۰ نفر

خصوصی سازی صحیح صنعت خودرو موجب شفافیت و کاهش رانت می‌شود

۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۱۶
کد خبر: 382698
خصوصی سازی صحیح صنعت خودرو موجب شفافیت و کاهش رانت می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که خصوصی سازی صنعت خودرو موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبر خودرو، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که خصوصی سازی صنعت خودرو موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خواهد شد.

نادر قاضی پور پیرامون موانع تحقق خصوصی سازی صنعت خودرو اظهار داشت: خودروسازی ها بنگاه اقتصادی هستند اما از آنجاکه دیدگاه سیاسی در این خصوص وجود دارد اجازه نداده اند روند خصوصی سازی به شکل کامل در این حوزه انجام شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامیافزود: هم اکنون اکثر سهام خودروسای ها غیر دولتی است به طوریکه دولت در هر یک از 2 خودروساز بزرگ کشور کمتر از 20 درصد سهام دارد اما مدیرعاملان این 2 خودروساز عمده کشور را دولتی ها و نه سهامداران تعیین می کنند و این رویه صحیح نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دولت با تعرفه بالا، موجب ایجاد انحصار در خودروسازی شده و از این انحصار استفاده های زیادی صورت گرفته اما امیدواریم به تدریج انحصار را از بین ببریم و تعرفه ها را کاهش دهیم تا رقابت را عملیاتی نماییم.

قاضی پور گفت: خودروسازی ها چند مشکل دارند که اولین مشکل، فقدان سرمایه در گردش است، بخصوص با جهش قیمت مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خودروسازان، سرمایه در گردش آنها به حدود یک سوم کاهش یافت و مشکلات بسیاری برای آنان ایجاد شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: دومین مساله این است که خودروسازان برای تامین قطعات، وابستگی شدیدی به خارج از کشور دارند اما با ورود وزارت دفاع به مساله تامین قطعه امیدواریم این روند بهبود یابد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص دیگر موانع تحقق خصوصی سازی صنعت خودرو گفت: ما باید سالانه 5 میلیون دستگاه خودرو تولید کنیم. نیاز داخلی کشور سالانه حداقل 2 میلیون دستگاه خودرو و حداکثر 3 میلیون دستگاه خودرو است و ما باید 2 میلیون دستگاه خودرو برای صادرات سالانه داشته باشیم.

قاضی پور افزود: اگر بتوانیم سالانه 5 میلیون دستگاه خودرو تولید و بازار ایران را تامین نماییم و به چند کشور نیز صادارت داشته باشیم در این صورت موانع خصوصی سازی کمتر می شود زیرا برای این رقابت جهانی، شرکت ها باید خصوصی باشند و باید نگاه ها به جای سیاسی، تجاری باشد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در هر جا که شفافیت و رقابت وجود داشته باشد رانت و فساد کاهش می یابد؛ اگر خصوصی سازی صنعت خودرو به درستی انجام شود فساد و رانت در این حوزه کاهش خواهد یافت. قانون خصوصی سازی قانون بسیار شفافی است اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد و تجربه خصوصی سازی های گذشته مانند هپکو، ماشین سازی و نیشکر هفت تپه و ... تجربیات خوبی نبوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص تاثیرات مثبت خصوصی سازی در صنعت خودرو گفت: خصوصی سازی موجب افزایش کیفیت و کاهش قیمت خودرو می شود.