۰ نفر

افزایش قیمت خودرو در اولین روز مرداد

۱ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۰۸
کد خبر: 454586
افزایش قیمت خودرو در اولین روز مرداد

در حالی که قیمت خودروها در تیر ماه، متأثر از رشد نرخ ارز، به شدت افزایش یافته بود، آغاز مرداد ماه هم فرصتی برای اصلاح بازار نشد و روند افزایشی قیمت‌ها ادامه پیدا کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اسب بخار، به نظر می‌رسد که قطار افزایش قیمت خودروها در تابستان امسال ترمز بریده است و به این زودی هم قصد ندارد متوقف شود. حتی کاهش محسوس قیمت دلار در روزهای گذشته نتوانسته است از رشد قیمت خودروها در بازار آزاد جلوگیری کند.

 رشد قیمت خودرو در اول مرداد ۹۹ نسبت به روزهای قبل شتاب کم تری گرفته است، اما روند صعودی کماکان ادامه دارد. همچنان قیمت ها برای مصرف کننده منطقی نیستند و خرید و فروشی در بازار صورت نمی گیرد. هر چند برخی از خودروهای وارداتی، به تبع کاهش نرخ ارز، افت قیمت نسبی را تجربه کردند. به عنوان مثال، می توان از «رنو کولئوس» و «رنو تلیسمان» نام برد که هر کدام در یکم مرداد ماه ۹۹ نسبت به سی و یکم تیر ماه، به ترتیب، ۵۰ و ۲۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشتند.

افزایش قیمت پراید امروز جزئی بود

محصولات «سایپا» در تاریخ ۱/۰۵/۱۳۹۹، نسبت به روز گذشته، رشد قیمت اندک را به خود دیده اند. قیمت هر دستگاه «پراید ۱۱۱» با افزایش حدود ۰٫۵ میلیونی، نسبت به سی و یکم تیر ماه، به ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. پرایدهای «۱۳۱» و «۱۳۲» نیز، به عنوان ارزان ترین خودروهای صفر کیلومتر داخلی، به ترتیب با قیمت های ۷۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۷۸ میلیون تومان، معامله شدند. که از بین این دو، تنها ۱۳۱ بود که ۵۰۰ هزار تومان گران تر شد. پراید ۱۵۱ SE تغییر قیمتی نسبت به تیر ماه نداشت و به همان مبلغ ۸۷ میلیون تومان خرید و فروش شد. اما ۱۵۱ پلاس با ۱ میلیون تومان افزایش قیمت، خود را به باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها رساند.

رشد قیمت در خانواده «تیبا» نسبت به پراید در اولین روز مرداد ماه شدیدتر بود. «تیبا صندوق دار SX» بنزینی با رینگ فولادی، ۸۷ میلیون تومان و با رینگ آلومینیومی، ۹۱ میلیون تومان معامله شد. «تیبا هاچ بک» یا همان «تیبا ۲» نیز در تیپ “EX” با رینگ فولادی، ۹۶ میلیون تومان و با رینگ آلیاژی، ۹۹ میلیون تومان به فروش رسید. به سراغ دیگر خودروهای پلت فرم X200 که می رویم، به «ساینا EX» دنده ای می رسیم که ۹۷ میلیون تومان قیمت خورده است. در حالی که، اگر نسخه مجهز به رینگ آلومینیومی آن را خریداری کنید، ۳ میلیون تومان بیش تر باید بپردازید. «کوییک» دنده ای نیز، به عنوان آخرین عضو این خانواده، ۱۰۸ میلیون تومان فروخته می شود که در صورت برخورداری از رینگ آلیاژی، ۴ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا خواهد کرد. در نهایت، «کوییک R» دنده ای تنها به واسطه برخورداری از تزیینات داخلی و خارجی دورنگ، قیمت ۱۱۸ میلیونی را به خود می بیند. بررسی ها حکایت از افزایش ۱ میلیون تومانی در مرداد ماه نسبت به ماه گذشته برای تمام اعضای خانواده تیبا، ساینا و کوییک دارد.

خانواده ۲۰۶، سردمدار افزایش قیمت خودرو در محصولات ایران خودرو

از میان «پژو»های تولیدی «ایران خودرو»، مدل های خانواده «۴۰۵» و «پارس»، تغییرات قیمتی کم تری نسبت به تیر ماه داشتند. همچنان «پژو ۴۰۵ SLX» بنزینی به مبلغ ۱۵۲ میلیون تومان معامله می شود، اما «پژو ۴۰۵ GLX» بنزینی، به دلیل توقف تولید، همچنان سیر صعودی قیمت را حفظ کرده است و امروز به مبلغ ۱۳۳ میلیون تومان فروخته شد. حال آن که، همین خودرو در آخرین روز تیر ماه، ۱۳۰ میلیون تومان قیمت داشت! «پژو پارس LX» در نسخه فول با رینگ آلومینیومی و ترمزهای عقب دیسکی، همچنان ۱۹۴ میلیون تومان قیمت دارد.

اما به سراغ خانواده «پژو ۲۰۶» که می رویم، می بینیم اکثر مدل ها و تیپ های این خانواده، رشد ۱ تا ۲ میلیون تومانی را از اولین روز مرداد ماه تجربه کرده اند. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در نسخه فول با سنسور عقب و سی دی پلیر، ۱۵۴ میلیون تومان قیمت خورده است. حال آن که، نسخه قوی تر آن، که به عنوان تیپ ۵ شناخته می شود، با ترمزهای عقب دیسکی و سنسور عقب، ۱۸۵ میلیون تومان می ارزد. «پژو ۲۰۷» دنده ای با کروزکنترل و رینگ آلومینیومی، ۲۲۷ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. اگر همین آپشن ها از روی آن برداشته شوند، ۷ میلیون تومان از قیمتش کاسته می شود. قیمت ۲۰۷ اتوماتیک هم با رینگ فولادی، ۲۶۵ میلیون تومان است و در صورت برخورداری از رینگ آلیاژی، به ۲۸۵ میلیون تومان می رسد.

در میان محصولات ملی ایران خودرو، خانواده «دنا» بیش ترین رشد را به خود اختصاص دادند. در حالی که، «سمند LX» ساده و «EF7» بنزینی، به ترتیب، ۱۳۷ و ۱۵۹ میلیون تومان قیمت گذاری شدند، دنا معمولی با رینگ فولادی و بدون کروزکنترل، برچسب قیمت ۱۹۵ میلیون تومانی را به خود دید. حال آن که، «دنا پلاس» ساده برای مدل ۹۹ با سان روف و ۴ ایربگ، ۲۵۰ میلیون تومان مقطوع و برای مدل ۹۸، ۲۴۰ میلیون تومان قیمت خورد. دنا پلاس توربو هم با بیش ترین امکانات در مدل های ۹۹ و ۹۸، به ترتیب، برچسب قیمت ۲۸۰ و ۲۹۰ میلیون تومانی را تجربه کرد. «رانا LX» در مدل ۹۸ به قیمت ۱۴۱ میلیون تومان و در مدل ۹۹، ۱۴۷ میلیون تومان خرید و فروش می شود.