۰ نفر

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

کرونا رمق بازار مسکن را گرفت/ سیاست‌های بانکی بخش مسکن بازنگری شود

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۴۸
کد خبر: 431619
کرونا رمق بازار مسکن را گرفت/ سیاست‌های بانکی بخش مسکن بازنگری شود

یک کارشناس مسکن با تاکید بر لزوم بازنگری سیاست‎های پولی و بانکی در حوزه مسکن، به سهم پایین تسهیلات از قیمت خانه اشاره و تاکید کرد: با یک فرمول نمی‌توانیم مردم را خانه‌دار کنیم.

اقتصاد آنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ حسام عقبایی، نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران، در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین درباره وضعیت بازار مسکن پس از کرونا اظهار کرد: بازار به دلیل شیوع ویروس کرونا در یک خاموشی به سر می‌برد و عملا معاملاتی در حوزه خرید و فروش صورت نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه بازدید از آپارتمان‌ها به پایین‌ترین حد خود رسیده است، افزود: به دلیل شیوع این ویروس امکان بازدید متقاضیان خرید مسکن از آپارتمان‌ها به خصوص واحدهایی که مسکونی هستند، ناممکن شده است و فقط بازدید از واحد‌های خالی امکان‌پذیر است.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: هرچه زودتر  کرونا فروکش کند، بازار مسکن زودتر جان می‌گیرد،  معاملات شکل جدی به خود می‌گیرند و  خریداران می‌توانند وارد بازار مسکن شوند. البته ورود به شرایط رونق به سرعت رخ نمی‌دهد و زمان بر است.

وی با اشاره به تجربه تحولات بازار مسکن۹۸ اضافه‌ کرد: قیمت مسکن رشد جهشی و سونامی گونه‌ای در سال ۹۸ داشت به طوری که قیمت آپارتمان‌های یک میلیاردی در فاصله کوتاهی به ۲ میلیارد جهش پیدا کرد اما در نیمه اول سال ۹۹ به هیچ وجه چنین جهشی را در بازار مشاهده نخواهیم کرد.

عقبایی در ادامه گفت: مسکن یک کالای همگن همچون بنزین نیست که در تمام کشور به یک میزان افزایش و یا کاهش پیدا کند و با یک ابلاغیه بتوان افزایش و یا کاهش آن را مشخص و یا حتی پیش‌بینی کرد.

وی افزود: سقف رشد نرخ در نقاط مختلف بستگی به موقعیت مکانی دارد و این عامل  درصد رشد قیمت مسکن را بالا و پایین می‌کند. در بسیاری موارد واحد غربی و شرقی یک ساختمان صدها میلیون تومان تفاوت نرخ دارد.

تاثیر تسهیلات بانکی بر تحولات نرخ مسکن

این کارشناس مسکن تصریح کرد: تسهیلات بانکی که به مردم داده می‌شود، در تحولات بازار مسکن و قیمت مسکن  آن تاثیر مستقیم دارد. امروز عمده تقاضا مربوط به واحد‌های با متراژ پایین است و رشد قیمت در این واحد‌ها بیشتر است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در ایران تسهیلات مسکن به خریداران داده می‌شود این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته این تسهیلات به شرکت‌های انبوه‌ساز و به تولید‌کننده مسکن داده می‌شود تا منابع مالی‌شان منحرف نشود.

 عقبایی با بیان اینکه در این کشور‌ها توازن بین عرضه و تقاضا ایجاد شده و قیمت مسکن افزایش پیدا نمی‌کند، خاطرنشان کرد: برای خرید مسکن در برخی کشورها ۹۵ درصد و ۱۰۰ درصد کل قیمت آپارتمان را به خریدار تسهیلات می‌دهند، به عنوان مثال یک خبرنگار میزان حقوق خود را بیان می‌کند و بر اساس میزان توانایی پرداخت قسط، وام دریافت می‌کند، گاهی این وام تمام قیمت یک مسکن است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه با یک فرمول نمی‌توانیم مردم را خانه‌دار کنیم، گفت: پرداخت تسهیلات به شکل مستقیم به متقاضیان خرید مسکن در شرایط فعلی از ضروریات است.

این کارشناس مسکن در ادامه گفت: وضعیت مسکن کشور همچون یک بیمار است که چند بیماری دارد و کلیه‌هایش کار نمی‌کند و با یک دارو نمی‌توان درد مسکن را دوا کرد. باید داروهای مختلفی برای بهبود وضعیت مسکن تجویز شود چرا که مشکلات با یک فرمول حل نمی‌شود. وقتی شرایط متعادل و با ثبات شد بیمار نجات پیدا می‌کند.

وی افزود: تسهیلاتی که بانک مسکن در سال ۸۰ به متقاضیان خرید مسکن پرداخت می‌کرد، ۱۵ میلیون تومان بود. این تسهیلات ۴۷درصد از ارزش یک آپارتمان را تامین می‌کرد. امروز این تسهیلات ۱۴۰ میلیون تومان است و فقط ۲۰ درصد از قیمت خرید یک مسکن را با این وام می‌توان پرداخت کرد.

عقبایی با بیان این که میزان وام متناسب با رشد قیمت مسکن و تحولات بازار بالا نرفته است، خاطرنشان کرد: اگر میزان وام مسکن  افزایش یابد با توجه به سود بالای بازپرداخت این وام ها، دهک‌های ضعیف ناخودآگاه از چرخه وام گیرندگان خارج می‌شوند چرا که امکان باز پرداخت سود و اصل پول را ندارند.

نایب رئیس اول اتحادیه املاک تهران گفت: تسهیلات بانکی در مسکن باید توسط دولتمردان با نگاه ویژه دیده شود.باید در حوزه مسکن و سیاست‌های پولی و بانکی ایران  بازنگری انجام شود تا تسهیلات بانکی که به طور معمول برای اقشار ضعیف است، نفعی برایشان داشته باشد و امکان استفاده از آن برایشان فراهم آید.