: 553351
نگاهی به سوابق رستم قاسمی /  معمار راه‌ ها و تونل‌ های پیچیده در وزارت راه و شهرسازی

در حالی که گمانه‌زنی‌های اولیه حاکی از معرفی رستم قاسمی به عنوان وزیر نفت بود، در نهایت این چهره سرشناس به عنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی پیشنهاد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین،  رستم قاسمی متولد سال ۴۳ در شهرستان سرگاه استان فارس است. قاسمی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی در فاصله سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و در دولت دهم به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد.

معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت‌های قطارهای شهری کشور، رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و رئیس هیات مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج‌فارس (ایزوایکو) از دیگر سوابق اجرایی رستم قاسمی است. قاسمی تجربه در حوزه راه و شهرسازی در قرارگاه خاتم دارد و به معمار احداث راه‌های صعب‌العبور در مناطق کوهستانی و پیچیده‌ترین تونل‌ها و بنادر مهم، آزادراهها و مسیرها و تونل‌های زیرزمینی، حمل‌ونقل ریلی، ساخت فرودگاههای کشور، شهرسازی و مسکن‌سازی در ایران مشهور است؛ او از سوی نشریه معتبر "فوربس" در جمع ۱۰ جوان قدرتمند و ۵۰۰ چهره تاثیرگذار جهان شناخته شده است.

 

رستم قاسمی متولد ۱۳۴۳ در روستای لامرد استان فارس، دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو هیأت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) است.

قاسمی به عنوان یکی از مؤسسان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء شناخته می‌شود و در سال ۶۹ در اجرایی شدن بازسازی‌های عظیم ایران که توسط این قرارگاه صورت می‌گرفت، نقش پررنگی ایفا کرده است.

رستم قاسمی در سال ۶۹ فرماندهی مهندسی نیروی دریایی سپاه (ندسا) را بر عهده داشت و ۶ سال بعد در شهریور سال ۷۵ به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی نوح منصوب شد.

شکست تابوی "ما نمی‌توانیم" در اجرای پروژه‌های ملی و پیچیده؛ معمار احداث تمامی سازه‌های دریایی کشور و ورود به حوزه بندرسازی و اجرای موج شکن‌های عظیم؛ معمار احداث پیچیده‌ترین پروژه‌های ساخت تونل، مترو و دیگر فضاهای زیرزمینی و عبور از هر مانع طبیعی؛ معمار اجرا و احداث راه و مسیر دسترسی در صعب العبورترین مناطق کوهستانی، از جمله مهم‌ترین دستاوردهای وی در مدت حضورش در قامت فرمانده قرارگاه سازندگی نوح است.

رستم قاسمی

رستم قاسمی پس از دستیابی به موفقیت‌های پی در پی در سازندگی پروژه‌های مربوط به حوزه دریایی، در سال ۸۶ رسماً به عنوان فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء برگزیده شد.

وی در مدت مسئولیت خود در قامت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء، طراحی و احداث بندر پتروشیمی پارس، بزرگ‌ترین بندر پتروشیمی در غرب آسیا؛ طراحی و احداث بندر تنیک، عمیق‌ترین بندر کشور و بزرگ‌ترین بندر کیسونی خاورمیانه؛ طراحی و اجرای پل بزرگ خلیج‌فارس (اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی)؛ طراحی و احداث بندر شهید رجایی (فاز ۱ و ۲ و بخش اول فاز ۳)، بزرگ‌ترین بندر کانتینری و تجاری ایران؛ ساخت تونل ۲۴ کیلومتری برای تأمین آب آشامیدنی غرب تهران؛ اجرای فاز ۶ از پارس جنوبی؛ اجرای احداث آزادراه‌ها و بزرگراه‌های متعدد در سراسر کشور؛ اجرای بندر نفتی عسلویه و بندر نفتی در ماهشهر و جزیره خارک؛ طراحی و اجرای خطوط انتقال و فیبر نوری در بسیاری از نقاط کشور را در کارنامه کاری خود رقم زده است.

رستم قاسمی در اردیبهشت سال ۸۷ یکی از مؤسسان صندوق توسعه صنایع دریایی و عضو هیأت مدیره آن بود. قاسمی همزمان به عنوان عضو مجمع شرکت راه آهن شهری تهران و حومه نیز فعالیت داشت و در سال بعد به عنوان مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره شرکت قطارهای شهری کشور منصوب شد.

در سال ۱۳۸۸ با پررنگ تر شدن اهمیت توسعه صنعت کشتی‌سازی در کشور، قاسمی، شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) را احیاء کرد و در خرداد ۹۰ ریاست هیأت مدیره شرکت مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران را برعهده گرفت.

یک ماه پس از آن، با موافقت ۹۰ درصدی نمایندگان مجلس دولت دهم، رستم قاسمی بر مسند وزارت نفت نشست.

رستم قاسمی

قاسمی در زمان تصدی خود در وزارت نفت، مسئولیت تأمین بنزین کشور در آغاز دوران تحریم‌های آمریکا و اروپا و سازمان ملل علیه ایران؛ تبدیل ایران از کشور وارد‌کننده بنزین به کشور صادرکننده آن؛ طراحی و ساخت و اجرای هم زمان ۱۷ فاز ابرطرح پارس جنوبی در عسلویه با تلاش نیروهای متخصص ایرانی در دوران تحریم را بر عهده داشت.

رستم قاسمی در سال ۹۰ موفق به راهیابی به اوپک (مهمترین سازمان اقتصادی دنیا) به عنوان نخستین رئیس ایرانی اوپک شد.

او از سوی نشریه معتبر فوربس در جمع ۱۰ جوان قدرتمند جهان در کنار شخصیت‌های معتبری همچون دیمیتری مدودوف، ایلان ماسک و مارک زاکربرگ معرفی شد و در نشریه فارن پالیسی نیز در فهرست ۵۰۰ شخصیت قدرتنمند جهان در کنار شخصیت‌های مشهوری نظیر تونی بلر، وارن بافت، هیلاری کلینتون و بیل گیس قرار گرفت.

رستم قاسمی در سال ۹۲ به عنوان مشاور عالی و معاون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی منصوب شد و تا زمان شهادت ایشان، این مسئولیت خطیر را بر عهده داشت.

قاسمی همچنین ریاست ستاد توسعه روابط اقتصادی ایران، عراق و سوریه در سال ۹۳ و مشاور و عضو شورای راهبردی سرمایه‌گذاری اقتصاد شهری و روستایی در سال ۹۹ را در کارنامه کاری خود دارد.

برخی‌‌ها از رستم قاسمی، به عنوان معمار احداث راه‌های صعب‌العبور در مناطق کوهستانی و پیچیده‌ترین تونل‌ها و بنادر مهم، آزادراهها و مسیرها و تونل‌های زیرزمینی، حمل‌ونقل ریلی، ساخت فرودگاههای کشور، شهرسازی و مسکن‌سازی در ایران یاد می‌کنند.

با توجه به سوابق اجرایی و تحصیلاتی این چهره در حوزه‌های عمرانی و ساخت‌وساز معرفی این گزینه از سوی رییس‌جمهوری انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد.