۰ نفر

یک فعال صنعت قطعه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین؛

پرداخت وام خودروسازان در نیمه دوم بهمن/ اختصاص بخش عمده تسهیلات به قطعه‌سازان

۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۵۱
کد خبر: 413083
پرداخت وام خودروسازان در نیمه دوم بهمن/ اختصاص بخش عمده تسهیلات به قطعه‌سازان

یک فعال صنعت قطعه گفت: وام خودروسازان در نیمه دوم بهمن ماه به آن‌ها پرداخت خواهد شد و قرار است بخش عمده این تسهیلات به مطالبات معوق قطعه‌سازان اختصاص یابد.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ رضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره جزییات پرداخت وام به خودروسازان توضیح داد: طبق مصوبه شورای پول و اعتبار قرار شده که از مجموع 7200میلیارد تومانی که به خودروسازان داده می‌شود، 5000 میلیارد تومان آن به صورت ریالی و 2200میلیارد تومان آن به صورت اوراق پرداخت شود.

او ادامه داد: وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان برای اختصاص این وام به صنعت خودرو تلاش بسیاری کردند چراکه این مبلغ می‌تواند تا حدودی زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری خودرو و همچنین افزایش مطالبات قطعه‌سازان را جبران کند؛ به این ترتیب قرار شده که تا این تسهیلات در نیمه دوم بهمن ماه با بهره بانکی 18درصد، توسط بانک‌های دولتی به خودروسازان داده شود.

رضایی با اشاره به وام 4هزار میلیارد تومانی خودروسازان که سال گذشته به آن‌ها پرداخت شد، بیان کرد: در آن زمان قطعه‌سازان از میزان درصدی که از این وام به آن‌ها تعلق گرفت ناراضی بودند اما درمورد این وام 5هزار میلیارد تومانی، قرار شده که خودروسازان سهم بدهی‌های بانکی خود را از این تسهیلات برداشته و درصد عمده آن را صرف پرداخت مطالبات معوق قطعه‌سازان کنند.

این فعال صنعت قطعه اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا حدود 3000 میلیارد تومان از مجموع پنج هزار میلیارد تومان، به قطعه‌سازان پرداخت شود و مابقی آن به بدهی‌ بانکی خودروسازان اختصاص یابد تا بانک‌ها نیز برای موضوع بهانه‌ای نداشته باشند، ضمن اینکه پرداخت بدهی بانکی خودروسازان در نهایت تاثیر مثبتی بر عملکرد هر دو صنعت خواهد گذاشت.

تاثیر بلند مدت وام فعلی در رونق صنعت خودرو و قطعه

این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: اگرچه به طور کل، پرداخت وام یک راهکار موقتی بوده و ممکن است به خاطر زیان و بدهی بالای خودروسازان تاثیر منفی داشته باشد اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد با نگاه حمایتی که خودروسازان نسبت به قطعه‌سازان در پیش گرفته‌اند، این تسهیلات تاثیرات مثبت و ادامه‌داری داشته باشد.

رضایی گفت: ادامه‌دار بودن این نگاه حمایتی علاوه بر اینکه باعث سرپا نگه ‌داشتن صنعت قطعه می‌شود در نهایت باعث افزایش تیراژ خودرو و سودده شدن تولید خواهد شد، ضمن اینکه خودروسازان در کنار موارد گفته شده می‌توانند با فروش اموال مازاد خود ساختار به هم ریخته اقتصادی‌شان را اصلاح کنند.