چین، در سال 2024 بزرگترین اقتصاد جهان خواهد بود و سایر کشورهای آسیایی نیز به دنبال آن با سرعت بیشتری در حال پیشرفت اقتصادی هستند.

اقتصادآنلاینمهسا نجاتی؛ بر اساس داده‌های ارائه شده توسط بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود کشورهای آسیایی، پنج کشور برتر را از نظر میزان تولید ناخالص داخلی در سال 2024 را به خود اختصاص دهند و سبب تنزل اقتصادهای قدرتمند اروپایی به رده‌های پایین‌تر شوند.

گفتنی است رشد اقتصادی چین از دهه 1990 روند صعودی داشته، در حالی که هند و اندونزی اخیرا وارد لیست 10صدرنشین لیست بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 به رتبه‌های 3 و 5 صعود کنند.

ژاپن، به عنوان یک اقتصاد تثبیت شده، پیش‌بینی می‌شود که در سال 2024 به رتبه چهارم تنزل کند، در حالی که روسیه به جایگاه ششم صعود می‌کند.

افزایش طبقه متوسط در آسیا یکی از دلایل تغییر وضعیت این قاره در تولید ناخالص داخلی است. در حالی که چین تا به امروز در رشد بازار در قرن بیست و یکم نمونه بوده، پیش‌بینی می‌شود این کشور با افزایش جمعیت سالخورده روبرو شود و کاهش میزان مصرف را به دنبال داشته باشد.

طبق اعلام مجمع جهانی اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود اندونزی به همراه فیلیپین و مالزی، نیروهای کار خود را در سال‌های پیش رو به میزان قابل توجهی بالا ببرند که به افزایش درآمد خالص متوسط کمک خواهد کرد.

شرکت‌های چند ملیتی آسیایی، مانند هوآوی چینی و تاتای هندی، در قرن اخیر ظهور کرده‌اند و انتظار می‌رود تعداد بیشتری از آنها در صحنه جهانی پدیدار شوند. اما به گفته فائو (FAO)، رشد سریع در آسیا با مجموعه‌ای از مشکلات مانند رشد سریع فاصله میان درآمد شهری و روستایی، تخریب محیط‌زیست و چالش‌های جدید برای دولت و نهادها همراه است.

در نمودار ارائه شده، کشورهای دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی در سال‌های 1992، 2008 و 2024 مشاهده می‌کنید؛

کشورهای دارای اقتصاد قدرتمند