۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی کرد؛

تحولات بازار مسکن در منطقه یوسف آباد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۶:۵۱
کد خبر: 438154
تحولات بازار مسکن در منطقه یوسف آباد

تحولات بازار مسکن در بهار 99 با رکود شروع شد، االبته به نظر می‌رسد این رکود امروز با اندکی تکان مواجه شده و خرید و فروش‌هایی در حال انجام است. برخی کارشناسان عنوان می‌کنند بازار مسکن در یک وضعیت قفل شدگی قرار گرفته اما در عین حال کارشناسانی هستند که حتی در شرایط کنونی به آینده بازار مسکن و کاهش قیمت‌ها خوش بین هستند.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ گزارش میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از معاملات انجام شده در محدوده یوسف آباد، نشان می‌دهد قیمت مسکن در سال ۹۹ افزایش یافته اما این افزایش از الگوی خاصی پیروی نکرده است. 

خیابان فتحی شقاقی واقع در منطقه ۶ تهران است. ساخت و ساز در این خیابان رونق دارد. همچنین خرید و فروش، رهن و اجاره آپارتمان‌های این خیابان در سه ماه گذشته تحولات قیمتی زیادی تجربه کرده است.

چالش پول نقد در معاملات مسکن

مجید توکلی، یکی از مشاوران املاک در میدان سلماس یوسف آباد در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: یکی از مشکلات امروز در معاملات مسکن پول نقد متقاضیان خرید مسکن است. متقاضیانی که به بنگاه‌های معاملات ملکی مراجعه می‌کنند به طور معمول بین یک میلیارد تا یک میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان، پول نقد دارند. 

وی افزود: متقاضیان خرید مسکنی که بودجه بیشتری را برای خرید مسکن عنوان می‌کنند، دارایی نقدی به مفهوم در دست داشتن پول نقد در اختیار ندارند، مثلا برای خرید یک آپارتمان 3 میلیارد تومانی به بنگاه مراجعه می‌کنند و این گونه عنوان می‌کنند که یک میلیارد پول نقد، یک آپارتمان یک میلیارد و 500 هزار تومانی و یک ماشین 500 میلیون تومانی دارند. یعنی در صورتی که یک آپارتمان پیشنهاد شده از طرف بنگاهی‌ها را بپسندند تازه باید ملک خود را تبدیل به پول کرده و سپس اقدام به خرید آپارتمان مورد نظر خود کنند. 

این فعال بازار مسکن تصریح کرد: بازار مسکن امروز، بازار دست به نقدهاست. قیمت‌های عنوان شده از قانون خاصی پیروی نمی‌کند، هر مالکی بر اساس تصورات و تحلیل‌های خود از بازار، یک قیمت برای ملک خود اعلام می‌کند و روز به روز هم تغییر می‌کند.

توکلی ضمن اشاره به اقبال متقاضیان خرید مسکن به آپارتمان‌های نوساز، خاطرنشان کرد: متراژ آپارتمان‌ها در خیابان فتحی شقاقی به طور متوسط، بین ۹۰ تا ۱۱۰ متر است. آپارتمان‌های کوچک متراژ ۶۰ و یا ۷۰ متری نیز به شکل انگشت شمار وجود دارد.

وی افزود: آپارتمان‌های خیابان مدبر در بین متقاضیان مسکن در محدوده فتحی شقاقی از اقبال بیشتری برخوردار است و به همین دلیل گران‌تر بوده و به طورمیانگین متری ۳۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

 این کارشناس بازار مسکن در ادامه بیان کرد: در حال حاضر (اردیبهشت ۹۹)، به طور میانگین قیمت هر متر مربع مسکن بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در محدوده خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس معامله می‌شود. در پاییز ۹۸ قیمت یک آپارتمان در همین محدوده به طور متوسط  بین ۲۲ تا ۲۴ میلیون تومان برای هر متر مربع قیمت‌گذاری می‌شد، برخی برای فروش آپارتمان خود به ۲۶ میلیون تومان هم نظر داشتند که البته این قیمت‌ها برچسب گرانی می‌خورد و معامله‌ای انجام صورت نمی‌گرفت. 

وی در ارتباط با افزایش قیمت مسکن در سال 99 گفت: اصل افزایش قیمت مربوط اواخر سال 98 است. در دی و بهمن ۹۸ زمزمه تورم ۴۰ درصدی در سال ۹۹ در بازار مسکن تاثیر گذاشت و باعث افزایش قیمت مسکن در این محدوده از تهران شد و به قولی قبل از وقوع تورم، قیمت مسکن گران شد و اکنون در فروردین 99 قیمت‌ها تاحدودی به ثبات رسیده است.

توکلی افزود: عرف معاملات انجام شده در بازار مسکن در 2 ماه گذشته نشان می‌دهد، در خیابان فتحی شقاقی (خیابان هشتم یوسف آباد) به طور متوسط 4 میلیون تومان بر قیمت هر متر مربع آپارتمان اضافه شده است. 

این مشاور معاملات املاک در ارتباط با بازار رهن و اجاره در خیابان فتحی شقاقی اظهار کرد: برای رهن یک واحد ۶۰ متری در خیابان فتحی شقاقی باید صدمیلیون تومان به طور متوسط ودیعه و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ماهانه کرایه پرداخت کرد. به عنوان مثال روز گذشته یک آپارتمان دو خوابه در محدوده میدان سلماس با قیمت  100 میلیون تومان ودیعه و ۳ میلیون تومان کرایه رهن شد.

وی در ادامه گفت: اگر آپارتمان کلید نخورده و دوخوابه باشد برای رهن و اجاره باید ۱۵۰ میلیون تومان ودیعه و ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان کرایه پرداخت کرد.

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: بازار رهن و اجاره وضعیت  نابسامانی دارد و قیمت بالای اجاره‌بها بیداد می‌کند. متاسفانه راهکار بسیاری از صاحبخانه‌ها برای مستاجرانی که توان پرداخت اجاره بها ندارند، بالا بردن میزان ودیعه‌هاست.