۰ نفر

دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

گسترش دلال‌پروری با اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری خودرو/ کاهش چشمگیر تقاضا‌های کاذب با واقعی کردن قیمت‌ها

۱۴ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۰۸
کد خبر: 406984
گسترش دلال‌پروری با اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری خودرو/ کاهش چشمگیر تقاضا‌های کاذب با واقعی کردن قیمت‌ها

دبیر انجمن خودروسازان ایران با تاکید بر ضرورت تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار، گفت: باید از تجربه دهه 70 در قیمت‌گذاری خودرو استفاده کنیم و بیش از این باعث افزایش سود بادآورده دلالان به خاطر فاصله قیمت خودرو بین کارخانه و بازار نشویم.

اقتصادآنلاین فاطمه اکبرخانی؛ احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین به زیان هنگفت خودروسازان از سال گذشته تا نیمه اول امسال اشاره کرد و افزود: طبق آمار منتشر شده، سال گذشته میزان زیان هر یک از خودروسازان در پی قیمت‌گذاری دستوری خودرو به حدود 8هزار میلیارد تومان رسید و در شش ماه امسال هم اعلام شد که ایران خودرو 5200 میلیارد تومان و گروه سایپا نیز به همین میزان زیان کرده‌ و در مقابل زیان خودروسازان، سوداختلاف قیمت خودرو به جیب دلالان رفته است.

وی ضمن گلایه از سیاست اشتباه قیمت‌گذاری دستوری خودرو که عامل اصلی زیان خودروسازان بوده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه مسئولان ما به تجربه سال‌های گذشته دقت نمی‌کنند چراکه در دهه 70 نیز خودروسازان مشکل اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار را داشتند، اما در همان زمان شورای اقتصاد مصوب کرد که خودرو باید با نرخ حاشیه بازار فروخته شود که در نتیجه طی مدتی که خودرو در حاشیه بازار فروش رفت (10 سال) شاهد بودیم که قیمت خودرو سال‌ها با افزایش جزئی همراه بوده است.

او اضافه کرد: سال گذشته سازمان حمایت قیمت تمام شده پراید را 39 میلیون تومان اعلام کرد این درحالیست که به این قیمت باید سود خودروساز، 9درصد ارزش افزوده، 3درصد شماره‌گذاری و حدود 3درصد بیمه شخص ثالث نیز اضافه شود که در نهایت قیمت فروش این خودرو به حدود 47 میلیون تومان می‌رسد ولی دستور دادند قیمت آن را 37.5 میلیون تومان بفروشیم لذا با این شرایط خودروساز فقط برای یک دستگاه خودور حدود 10 میلیون تومان متضرر می‌شود.

نعمت بخش با اشاره به عدم موافقت وزارت صمت با آزادسازی قیمت خودرو با وجود تبعات علنی این سیاست، گفت: البته وزرات صمت روش‌هایی در نظر گرفت که دست دلالان را از بازار خودرو کوتاه کند اما برخی همچنان با دور زدن این راه‌ها سود خود را به دست می‌آورند؛ به طور مثال قرار شد که هر کارت ملی فقط حق خرید یک خودرو داشته باشد و یا اینکه افراد بالای 18 سال حق خرید داشتند، و یا مقرر شد که هر شخصی که طی 18 ماه گذشته از ایران خودرو و سایپا خودرو خریده دیگر امکان خرید ندارد اما در نهایت باز هم شاهد صف‌های خرید و هجوم تقاضا به سایت‌های پیش فروش بودیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران اضافه کرد: آخرین ترفند وزارت صمت برای جلوگیری از دلالان، این بود که همه مبلغ خودرو را از خریدار نگیرند و بعد از حدود یکسال با دریافت مابقی پول، سند خودرو را تحویل دهند تا کسی به خاطر کسب سود اقدام به خرید نکند، اما خریداران برای این روش نیز راه دور زدن پیدا کرده‌اند و دیدیم که این راهکارها جلوی حجم بالای تقاضا را نگرفت؛ وقتی فقط ظرف 15 دقیقه صف خرید بالغ بر 500 هزار نفر برای یک خودرو پیش فروش شده ایجاد می‌شود و خودروساز قرار باشد به طور مثال 5 یا 10هزار خودرو بفروشد، در این شرایط شانس موفقیت برای خریدار واقعی بسیار کم می‌شود.

نعمت‌بخش با تاکید بر قیمت‌گذاری خودرو بر اساس عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: تنها راه جلوگیری از این حجم تقاضا، فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار است زیرا اگر خودرو با قیمت بازار فروخته شود به دلیل از بین رفتن حاشیه سود برای دلالان، تقاضا کاهش یافته و در نتیجه قیمت خودرو نیز در بازار ارزان‌تر می‌شود.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، در حال حاضر بالغ بر 2000 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در کشور وجود دارد که به خاطر حاشیه سود بالای خودرو، بخشی  از این نقدینگی به سمت بازار خودرو هجوم می‌برد که تنها با قیمت‌گذاری صحیح می‌توان این حجم از تقاضای غیر واقعی را از بازار خودرو خارج کرد.

نعمت‌بخش ادامه داد: وقتی قیمت خودرو از حالت دستوری خارج شود و تولید خودروساز با زیان همراه نباشد، خودروساز علاوه بر اینکه قادر به پرداخت بدهی‌های خود به قطعه‌سازان و سایر بدهی‌ها خواهد بود بلکه می‌توانند روی توسعه محصول و کیفیت نیز تمرکز کند.

نعمت‌بخش گفت: اگر زمان پیش فروش خودرو اعلام شود که خودرو در زمان تحویل به قیمت روز بازار به مشتری محاسبه و تحویل داده می‌‌شود، در این صورت حدود 70 درصد تقاضای غیر واقعی از بین رفته و به میزان محدودی تقاضای واقعی باقی می‌ماند.

وی تصریح کرد: ولی با روش فعلی در زمان پیش فروش بسیاری از مردم عادی موفق به خرید نمی‌شوند چرا که دلالان گوش به زنگ هستند و با آغاز پیش فروش خودرو به سایت هجوم برده و شانس بیشتری برای ثبت خرید دارند؛ همچنین طبق ارزیابی‌ که بعد از حدود سه ماه از مشتریان مبنی بر رضایت یا عدم رضایت آن‌ها از خودرو انجام شده، حدود 70درصد خریداران اظهار می‌کنند که خودروی خود را فروخته‌اند؛ این یعنی خرید خودرو بر مبنای تقاضای واقعی انجام نشده و بیشتر خریداران به دنبال کسب سود از این فاصله قیمتی هستند.

به گفته دبیر انجمن خودروسازان ایران، صحبت‌هایی شنیده شده که می‌گویند این صف خریدی که در زمان پیش‌فروش ایجاد می‌شود ربات است که من آن را تایید یا تکذیب نمی‌کنم و صرفا تاکید ما این است که فاصله قیمتی تنها دلیل هجوم تقاضا به بازار خودرو است.

اختصاص حدود 70درصد تسهیلات خودروسازان به مطالبات قطعه‌سازان

دبیر انجمن خودروسازان ایران همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تسهیلات 7200 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده برای خودروسازان اشاره کرد و گفت: تسهیلاتی که برای خودروسازان در نظر گرفته شده فعلا مشخص نیست چه زمانی پرداخت می‌شود و اگرچه بخشی از مشکلات آن‌ها همچون بدهی به قطعه‌سازان را حل خواهد کرد اما در نهایت باز هم مشکل اصلی با عدم اصلاح قیمت خودرو، عقب می‌افتد.

وی اظهار کرد: اگرچه قطعه‌سازان درخواست کرده‌اند که کل مبلغ وام به مطالبات آن‌ها اختصاص یابد و در نهایت خودروسازان باید در این باره تصمیم بگیرند، اما به نظر می‌رسد حدود 60 تا 70 درصد این مبلغ صرف بدهی به قطعه‌سازان و مابقی صرف سایر مشکلات خودروسازان شود.