۰ نفر

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین؛

دریافت مالیات از خانه‌های خالی سخت و غیر ممکن است/ کدام روش اخذ مالیات کارآمد است؟

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۵:۲۵
کد خبر: 436363
دریافت مالیات از خانه‌های خالی سخت و غیر ممکن است/ کدام روش اخذ مالیات کارآمد است؟

عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد شریف درباره فضای مثبت به وجود آمده برای اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت: دریافت مالیات از خانه‌های خالی، کار سخت و غیر ممکنی است چرا که شناسایی خانه‌های خالی به طور عملی غیر ممکن است.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ مالیات بر عایدی سرمایه مسکن، مالیات بر خانه خالی،  مالیات خرید املاک گران قیمت، مالیات بر ارزش زمین، چهار نوع مالیاتی است که به طور معمول  در جهان از صاحبان املاک و مستغلات گرفته می‌شود.  در ایران  و در حال حاضر قانون مشخص و واضحی برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی وجود ندارد، هرچند دولت سعی می‌کند قانون جامعی را در این ارتباط تدوین کند اما هنوز نتوانسته موفقیت چندانی بدست آورد. 

در این زمینه محمد وصال، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین،  اظهار کرد: یکی از مهمترین اجزای مالیات بر مسکن در کشورهایی همچون انگلیس، بر اقامت در واحد مسکونی اخذ می‌شود و جدا از اجاره بهایی است که مستاجر به صاحبخانه پرداخت می کند. در ایران نزدیکترین ابزار به این نوع مالیات، عوارض پسماند و نوسازی است که توسط شهرداری دریافت می‌شود. این میزان مالیات نسبت به مالیات‌هایی که در کشورهای دیگر اخذ می‌شود، بسیار ناچیز است. در کشوری همچون انگلستان از یک آپارتمان هزار پوند مالیات اخذ می‌شود (حدود ۳ در هزار ارزش واحد) در حالی که در تهران از یک آپارتمان به طور متوسط سالانه 150 هزار تومان عوارض نوسازی و پسماند به شهرداری دریافت می‌شود (حدود ۰٫۱ در هزار ارزش واحد).

مالیات بر سکونت بسته به قیمت مسکن طبقه بندی می‌شود

وی خاطر نشان کرد: در کشورهایی مالیات بر سکونت اجرایی می شود، میزان مالیات به قیمت مسکن بستگی دارد و بر این اساس طبقه‌بندی می‌شود. این طرح روی میز دولت ایران قرار گرفت. طرح اصلاح ساختاری بودجه و همچنین مشابه این پیشنهادات برای عوارض محلی و پرداخت مالیات بر سکونت وجود دارد که تلاش برای عملیاتی شدن آن وجود دارد.

وصال افزود: اطلاعات مربوط به ملک همچون سند، از زیرساخت‌های این نوع پرداخت مالیات است. در تهران سند املاک و مستغلات و نقشه کاداستر تقریبا به شکل کامل وجود دارد. اما در برخی روستاها و شهرهای کوچک، هنوز کاداستر خانه ها در نیامده است بنابراین امکان عملیاتی شدن آن بسته به وجود این زیرساخت‌ها بستگی دارد.

مالیات برخانه های خالی غیر ممکن است

وی در ارتباط با فضای مثبت به وجود آمده در مورد اخذ مالیات برخانه‌های خالی گفت: دریافت مالیات از خانه خالی، کار سخت و غیر ممکنی است چرا که  شناسایی خانه‌های خالی به طور عملی  غیر ممکن است. پاسخ صاحبان خانه ‌های خالی به چرایی خالی بودن آپارتمان‌ها این است که این آپارتمان را ساخته ام، به دنبال فروش آن هستم اما متقاضی برای خرید آن وجود ندارد. حتی اگر دولت  بخواهد بر اساس اطلاعاتی از مصرف برق، آب و گاز اقدام به شناسایی واحد های خالی کند، راه فرار و یا به قولی راه  در رو  پیدا می شود، از جمله متعارف‌ترین آن است که برخی صاحبان آپارتمان ها لامپ‌های واحدها را روشن کنند، شیر آب و سایر منابع انرژی را در بازه‌های زمانی مختلف باز بگذارند،  حتی شغل‌هایی هم ممکن است  از این رهگذر ایجاد شود. افرادی که در مقابل دریافت پول هر شب، هفته یک یا دو  شب در یک آپارتمان ساکن شوند. 

مالیات بر زمین بهترین نوع مالیات

وی در پاسخ به این پرسش که بهترین نوع مالیات در بخش مسکن را چه می دانید، به مالیات بر زمین اشاره کرد و گفت: بهترین نوع مالیات در بخش مسکن، مالیات بر زمین است. فارغ از کاربری که یک ملک دارد، بر اساس ارزش منطقه‌ای که ملک در آن واقع شده می توان مالیات دریافت کرد و فرار مالیاتی کمتر اتفاق خواهد افتاد.