۰ نفر

خودروهای آمریکایی در صف های طویل بنزین

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 528465
خودروهای آمریکایی در صف های طویل بنزین

یک هفته از واقعه هک شدن [حمله سایبری] کلونیال پایپ لاین می‌گذرد و هنوز صف‌های طولانی در پمپ بنزین‌های آمریکا پابرجا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ معمولا در ایالات متحده، مردم روز جمعه را به پر کردن باک بنزین خود اختصاص می‌دهند تا دو روز آخر هفته یعنی شنبه و یکشنبه باک خودروی آنها پر باشد. اما این هفته استثنا است و هنوز از شلوغی صف‌های پمپ بنزین کاسته نشده است. بر اساس آخرین خبرها، هنوز ۶۵ درصد از جایگاه‌های پمپ بنزین در کارولینای شمالی بنزین ندارند. البته پنج‌شنبه هفته پیش این آمار ۷۵ درصد بود. در حال حاضر متوسط قیمت بنزین در کارولینای شمالی آمریکا گالنی ۹۱/ ۲ دلار[هر لیتر ۷۷ سنت] است که از متوسط ملی [۸۰ سنت] پایین‌تر است.

بزرگ‌ترین خطوط بنزین در ایالات متحده، به مدت ۵ روز از دسترس مسوولان خارج بود و از چهارشنبه هفته گذشته به تدریج تامین بنزین جایگاه‌ها از سر گرفته شد اما تا رسیدن به وضعیت عادی به زمان بیشتری نیاز است. مخصوصا در ایالت‌های شرقی و جنوبی ایالات متحده، مشکلات همچنان باقی است. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از مردم این کشور خواسته است که فقط به اندازه نیاز بنزین خریداری و از احتکار و انباشتن سوخت خودداری کنند تا وضع به حالت عادی بازگردد.

مایکل ترن یکی از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گوید: «از سرگیری کار کلونیال پایپ لاین پایان بحران نیست، ابتدای حل بحران است.» حمله سایبری قیمت بنزین را به سه دلار در هر گالن رساند که در ۶ سال گذشته بی سابقه بود.با همه تلاشی که در هفته گذشته برای نرمال شدن اوضاع به کار گرفته شده است، وقایع هفته گذشته نشان می‌دهد سیستم تامین سوخت در ایالات متحده تا چه حد آسیب پذیر است و حمله به زیرساخت‌ها روند افزایشی داشته است.

کلونیال پایپ لاین آخرین نمونه از حملات نرم‌افزارهای باج خواه یا ransomware در آمریکا است. هکرها به شکل فزاینده‌ای تلاش می‌کنند به خدماتی مثل برق، سوخت و بیمارستان‌ها نفوذ کرده و باج خواهی کنند.در این مورد هم هکر‌ها ماه پیش از تابستان را انتخاب کرده اند چون می‌دانند مردم به تدریج خود را برای مسافرت‌های بین شهری آماده می‌کنند. امسال هم به دلیل کرونا، عطش مردم برای مسافرت بیشتر از سال‌های گذشته است.اف بی آی [پلیس فدرال آمریکا] این حمله سایبری را به گروهی به نام دارک ساید [نیمه تاریک] نسبت داده است. برخی از شواهد نشان می‌دهد که دارک ساید به روس‌ها و اروپای شرقی مرتبط هستند و بایدن هم بخشی از مسوولیت‌ها را متوجه روس‌ها می‌بیند و می‌گوید شواهدی وجود دارد که هکرها و نرم‌افزار مورد استفاده آنها از روسیه نشأت گرفته است.