۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی وضعیت جهانی بازار سهام/ تلاش بازار بورس برای رهایی از ترس موج دوم کرونا

۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۳
کد خبر: 448006
بررسی وضعیت جهانی بازار سهام/ تلاش بازار بورس برای رهایی از ترس موج دوم کرونا

به رغم آغاز موج دوم ویرس کرونا، به نظر می‌رسد که ارزش بازار جهانی سهام با سرعت قابل توجهی در حال صعود بوده و تا کنون توانسته تقریبا ضررهای خود را از ابتدای سال جبران کند.

اقتصاد آنلاین مهسا نجاتی؛ به گزارش رویترز، معاملات آتی بازار سهام ایالات متحده در روز دوشنبه توانست ضررهای خود را جبران کند، اما بازار سهام آسیا در حالی که سرمایه‌گذاران سعی کردند نگرانی‌های ناشی از افزایش موارد ابتلا به کرونا در آمریکا و احتمال بازگشت اقتصادی سریع به سبب آن را کاهش دهند، دچار لغزش شد.

گفتنی است که ارزش سهام شاخص اس اند پی500، 0.3درصد صعود داشت و 1.05درصد از ضررهای اولیه خود را جبران کرد، در حالی که شاخص نیکی ژاپن (Nikkei .N225) نیز قدرت خود را از زیان‌های اولیه تجارت بازیابی کرد.

با این حال، روند نزولی برای بازارهای اروپایی مشاهده شد و ارزش سهام یورو استاکس (EUROSTOXX 50) 0.89درصد و FTSE 0.69درصد سقوط کرد.

بر اساس شاخص بزرگ MSCI برای سهام آسیا-اقیانوسیه خارج از ژاپن، ارزش سهام MIAPJ0000PUS تقریبا مسطح بود، در حالی که سهام چینی CSI300 0.42درصد صعود کرد.

پس از تنزل قابل توجه قیمت‌ها در اوایل سال جاری، ارزش سهام در طول سه ماه گذشته در سراسر جهان، با کمک بسته‌های محرک گسترده و امیدواری به اینکه بدترین شرایط بیماری تمام شده، افزایش یافت.

استراتژیست ارشد جهانی در Daiwa Securities گفت: "بازار به طور حیرت‌انگیزی انعطاف‌پذیر است. شاید بسیاری از سرمایه‌گذاران تصور کنند روند صعودی در پیش است، اما باید مراقب افزایش ابتلا به کرونا در برخی کشورها باشیم."

با توجه به چالش‌های اقتصادی ناشی از تاثیر محدودیت‌های اجتماعی برای مهار ویروس کرونا، شرکت اپل روز جمعه اعلام کرد به صورت موقت 11فروشگاه ایالات متحده بسته می‌شود، زیرا موارد ابتلا به این بیماری در برخی ایالت‌ها در حال افزایش است و سبب افزایش فروش سهام می‌شود.

آمار ارائه شده توسط جان هاپکینز نشان می‌دهد که موارد مبتلایان جدید در آمریکا در روز شنبه به بالاترین حد خود از اوایل ماه مه رسیده است.

موارد ابتلا به کووید-19 در ایالات متحده:

01

بر اساس اطلاعیه سازمان بهداشت جهانی در خصوص رکورد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان در روز یکشنبه، این بیماری همه‌گیر با سرعت بالایی در حال افزایش است.

استراتژیست سرمایه‌گذاری در Mitsubishi UFJ Morgan گفت: "بازار با بازیابی سریع قیمت‌گذاری شده، بنابراین من شک دارم که دستاوردهای صعودی زیادی حاصل شود. اکنون باید ببینیم که چشم‌انداز منافع با انتظارات مطابقت خواهد داشت یا خیر."

قابل ذکر است که در حال حاضر ارزش‌گذاری بازار جهانی سهام در مقایسه با عایدات پیش‌بینی شده برای 12ماه آتی، در بالاترین سطح مورد انتظار از سال 2002 قرار گرفته است.

نمودار ارزیابی جهانی بازار سهام:

02

از سویی، ارزش سهام HSI هنگ‌کنگ در جلسات اولیه بعد از ظهر 0.44درصد سقوط کرد و سبب ضعف  در بازارهای منطقه شد.

ارزهای اصلی نیز عمدتا ثابت ماند. یورو با ارزش 1.1200 دلار معامله شد که نزدیک به پایین‌ترین قیمت خود در سه هفته اخیر بود.

ارزش ین نیز به 106.92 در برابر هر یک دلار تغییر کرد که با بالاترین سطح خود در اوایل ماه ژوئن (106.58) فاصله چندانی ندارد.

نگرانی‌های ناشی از بیماری همه‌گیر کرونا سبب افزایش 0.8درصدی ارزش طلا و رسیدن قیمت آن به هزار و 757دلار و 2سنت در هر اونس شد که نزدیک به بالاترین قیمت آن از اکتبر 2012 در ماه مه بود (هزار و 764دلار و 8سنت).

قیمت نفت خام برنت با 0.12درصد کاهش به 42دلار و 14سنت در هر بشکه رسید، در حالی که نفت خام آمریکا با سقوط 0.13درصدی به 39دلار و 7سنت در هر بشکه نزول کرد.