۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عوارض آزاد راه تهران-شمال تا 20سال برای بنیاد مستضعفان است

۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۱۰
کد خبر: 419753
عوارض آزاد راه تهران-شمال تا 20سال برای  بنیاد مستضعفان است

صبح امروز قطعه یک آزاد راه تهران – شمال با حضور رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افتتاح شد. با افتتاح این آزاد راه مسیر تهران به شمال 60 کیلومتر کوتاه تر می شود و مخاطراتی همچون آلودگی هوا، هزینه بنزین، صرف وقت در آن کاهش چشمگیری می‌یابد.

اقتصادآنلاینمحبوبه قرمزچشمه؛ قطعه یک  آزاد راه تهران-شمال به طول ۳۲ کیلومتر از انتهای بزرگراه همت غرب در منطقه ۲۲ تهران آغاز شده و تا شهرستانک در استان البرز ادامه می‌یابد.

خیرالله کرمی، معاون وزیر شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین اظهار کرد: 50 درصد از هزینه های ساخت آزاد راه تهران- شمال توسط بنیاد مستضعفان پرداخت شده است. این هزینه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که به صورت مشارکت ۵۰ درصدی میان وزارت راه و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تأمین اعتبار شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که تاچه مدت هزینه عوارض آزاد راه تهران شمال قرار است به بنیاد مستضعفان تخصیص داده شود، گفت: به مدت ۲۰ سال قرار است هزینه عوارض آزادراه تهران شمال در ازای هزینه ای که بنیاد مستضعفان برای ایجاد این آزاد راه صرف کرده، در اختیار سرمایه گذار یعنی  بنیاد تعلق گیرد. این عوارض با احساب سود و هزینه مشخص شده است. اگر درآمد حاصل از عوارض کم یا زیادتر از میزان پیش بینی شده باشد، درآمد حاصل از عوارض با زمان کم تر و یا زیاد تر از ۲۰ سال در اختیار سرمایه گذار قرار داده می شود

 وی افزود: درآمد حاصل از عوارض بعد از این مدت (۲۰سال) در اختیار دولت قرار می گیرد.

خادمی گفت: عوارض بر اساس درآمد و هزینه مشخص شده است. خوشبختانه با این آزاد راه مسیر تهران به شمال ۶۰ کیلومتر کوتاه تر می شود و سه منفعت بزرگ برای مردم دارد اول آنکه از ترافیک کرج نجات پیدا می کنند، صرفه جویی در مصرف سوخت و مهمتر از همه کاهش آلودگی هوا و صرفه اقتصادی را در پی دارد.

پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان در ارتباط با نحوه دریافت مطالبات خود از دولت را اینگونه مطرح کرد: قرار است بخشی از هزینه کرد بنیاد مستضعفان در آزادراه به صورت نقدی و اعتباری و بخشی دیگر به صورت تهاتر اراضی میان دولت با بنیاد مستضعفان، به این نهاد بازگردانده شود

گفتنی است ساخت این آزادراه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد که پس از تغییر مکرر پیمانکاران آن و سپس واگذاری آن به پیمانکاران چینی تا سال ۱۳۸۴ تنها ۲۰ درصد پیشرفت داشت که با ورود بنیاد مستضعفان به این پروژه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی مابقی در ۴ سال اخیر با حضور پیمانکاران ایرانی تکمیل شده است.

نرخ عوارض قطعه یک آزادراه تهران شمال با تخفیفی که امروز صبح توسط رئیس جمهور عنوان شد  23 هزار تومان برای روزهای عادی و 33 هزار تومان برای روزهای پرتردد و 43 هزار تومان برای اتوبوس‌های مسافری بین شهری در نظر گرفته شده است.