۰ نفر

در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کمبود نقدینگى مانع تکمیل خودروهاى ناقص/ قطعه‌ ساز و خودرو ساز در یک چرخه معیوب دست و پا مى‌زنند

۳۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۱
کد خبر: 389379
کمبود نقدینگى مانع تکمیل خودروهاى ناقص/ قطعه‌ ساز و خودرو ساز در یک چرخه معیوب دست و پا مى‌زنند

نایب رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازى علت تاخیر در تکمیل خودروهاى ناقص کف کارخانه را کمبود نقدینگى اعلام کرد و گفت: قطعات واسطه اى بیشتر خودروهاى ناقص در گمرک است اما قطعه سازان توان ترخیص آن ها را ندارند.

اقتصادآنلاین - فاطمه اکبرخانى؛ امیرحسین جلالى در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه خودروسازان منابع کافى براى پرداخت بدهى قطعه سازان ندارند با گلایه از عدم حمایت دولت اظهار کرد: دولت هیچ تسهیلات و خط اعتبارى که بتواند خودروسازان را از وضعیت فعلى نجات دهد در نظر نگرفته، البته در جهت افزایش قیمت خودرو مذاکراتى با شوراى رقابت و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده انجام شده اما فعلا هیچ منابع جدیدى براى خودروسازى ها در نظر گرفته نشده است.

این فعال صنعت قطعه با تاکید بر اینکه معوقات قطعه سازان تاثیر بسیارى بر کیفیت قطعات خواهد گذاشت، تصریح کرد: اگر قطعه ساز دغدغه نقدینگى نداشته باشند به طور حتم قطعه با کیفیت تولید خواهد کرد اما متاسفانه در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگى و بدهى به کارگران و مشکلات متعدد دیگر، بیش از اینکه به فکر کیفیت قطعات باشیم درگیر تامین معیشت خود هستیم.

جلالى درباره علت تاخیر در تکمیل خودروهاى ناقص کف کارخانه نیز بیان کرد: قطعه سازان در گمرک مواد اولیه دارند اما ترخیص آن ها به دلیل نبود نقدینگى امکان پذیر نیست و یکى از دلایل تاخیر در تکمیل خودروهاى ناقص کف کارخانه همین موضوع است.

او اضافه کرد: وضعیت فعلى خودروسازان و قطعه سازان مانند یک دور باطل و چرخه معیوب است؛ خودروساز پول قطعه ساز را نمى تواند بدهد، قطعه ساز هم نقدینگى کافى براى ترخیص قطعات و تکمیل خودروهاى ناقص ندارد.

جلالى در پایان به میزگردهاى تعمیق ساخت داخل نیز اشاره کرد و گفت: اجراى طرح داخلى سازى قطعات شش ماه تا یکسال زمان مى برد و فعلا محقق نخواهد شد، این اقدام ما را صد درصد از واردات بى نیاز نمى کند اما روند تولید قطعه را تسهیل خواهد کرد.