۰ نفر

ثبت ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چهار سال اخیر گرجستان

۲ تیر ۱۳۹۹، ۰:۴۶
کد خبر: 447644
ثبت ضعیف‌ترین رشد اقتصادی چهار سال اخیر گرجستان

رشد اقتصادی گرجستان به پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار گرجستان، رشد اقتصادی این کشور  با کاهشی محسوس مواجه شده است؛ تا جایی که در سه ماه منتهی به مارس، نرخ رشد اقتصادی این کشور با ۲.۹ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه قبل به ۲.۲ درصد رسید تا بدین ترتیب ضعیف ترین عملکرد فصلی اقتصاد این کشور از سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۶ تاکنون رقم بخورد.

در بین بخش های مختلف، بیشترین رشد مربوط به تفریح و سرگرمی با ۱۶.۲ درصد بوده است و پس از این بخش نیز تولید با۵.۷ درصد و حمل و نقلبا ۴.۷ درصد قرار دارند. از سوی دیگر کمترین رشد مربوط به صنعت بیمه با رشد منفی ۶.۱درصدی بوده است و بخش مدیریت دولتی با رشد منفی ۱.۴ درصدی و کشاورزی با ۰.۳درصد در رده های بعدی قرار دارند. 

 متوسط رشد اقتصادی سالانه گرجستان در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۹ برابر با ۳.۸۴درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۴ درصدی دسامبر ۲۰۱۳ و کمترین رشد نیز مربوط به رشد منفی ۰.۸ درصدی دسامبر ۲۰۱۲ بوده است.

پیش از این بانک توسعه و بازسازی اروپا در گزارشی برای گرجستان رشد اقتصادی منفی ۵.۵درصدی را پیش بینی و اعلام کرده بود: انتظار می رود سال آینده این میزان به ۵.۵ درصد افزایش پیدا کند. رشد بخش خدمات و گردشگری احتمالا بیش از سایر بخش ها تحت تاثیر کرونا قرار خواهد گرفت. 

این بانک که در گزارش قبلی خود رشد ۴.۵ درصدی را برای اقتصاد گرجستان در سال جاری پیش بینی کرده بود با تدریجی خواندن روند احیای رشد اقتصادی این کشور گفته است که دست کم تا نیمه دوم سال جاری انتظار نمی رود فعالیت های اقتصادی در گرجستان خیلی تقویت شود.