۰ نفر

کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

طرح جهش تولید مسکن سرمایه‌های بلااستفاده را آزاد خواهد کرد

۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۲۳:۳۷
کد خبر: 472890
طرح جهش تولید مسکن سرمایه‌های بلااستفاده را آزاد خواهد کرد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح جهش تولید مسکن منجر به افزایش عرضه مسکن شده و سرمایه‌های بلااستفاده بخش مسکن را آزاد خواهد کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «الله‌وردی دهقانی» روز جمعه درباره طرح جهش تولید مسکن اظهار داشت: اجرایی شدن طرح دوفوریتی مجلس در ارتباط با کنترل قیمت مسکن، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در بخش مسکن خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: اجرایی شدن طرح دوفوریتی جهش تولید مسکن منجر به افزایش عرضه آن می‌شود و سرمایه‌های هنگفتی که در بخش مسکن بلااستفاده مانده را آزاد خواهد کرد.

دهقانی تصریح کرد: اگر این طرح به‌درستی اجرایی شود، سازندگان مسکن نه‌تنها سودی از نگه‌داشتن مسکن نخواهند داشت بلکه متضرر هم خواهند شد. لذا سازندگان ناچارند واحدهای در اختیار خود را یا بفروشند و یا اجاره بدهند که در هر دو صورت این تعداد مسکن در کل جامعه عرضه می‌شود.

بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی در کشور وجود دارد

دهقانی افزود: براساس آمارها بیش از ۲.۵ میلیون مسکن خالی در سراسر کشور وجود دارد که اجرایی شدن طرح تولید مسکن، کاهش اجاره بهای مسکن را به همراه خواهد داشت.
به گفته دهقانی، با اجرای این طرح، مسکن به صورت کالای مصرفی تلقی می‌شود نه به‌عنوان کالای ثروتی و اگر هم این مسکن بلااستفاده بماند، ارزش افزوده به همراه نمی‌آورد.

وی ادامه داد: این طرح عرضه و تقاضای مسکن را به نفع خریدار تغییر می‌دهد به طوری که با ارائه مسکن، میزان عرضه مسکن بیش از تقاضای آن خواهد شد که این امر می‌تواند در کنترل قیمت مسکن و کاهش قیمت اجاره بها تاثیرگذار باشد.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی درباره قیمت مصالح و مواد اولیه ساختمانی  اظهار داشت: افزایش قیمت مواد عمده مصرفی در ساختمان‌ها از جمله فلزات و فولاد مربوط به سیاست‌های اقتصادی دولت است که آن هم ناشی از افزایش نرخ ارز است.

دهقانی با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی به دلیل وارداتی بودن آن نیست، یادآور شد: از آنجا که صادرات برای برخی از تولیدکنندگان مصالح ساختمانی که منابع خود را از داخل کشور تامین می‌کنند، سود بیشتری دارد و با توجه به سه برابر شدن نرخ ارز،  در نتیجه آهن‌آلات مورد استفاده در ساختمان را صادر می‌کنند که اینها کنترل‌ نشده هستند. لذا قیمت مواد اولیه برای تولید آهن‌آلات مورد استفاده در ساختمان، گران‌تر از دنیا می‌شود.

وی با بیان اینکه قصد داریم زنجیره‌های فولاد را ساماندهی و کنترل کنیم، تصریح کرد: در این زمینه طرحی را به مجلس ارائه کردیم که به‌زودی در دستور کار قرار می گیرد. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: براساس این طرح، در صورتی به صادرکنندگان اجازه صادرات محصولات فولادی در هر مقطع از زنجیره ارزی را می‌دهیم، که مصرف داخلی تامین شده باشد و مازاد مصرف داخلی داشته باشیم.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این راهکار مناسبی است که کمیسیون صنایع مجلس آن را مصوب کرده و پیگیری می‌کند. این طرح که به صورت یک گزارش آمده به‌زودی و بعد از تعطیلات در مجلس مطرح می‌شود.

دهقانی درباره تخصیص ارز دولتی به مصالح ساختمانی گفت: مواد اولیه مصالح عمدتا داخلی است مگر اینکه کسی از مواد و تولیدات داخلی استفاده نکرده و از کالاهای خارجی و لوکس استفاده کند که این بحث دیگری است.