۰ نفر

روش‌های تولید میلگرد در ایران

۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
کد خبر: 485661
روش‌های تولید میلگرد در ایران

نورد میلگرد

نورد از متداول‌ترین روش‌های شکل‌دهی فلزات از جمله فولاد است. طبق تعاریف به فرایند تغیر شکل مومسان فلز از طریق عبور از بین غلطک‌ها نورد می‌گویند که به دو صورت گرم و سرد صورت می‌گیرد.

نورد سرد به تغییر شکل فولاد در دمای محیط و نورد گرم به تغییر شکل در دمای بالاتر از دمای محیط وکمتر از دمای ذوب فلز می‌گویند.

در تغیر شکل فولاد بین غلطک‌ها و با فشار آن‌‌ها، تنش‌های فشاری زیادی به فلز وارد می‌شود. با روش نورد گرم، صفحه ورق، میلگرد، مفتول، لوله، ریل یا دیگر مقاطع فولادی تولید می‌شوند.

خطوط تولید نورد بسته به فضای در دسترس و همچنین تناژ تولیدی، طراحی متفاوتی دارند. در اینجا به شکل خلاصه خط تولید میلگرد نوردی را شرح می‌دهیم:

فرایند نورد گرم

 شمش‌ها وارد کوره‌هایی با دمای تا ۱۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند. برای این کار شمش‌ها به وسیله جک هیدرولیکی در ردیف‌های مشخص به داخل کوره‌ها هدایت می‌شوند. در داخل کوره به وسیله جریانات گردابی در دمای ۱۱۰۰ درجه شمش‌ها برای نورد آماده می‌شوند.

بعد شمش‌ها به خط تولید ارسال می‌شوند و روی رول‌ها قرار می‌گیرند و به مرحله رافینگ هدایت می‌شوند. رافینگ از قطر شمش‌ها کاسته و به طول آن‌ها می‌افزاید. بعد وارد استندها با کالیبر‌های مشخص می‌شوند.

بعد قیچی متراژ برای برش میلگردهای تولید شده در طول‌های مشخص به کار برده می‌شود. سپس میلگردها زیر گیوتین‌های بسته‌بندی به طول ۱۲ متری طبق استاندارد ایزیری ایران برش داده شده و در مرحله آخر به صورت بندیل‌های ۲ تنی بسته‌بندی می‌شوند.

این میلگردها در مرحله فینیشینگ، می‌توانند آجدار شوند یا به صورت صاف و صیقلی درآیند. نوع صاف، میلگرد ساده صنعتی نام دارد و کاربرد آن در صنعت است. یکی از بهترین تولیدکنندگان این میلگرد در ایران شرکت نورد فولاد آیین صنعت است.

میلگرد میکرو آلیاژی

روش تولید میکرو آلیاژی یا آلیاژی با روش تولید نورد گرم تفاوتی اساسی ندارد. تفاوت در نوع مواد اولیه و خروجی نهایی است.

 در شیوه تولید میلگرد میکرو آلیاژی در مراحل ابتدایی یعنی در مرحله تولید فولاد، عناصر متفاوتی با هم ترکیب می‌شوند که خواص فیزیکی فولاد را تغییر می‌دهند.

 میلگردهای تولیدی هم پس از تولید در دمای محیط سرد می‌شوند و به همین دلیل خواص فیزیکی آن‌ها در تمام سطح مقطع یکسان است. پس در مواقع زلزله و فشار مقاومت یکنواخت و مناسب‌تری از خود بروز می‌دهد به همین دلیل میلگرد میکروآلیاژی را برای استفاده در مناطق زلزله‌خیز مناسب می‌دانند.

این نوع میلگرد در بیشتر نقاط ایران که زلزله‌خیز است، کاربرد ساختمانی دارد. بنابراین مرحله آج‌زنی را هم طی می‌کند تا برای کاربرد مسلح کردن بتن در ساختمان‌سازی مناسب‌تر شود.

البته در ایران از روش دیگری هم برای میلگردهای آجدار ساختمانی استفاده می‌شود که قیمت تمام‌شده کمتری دارند و برای نقاطی که خطر زلزله کمتر است، به‌صرفه‌تر هستند.

 به همین دلیل در ایران تولیدکنندگان میلگرد موظف‌اند علامت‌های خاصی که نشانگر نوع میلگرد است را روی آن‌ها حک کنند. این علامت‌ها به نوعی شناسنامه میلگرد هستند و روش تولید و کاربرد آن‌ها را مشخص می‌کنند.

روش ترمکس یا تکنولوژی QST

تکنولوژی آبدهی و خود تمپرینگ به ‌صورت یک عملیات درون خطی در واحدهای نورد به کار گرفته می‌شود که در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی برای میلگردهای فولادی آجدار ابداع شد.

با استفاده از این روش میلگردهای ساختمانی به استحکام تسلیم حداقل ۵۰۰ نیوتن بر متر مربع می‌رسند. توسعه موفقیت‌آمیز روش QST در تولید میلگرد‌های ساختمانی مزایای زیر را به همراه آورد:

کاهش حجم فولاد

کاهش هزینه‌های نیروی انسانی

کاهش هزینه تولید

کاهش هزینه ساخت و ساز

کاهش مصرف انرژی برای حمل و نقل و ... .

میلگردهای آجدار با نقطه تسلیم حداقل حدود 500 نیوتن بر متر مربع محدودیت بیشتری برای آرماتورهایی که پیش تنیده نشده باشند دارند. با افزایش در میزان غلظت کربن و منگنز، این امکان در فولاد به‌وجود می‌آید تا میزان نقطه تسلیم آن افزایش یابد، اما چنین افزایشی در میزان کربن می‌تواند موجب پیدایش عیوبی از قبیل کاهش قابلیت جوش‌پذیری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خرید میلگرد ساده صنعتی و قیمت میلگرد ساده می‌توانید با متخصصان ما در آیین صنعت تماس بگیرید. ما برای مشاوره در انتخاب نوع میلگرد مناسب شما در کنارتان هستیم.

مم