۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گاف مسکنی پژوهشکده آمار رسانه‌ای شد/ مسئول پاسخگو چه کسی است؟

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۲۹
کد خبر: 428699
گاف مسکنی پژوهشکده آمار رسانه‌ای شد/ مسئول پاسخگو چه کسی است؟

تاکنون هیچ یک از اعضای مرکز پژوهشکده آمار در ارتباط با خبر جنجالی رسانه‌ها درباره انتشار آمار اشتباه از سوی این مرکز، واکنشی نشان نداده‌اند. اصلاح اطلاعات و صدور بیانیه، می‌تواند راهکاری درست باشد همانطور که سکوت رسانه‌ای و پاک کردن بخشی از این مقاله! نمی‌تواند راهکار پایان دادن به موضوع باشد.

اقتصادآنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ پژوهشکده آمار به نشانی http://www.srtc.ac.ir وابسته به مرکز آمار ایران بر اساس مجوز شماره‌ ‎۲۲/۱۷۴۵مورخ ۱۳۷۸/۷/۱۸ شورای گسترش آموزش عالی و به‌منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی در نظام آماری کشور، تشکیل شد. بخشی از چشم‌انداز این پژوهشکده این‌گونه تعریف شده است: «ما مهمترین پشتیبان علمی نظام آماری ایران با جایگاه برتر پژوهش و آموزش آمار رسمی در آسیا هستیم.» این مرکز ماموریت خود را این چنین تعریف کرده است: برای تحقق چشم‌انداز خود، پژوهشکده آمار مأموریت خود را رفع نیازهای پژوهشی و آموزشی نظام آماری ایران و تولید و گسترش مستمر دانش در حوزه آمار می‌داند.

امروز 16 فروردین 99 اما خبرگزاری تسنیم با انتشار خبری جنجالی با عنوان «انتشار آمار اشتباه بازار مسکن توسط پژوهشکده آمار»، از درج آمار اشتباه در مرکز آمار  خبر داد. این خبر  به سرعت رسانه ای شد. موضوع در ارتباط با مقاله ای مسکنی بود که به نقل از پژوهشکده آمار در رسانه ها درج شده بود، در این گزارش بر اساس جداولی، میزان افزایش قیمت و متوسط قیمت مسکن در بهمن و اسفند 97 و 98 آمده است. پژوهشکده آمار میزان متوسط رشد قیمت در منطقه 20  را 165درصد اعلام کرده است.

این در حالی است که بررسی آمار رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی حاکی از آن است که متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه20 طی بهمن سال97 بالغ بر  4میلیون و 927هزار تومان بوده که این قیمت در بهمن ماه سال گذشته به 7میلیون و 427هزار تومان افزایش یافت، یعنی حدود 50درصد رشد.

همچنین بر اساس آمار منتشر شده برای اسفندماه، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه مذکور طی آخرین ماه سال گذشته  8 میلیون و 420 هزار تومان که نسبت به قیمت بهمن ماه 98 حدود 13.5 درصد افزایش یافته است.

بررسی اقتصادآنلاین در سایت پژوهشکده آمار، حاکی از این است که با موضوع بررسی آمار مسکن در سال 98 ، تنها مقاله ای با عنوان (بررسی معاملات مسکن در شهر تهران به تفکیک منطقه با استفاده از داده‌های آزاد (سال 1398) در سایت پژوهشکده آمار موجوداست. این مقاله با عنوان گزارش تحلیلی درج شده است. گزارش تحلیلی را می توان اینجا مشاهده کرد.

در این گزارش  آماری و دیگر گزارش ها و مقالات دیگر آماری هیچ تحلیل و یا آماری در ارتباط با آنچه خبرگزاری تسنیم به جزئیات به آن اشاره کرده، وجود ندارد. یکی از سناریوهای این نبود این اطلاعات، پاک شدن بخشی از مقاله است که، تسنیم به آن استناد کرده است. این مرکز باید به باید در ارتباط با انتشار این آمار پاسخگو باشد. تا کنون هیچ یک از اعضای مرکز پژوهشکده آمار در ارتباط با این خبر جنجالی واکنشی نشان نداده اند. به نظر می رسد، با وجود موضوعات با اهمیتی همچون کرونا که جان مردم را به مخاطره انداخته است، سکوت رسانه ای و پاک کردن بخشی از این مقاله راهکار  پایان دادن این موضوع توسط مسئولان آن است. بهترین روش برای چنین شرایطی اصلاح اطلاعات، رسانه ای کردن اطلاعات جدید و صدور بیانیه است. چرا که در صورت سکوت رسانه ای، صحت آمار، اطلاعات و نتایج پژوهش های  دیگر این پژوهشکده زیر سوال می رود.

تیر خلاص رهایی از بازتاب مقالاتی که در این سایت درج می شود، متن بلند بالایی است که با خط درشت در هنگام ورود به سایت پژوهشکده آمار بارگزاری شده است، در این متن مسئولیت آرا و نظرهای علمی پژوهشی ارائه شده در نهایت برعهده محققین نویسنده این گزارش‌های علمی است.

« به استحضار می‌رساند پژوهشکده آمار به عنوان بازوی علمی و پژوهشی نظام آماری کشور، در راستای وظایف و رسالت‌های خود و برای استفاده هر چه بیشتر عموم کاربران به ویژه سیاست‌گذاران، برنامه‌ریزان و پژوهشگران عزیز اقدام به تهیه و انتشار گزارش‌های تحلیلی،‌علمی و تخصصی از آمار و شاخص‌های منتشر شده در سطح کلان کشور کرده است. این گزارش‌ها توسط اعضای هیئت علمی و صاحبنظران و پژوهشگران برجسته همکار با پژوهشکده در حوزه‌های مختلف در پیوند تهیه شده است. بدیهی است مسئولیت آرا و نظرهای علمی پژوهشی ارائه شده در نهایت برعهده محققین نویسنده این گزارش‌های علمی است.»