۰ نفر

دستور شفاهی برای حذف قفل سیستمی اظهار خودروهای وارداتی!

۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۳:۲۱
کد خبر: 468341
دستور شفاهی برای حذف قفل سیستمی اظهار خودروهای وارداتی!

چندی قبل معاون برنامه ریزی گمرک از دستور شفاهی رئیس کل گمرک برای حذف قفل سیستمی اظهار گروه کالایی چهار و خودرو خبر داده بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، علی بعیدی مفردنیا معاون برنامه ریزی گمرک ایران چندی پیش در مکاتبه‌ای با رئیس کل گمرک گفته بود، پیرو دستور شفاهی جنابعالی طی تماس تلفنی در روز جاری مبنی بر حذف قفل سیستمی اظهار گروه کالایی 4و خودرو به گمرک، در ساعت13 روز 28مرداد ماه نسبت به رفع قفل یاد شده اقدام گردید.

گفتنی است، بر اساس بخشنامه‌های وزارت صنعت، معدت و تجارت هم‌اکنون بیش از 2500 قلم کالا در فهرست کالاهای گروه چهارم که امکان ثبت سفارش ندارند قرار گرفته‌اند.

بر این اساس از انتهای مرداد ماه قفل سیستمی مربوطه باز شده و صاحبان کالا می‌توانستند نسبت به اظهار کالای خود اقدام نمایند. این درحالی است که طبق اعلام صریح معاون گمرک از 26 شهریور امکان اظهار و ترخیص کالاهای گروه 4 وجود نخواهد داشت. به این ترتیب در فاصله تقریبا یک ماه امکان خروج کالاهای گروه 4 و خودرو از گمرک وجود داشته است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

در بخشنامه ای که اخیرا (حدود یک هفته قبل) از سوی مدیر کل دفتر واردات نیز صادر شد امده است، با توجه به بخشنامه سوم تیر ماه موضوع مصوبه 26 خرداد ماه هیأت دولت در خصوص مهلت اعطایی جهت ترخیص کالاهای گروه چهارم و با توجه به اتمام مهلت مذکور در تاریخ 26 شهریور ماه، به گمرکات سراسر کشور اعلام شد از «اظهار» و حتی «ترخیص» کالاهای مشمول گروه چهارم کالایی و خودرو بعد از تاریخ یادشده اکیداً خودداری شود.

در ادامه این بخشنامه می‌خوانیم، گمرکات اجرایی کشور در اجرای ماده 24 قانون امور گمرکی در خصوص کلیه کالاهای گروه چهارم و خودروهای موجود در گمرکات که توسط مرجع تحویل‌گیرنده مهلت‌منقضی اعلام گردیده است به‌قید فوریت نسبت به اعمال مقررات متروکه و تنظیم اظهارنامه مربوطه و ارسال به سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اقدام لازم صورت گیرد.

گفتنی است، در بخشنامه 29 مرداد ماه دفتر واردات آمده بود، با توجه به اتمام مهلت اظهار کالاهای مشمول گروه چهار تا پایان سال 98 امکان اظهار کالاهای مورد نظر از محل مصوبه ابلاغی در سال جاری امکان پذیر نیست.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,